Sverige är fantastiskt!

Sitter och nöter igenom mailboxen och hittar ett svar som jag fick igår från kommunen. 

Jag inser hur naiv jag varit som levt i tron att förskolan var till för barnen. Förskolan, även kallat dagis, är ju till för föräldrarna! Inte för både barn och föräldrar - utan för föräldrarna endast.

I Sverige så har inte barn rätt till att gå på förskola. Det är mamma och pappas jobb som som avgör det.  Både mamma och pappa måste arbeta heltid på de av samhället godkända sysselsättningarna. Så är Sverige uppbyggt. Annars blir det till att leka ensam.

 
Hej !
På svaret om ni har rätt till barnomsorg och i vilken omfattning, eller ej beror inte bara på huruvida ni uppfyller kraven på förvärvsarbete utan också på era arbetstider. Problemet som jag ser det är vem som kan styrka att ni faktiskt förvärsarbetar och därmed era arbetstider. Dessutom ska jag villigt erkänna att det juridiskt är utanför min nuvarande kunskapsbas. Jag skickar din förfrågan vidare till vår administrativa chef - Charlotte Karlsson, som får i uppdrag att återkomma med ett svar till er.

Hälsningar


Hans Wettby
Skolchef
Höstvädersgatan 1 
Box 48063 
418 22 Göteborg 
031-36 66 123 


-----"Johannes Nilsson" <[email protected]> skrev: -----

Till: [email protected]
Från: "Johannes Nilsson" <[email protected]>
Datum: 2007-08-29 06:06
Ärende: Regler för barnomsorg

Hej Hans!


Vi arbetar med vadslagning på heltid, satsar pengar på att olika tennisspelare ska vinna. Självklart så är det inte det vi gör, vi tradar på tennismatcher men i lagens mening så är det i alla fall likställt med vadslagning. 

Detta gör vi alltså på heltid, ca 40 h var i veckan.


Jag vet inte om det räknas som förvärvsarbete. Vi är inte inskrivna på arbetsförmedlingen eftersom vi inte söker något annat jobb än det vi har. Vi studerar heller inte. Vi uppbär ingen ersättning från samhället heller.


Nu till min fråga:


Har vi rätt till örskoleplats/dagmamma och i så fall i vilken omfattning?


Jag hoppas på ett tydligt svar för mitt ärende specifikt.


De bästa hälsningar,


Johannes Nilsson


Kommentarer
Postat av: Limma

Gäller säkert olika i olika kommunen men här (Växjö) har alla barn rätt till 15 timmar/vecka hos dagis/dagmamma/förskola. Detta oavsett vad föräldrarna sysslar med. Tider utöver det gäller likt svaret ovan, schemalagt förvärvsarbete ellr studier.
Tycker kanske att det är där mellan 15-20 timmar i veckan som faktiskt är vad ens barn behöver komma iväg och leva ett eget liv så Växjös lösning tycker jag är helt ok.
Personligen har jag skrivit upp mig på en distanskurs halvtid på universitet som enkelt går att kombinera med bettingen så jag kan välja tiderna för min dotters 20 timmar´s placering i veckan i höst.

2007-08-31 @ 12:11:03
Postat av: moona

Har kollathär, samma regler Men för att få vara på den öppna förskolan 15 timmar iveckan ska man vara 4år.

2007-09-04 @ 00:38:37
Postat av: Risk

Som jag påpekade tidigare: du är från myndigheternas och ett juridiskt perspektiv arbetslös. Detta beror på att du inte har någon betydande beskattad inkomst i landet och du behöver inte tacka Sverige för det hela för situationen är normalt densamma eller mycket värre runt världen för de som sitter i samma båt. En bra lösning kan vara att du försöker möta människan på plats och ger ett trovärdigt och trevligt intryck så gör de säkert ett undantag.

2007-09-04 @ 03:05:36
Postat av: Anrik

Men nu har man ju inte en unge för ekonomisk vinning utan för den stora glädjens skull

2007-09-04 @ 10:05:43
Postat av: Risk

Anrik, jag tvivlar inte en sekund på att du har rätt där. Försökte mer få fram att i Sverige behöver förbättras men det föraktet som många har mot sitt moderland Sveriga är barnsligt. Jag kan inte komma på ett annat land där han skulle ha en mer fördelaktig situation som live Betfair tennis spelare i huvud taget.

2007-09-04 @ 15:58:17
Postat av: Anrik

Har nyss sett Michael Moores film Sicko.
Där tar dom upp sjukvården mest men även att dom som lever Frankrige har rätt till en person i hemmet
som hjälper till med att passar unge/ungar oavsett vad familjen
har för ekonomiska tillgångar.
Sen får man ju komma ihåg att Sverige har en av världens högsta skatter och med tanke på alla vårdköer och att det alltid tutar upptaget när man ringer till vårdcentralen så tycker jag inte
det är så konstigt att många börjar känna förakt mot Sverige.
Men så klart är Sverige ett mkt bra land och leva i även om byråkratin suger.

