Är daytrada sportbörsen samma som att spela?

Det jag gör är alltså att jag daytradar på sportbörsen.
Ofta får jag höra att "trada" bara är ett sätt att få det hela att låta finare än vad det är, att det är spel som jag håller på med och inget annat. På ett sätt håller jag med, på ett inte.

Att spekulera på hur Ericssons B aktie ska reagera under dagen kallas för daytrade. De som sitter i sina kostymer hos fondmäklarna och köper och säljer Eric B aktien fram och tillbaka kallas för daytraders.
Att spekulera på sportbörsen kallas för att spela och de som gör det kallas för spelare.

Personligen så anser jag att det är samma sak. Utifrån all fakta man har så köper/säljer man, både på sthlmsbörsen och på sportbörsen. "Turmomentet "som många, bl.a staten anser är skillnaden håller jag inte med om. Om du köper ett fotbollslag och de sen gör självmål direkt så är det inte otur utan en del av förutsättningarna. Om du köper Ericsson aktier och sen så faller Nadaqbörsen i en hel vecka så att dina aktier dras med ned så är det inte otur utan en del av förutsättningarna.

Jag skulle tom vilja hävda att aktiemarknaden är mer "turbetonad" än sportbörsen. Om du daytradar en aktie och kusen går nedåt i ett års tid så är det mkt svårt att göra vinst. Väldigt få daytraders överlevde börsåren 2001-2002. För att något liknande ska kunna hände på tennismarknaden så betyder det att alla matcher under två års tid aldrig går till tre set, utan att alla matcher vinns mkt enkel av vinnaren. Det är självklart omöjligt att det inträffar.

Att trada är enkelt men svårt. För att förklara det enkelt. Om du daytradar ericsson b så kanske du köper 1000st aktier för 25:- och säljer de efter 10 minuter för 25.10:-. Du gör då en vinst på 10 öre x 1000 = 100:-.
Samma sak gör jag på sportbörsen. Innan matcher startar så rör sig kursen lite, under matchens gång så rör sig kursen mkt beroende på matchutvecklinen. Som exempel, Jag bokar(säljer) en spelare till oddset 2.
En minut senare så spelar(köper) jag samma spelare till oddset 2.2. Det kan jämföras med att jag köpte en aktie för  2:- och sedan sålde den för 2.20:-. Jag är alltså inte beroende av vem som vinner matchen utan endast av att kursen går lite upp och lite ner. Och det gör den, precis som på alla börser.


/Johannes


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0