Risk.

Jag använder mig av många olika strategier. Allt ifrån små små marginaler till mer riskabelt point by point live spel.

Att ta lite större risker gör inget så länge som man tradar så pass mycket att variansen jämnar ut sig. Det man därimot inte kan komma ifrån är att det blir större swings.  När man marginaltradar så handlar det om 1-3% i vinst, små vinster och nästan inga förluster. 

Point by point, dvs när jag tradar en hel match live, så skickar jag i snitt köp/sälj order på ca varannan eller var tredje boll i hela matchen. Istället för en säker liten vinst så blir det många stora vinster men också många stora förluster. Igår så provade jag att höja beloppet som jag tradar med, vilket gjorde att swingsen under dagen blev enorma. Och det är den stora nackdelen med att trada med högre riskfaktor och högre belopp . Även om nettovinsten per vecka blir större så möter man många förluster, även stora förluster. Detta kan vara grymt frustrerande, speciellt om man tänker på vad man kan köpa för pengarna och att jag sekunderna efter en stor förlust måste agera som att inget ha hänt i min roll som pappa och pojkvän. En av mina bästa kompisar har norrlänskt rekord i sönderslagna tangentbord, vilket kan vara ett bra sett att få ur sig swings-frustration. Ronja Rövardotters pappa, Mattis kastar ägg i väggen. Man kanske ska prova det?

Men så kan man inte hålla på och så k an man inte tänka. Det är inte 3 platt-tv som jag vinner när jag vinner och det är därmed inte heller 3 platt-tv som jag förlorar när jag förlorar. Att låta naturliga, matimatiskt logiska swings påverka ens liv är idioti. Det är siffror som jag tradar med, värdet i dom måste man koppla bort. Och viktigast av allt - man måste se till helheten och se på resultaten i ett länge perspektiv än en enstaka match eller enstaka dag.

Jag ska fortsätta att prova att trada med ett högre belopp under hela veckan alternativt tom att maxgränsen för vad de får kosta är nådd.  From i Januari så har jag tradat med samma insats och någonstans så känns det som att man vill ta ett kliv upp. Jag är dock inte säker på att det går att göra det eftersom omsättning på matcherna måste vara i relation till insaterna.

En svårighet som jag mötte igår är att jag inte känner mig helt bekväm med de högre beloppen. Självförtroendet är en viktig sak när man tradar, man måste vara agressiv och våga stå för sina värderingar under matchen. Tappar man tryggheten och självförtroendet så är det lätt att påverkas för mycket av marknaden samt att bli för passiv. Jag tradar alltid bättre i medgång än i motgång t.ex.

En stor risk som uppstår är även att ett feltryck kan kosta så otroligt mycket mer. T.ex så bokade jag Lopez 20k till 1.8 när han hade matchboll igår, av de ca 150 ordrarna som jag skickade iväg inplay så blev en helt fel - vid helt fel tillfälle - på en matchboll. Tur som det var så missade han matchbollen och förlorade matchen 60 sekunder senare, men det hade kunnat slutat illa. Dessutom så crashade min data tre(3!!!) gånger under matchen, varpå jag fick byta data varje gång. Ena gången så hade jag en stor lay-order som låg och blev matchad vilket slutade i en större förlust.

Fortfarande regn i New Heaven, rätt skönt tycker jag som ligger efter med massa saker efter 6 veckors resande.


 image16


Kommentarer
Postat av: Stefan

Fint med lite regnuppehåll i USA så att du har tid att blogga?:-) Följer din blogg med stort intresse, keep up the good work!
Har testat lite point by point trading med små belopp på några matcher själv den senaste tiden (med sådär resultat)?.kul men svårt! Har du några tips till en nybörjare på hur man ska tänka? Lägen i matcher som lämpar sig bättre eller sämre för point by point trading?
PS. Stör mig lite mindre på det feltryck jag råkade göra tidigare i veckan när jag läser att även tradingexperter råkar ut för det?;-)

2007-08-21 @ 21:37:20
Postat av: xxxx

Det är någon/några som har ett program som gör att scoreboarden uppdaterar mycket fortare.... Kolla igenom varenda jävla match. likadant någon med 50k som är före varje boll.

2007-08-22 @ 06:34:24
Postat av: Joh

Jag har noterat det, någon nämde något om det i nån tråd med. Men under Rawadanska matchen inatt så var det ca 5 st som hela tiden var först, några av de med relativt låga belopp vilket tyder på att det har tagit sig in enkelt(igen) på protennislive sida. Bara att hoppas att de täpper till för det är ett jävla handikapp att se 30-0 bli 30a, 30-40 och gsm på 3 sekunder. Us-open har IBM som sköter livescoren och den brukar ligga före alla på marknaden, bara att hålla tummarna att den inte krånglar lika mycket som den gjort i de tidigare gs i år. En riktigt skitnatt för övrigt. Riktigt skitnatt.

2007-08-22 @ 09:11:52
Postat av: Martin

Väldigt intressant läsning. Det jag gärna skulle vilja läsa är en "kom igång guide" för hur man skall komma igång som nybörjare och börja på Betfair och dess live spel. Typ en "nybörjar kom-igång-guide" hade varit utmärkt.
Tack för ordet!

2007-08-22 @ 12:43:27
Postat av: Re: Martin

Hej Martin, kul att du har hittat hit!
Jag anser mig inte vara någon expert men jag ska knåpa ihop en sån guide nån dag framöver. Inte för att jag vill hävda att det är enkelt att tjäna pengar på tennistradeing, för det är det inte. Därimot så är det bra mycket sundare för personer som vill spela på matcher att göra det på betfair IMO och trada live, då de ger fler möjligheter och dessutom är rätt kul. Jag tror att betfair nån guide för hur det praktiska går till, nån demo som man kan köra och trada utan riktiga pengar tills man lärt sig. men jag ska återkomma med en guide just för tennistrade, en "kom igång".

2007-08-23 @ 02:42:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0