2007-09-04 @ 17:59:01
Postat av: Re: alla /Johannes

Kul att den politiska debatten lever även här på bloggen:)
Det enda jag konstaterade var att förskolan inte är till för barnen, i det Sverige som jag lever i, dvs Göteborg. Min underton i inlägget - att i sverige ska man vara normal och passa in i ledet - annars jävlar - står jag för.
Det förakt som många i Sverige har för sitt moderland bygger inte på att det är dåligt i Sverige eller att man vill bo i något annat land, utan på att samhället ofta inte lever upp till de förväntningar som finns. Hög skatt motiveras med fri sjukvård, skola, äldreomsorg mm, ändå fungerar det inte. Hjälp till de som behöver det lovas, ändå så är få nöjda med socialen, ams, rättsväsendet, polisen mm.
Jag håller med i att det ibland kan kännas fjantligt när folk gnäller på det ena och det andra speciellt om mna jämför med många andra länder. Men i det stora hela så är det bra, eftersom ifrågasättandet ger näring till att samhället förbättras. Jag kan tillägga att Göteborg Stad är anmälda flera gånger det senaste åren, just därför att de inte uppfyller skolverkets minimikrav på den barnomsorg som ska erbjudas medborgarna(föräldrar). 100-tals personer i götet, som enligt samhället har "riktig" sysselsättning köar i ryssliknande köer.

2007-09-05 @ 01:45:00
Postat av: Risk

Anrik: Jag gjorde ett beslutsunderlag om situationen för spelare/bolag i diverse länder för drygt ett halvår sedan. Frankrike var ett utav dom och de slogs med näbbar och klor för att behålla statligt ägda(72%) Francaise des Jeux och har hotat med det ena och det andra och även agerat en del. Som ett exempel(de har varit synnerligen aktiva) arresterade Manfred Bodner och Norbert Teufelberger från Bwin inför en presskonferens trots att deras verksamhet är helt legal i Frankrike. Många spelbolag har inte ens vågat ta emot franska kunder, Betfair var ett utav dem om jag inte missminner mig. Betfair har numera inget i sina regler vid en snabb koll rörande Frankrike men har fortfarande ingen fransk webbsida. Bla bla bla situationen blir bättre och Frankrike börjar acceptera gällande lag men är långt ifrån vad man önskar som profesionell spelare i Baguettland vad jag vet.
För/skola Vårdsituationen som du tog upp är jag långt ifrån lika insatt i men vad jag vet är den liknande den svenska. De har samma vårdköer som Sverige, dagis betalar man normalt för och de har ett system som vissa använder med "Assistante Maternelle" som du nämner men om dessa är gratis eller inte vet jag inte men jag tvivlar(Har inte sett SiCKO men Michael Moore har ungefär samma trovärdighet som Bill O'reilly så jag tar det han säger med en nypa salt). Om nu så är fallet så gick Sarkozy till val på nedrustning så känns som en sak som ryker isf. Kan även för att späda ut romanen nämna att den svenska byråkratin må vara känd här men den franska är känd världen runt, det är till och med ett franskt låneord("bureaucratie").
Johannes: Det där med individen är helt sant men även det gäller nog världen runt, men kan inte tänka mig så många platser som accepterar en riktig individ. T ex en homosexuell muslimsk kommunist som jobbar som spelare. ;)
Anrik/Johannes: Angående skatt/valuta för pengarna: av de nämnda tjänsterna så har jag svårt att tänka mig vilken utav dom som håller en internationellt låg standard. Tror inte det finns ett land i Afrika, Asien(kanske Australien/NZ men jag tycker faktiskt inte det), hela Sydamerika och större delar av europa som det är ärligt att säga att de håller högre generell standard för en enda utav de nämnda tjänsterna och då har jag troligtvis exkluderat minst 90% av befolkningen. Men visst saker och ting är dyra och ineffektiva, men hög standard för befolkningen och billigt går inte ihop: Lugnt arbetstempo/bra lön och billig arbetskraft är ganska motsägelsefullt även om "Svenskt Näringsliv" försöker påstå något annat. Dessutom gissar jag att Johannes och jag sitter i samma båt och betalar skatteparadis summor i skatt till svenska staten så vi borde vara de sista att gnälla. Jag tror det primära skälet till att vissa låtsas att sanningen(...att de är födda med silversked i munnen) är att de är offer för ett högt skattetryck eller vad det nu är beror på att vi blivit oerhört borskämda, ett land av fjollor.
Med det sagt så hoppas jag att ungen får gå på dagis, vårdköerna kapas och världsfred på jorden... /Miss Universe/Pladder 2008? ;)

2007-09-05 @ 06:18:34
Postat av: Johannes

Jag anser, som de flesta andra svenskar att Sverige generellt sett är ett av de bästa land att bo i. Framförallt om man har barn. Men jag har ändå synpunkter på många saker, t.ex skolmaten som vi fick i skolan - den var inte bra -. I en jämförelse med afrika, sydamerika och asien så är den kanon. Men det spelar ingen roll, skolmaten ska ändå vara så nyttig den kan och bespisningen ska ändå skötas på ett så bra sätt som möjligt, även om "vi" redan är världsbäst.
I övrigt så håller jag med om att det är mycket fjollor.
Sicko är grym, MM har gjort en bra film här som belyser ett enormt problem i usa. Jag älskar hans skönmålning av Frankrike:)
Btw så har jag tradat från frankrike förra veckan och det var inga problems förutom att deras uppkoppling är kass.

2007-09-05 @ 08:10:27
Postat av: Risk

Sover du aldrig människa? =) Det ska jag göra nu iaf.

2007-09-05 @ 08:26:23
Postat av: moona

Angående skolmaten den är väl suverän, Här uppe i Jämtland Åre kommun beställs det färdigstansade biffar, brunsåsen är av pulver. Tunnpannkakorna kommer färdiggräddade från självaste England. Listan kan göras lång, denna mat severar vi till ca 170 barn o 30 gamla. Snacka om matupplevelser.

2007-09-05 @ 14:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0