Att trada med "liten" rulle.

Jag har fått två mail från läsare som vill ha tips om att trada med en liten rulle så jag klipper in lite från mina svar på de:

Det fina med att trada är just det att man till skillnad från tradionell sportbetting behöver en mindre kassa.
För att trada tennis så krävs det iaf 2000- IMO för att kunna nå bra resultat, dvs att man kan ta en risk på 100-200:- per marknad och handla med 400 per marknd.

A och O när man tradar oavsett kassa är att trada på en nivå som känns konfortabel, kör man för högt så är det svårt att prestera på topp bra. I längden så bör måste man ha en aggresiv trading vilket är svårt om mna sitter och darrar pga höra summor.

En viktig är att greena ut som vi kallar det, alltså hämta hem vinsten. Greenar man ut, t.ex du har bokat 5000:- för 1.2 till en kostnad av 1000:-. Om spelaren går upp till 1.45 så greena ut för allt i värden! Många gör inte det för att de tror/hoppas att spelaren till 1.2 sk förlora eftersom han medvall säkerhet ligger under om han står i 1.45.

Men det gäller att glömma det gröna som man har på den ena spelaren från start. Det har aldrg varit på tal att man ska vinna det. Greenar man ut så upptår en vinst PLUS att man har möjlighet att boka favoriten igenom han går ner i odds. Gör han inte det så fortsätter matchen ändå och det kommer garanterat att uppstå fler möjligheter att trada.

Felet många gör är att de låter sina spel löpa förlänge och tvingas köpa tillbaka vid fel tillfälle.
 
Den spelarnen som de har pengarna på ser bra ut och har vunnit första set. Men om man gör det i längen så kommer man inte vinna något då de flesta odds stämmer. Man kommergå +-0 som bäst, förmodligen minus med tanke på avgifterna.


Gå inte in med allt  som du har fr att trada den marknaden från start!
Om du ska börja med att boka 1.2 och har 2000 så boka inte för allt. Varför? Om oddset går ner till 1.1 så ska du kunna boka mer. Har du bokat 5000 tll 1.2 för 1000:- då har du ju 1.2 som brytpunkt för att nolla. Går spelaren snabbt ner till 1.08 så bokar du på 10000 till och har då en lägre brytpunkt för att nolla. Risken att spelaren ska gå ner mer än 1.08 är liten på ett bra tag då det krävs att han breakar i andra set först, noralt sett. Du kommer nu endast behöva runt 1.13 för att få ett nollresultat.

Greena ut relativt snabbt och sedan "inverstera" vinsten i matchen 3-4 gånger. De gånger som du inte kan greena ut så kommer du göra en liten förlust.

Ex: Bokar 1.2 innan start för 1000:-(5000). Spelaren förlorar första set och går upp till 1.9. Då bör du göra 50/50 grönt, dvs ca 2000+ på båda spelarna. Det är mycket sällan som en spelare som står i 1.2 förlorar rakt av, när de förlorarå är det oftast via ett tiebreak eller dyl.

Om favoriten tar ledningen i sedan så kommer han att snabbt falla i odds. Om han kvitterar till 1-1 blir oddset ca 1.3 så bokar du upp för halva din vinst, dvs för ca 1000:-. Du kommer du att ha +1000 på favoriten och +5000 på den andra spelaren. Går favoriten upp igen så jämna ut 50/50 eller tom lägg över lite mer på favoriten. Vill man ta en högre risk så lägger du över allt på favoriten när han gått upp till 1.9. Men att investera 50% av det gröna kan vara en bra början. För eller senare så kommer matchen inte att svänga mer...


Viktigt!
Tänk på att skillnaden i odds mellan 1.1 och 1.22 är lika stor som skillnaden mellan 1.4 och 2.3

Skillnaden mellan 1.01 och 1.02 är lika stor som 1.5 och 3.0.

Det är alltså lättare att göra en bra vinst på låga odds än på höga.
Med liten kassa så är låga odds ett måste.

Om du .ex har 1000:-.

Bokar du 1.1 10000 för 1000:- och oddset går upp till 1.22 så spelar du tillbaka 9000 och har då +1000:- på båda spelarna.

Vad är lättast? Att hitta att hitta ett 1.01 odds som går upp till 1.02 eller 1.1 som går upp till 1.22 eller att hitta 1.5 som stiger till 3.0?

Bokar du 1.4 2500 för 1000:- så behöver du oddset 2.3 för att kunna göra 1000+ på båda.

För att enklast kunna göra 1000:- på båda spelarna så jobba med låga odds.
I mina exempel så pratar jäg om att hitta en 100% avkastning, dvs att göra 1000:- till 2000:-. Man behöver självklart inte sikta så högt, man bör tom inte sikta så högt med liten kassa.

 Dessutom, när du med 1000:- i start har lyckats göra 1000+ på båda spelarna så har du ett utmärkt läge att trada med vinsten. Svänger matchen lite så kan du snabbt vara uppe i bra mycket mer..

Dessuom så är risken med att trada låga odds enkel att överskåda.
Har du t.ex bokat 10000 på 1.1 på 1000:- så är det 100:- i förlust för varje snäpp nedåt som 1.1 spelaren går. Om du har bestämmt dig för att risken ska vara 400:- så betyder det att vid 1.06 så får du kliva av. I lägen där spealaren kan rasa från 1.1 till 1.02 så måste du kliva av innan alternativt kalkylera med högre risk.


När du vinner, gå inte upp i insats. Ett mycket vanligt fel! Med en liten kassa så detta grymt viktigt. Om du är en vinnan spelare/trader så betyder inte det att du kommer gå med plus. För att göra det så krävs mer än kunskapen att göra vinster.
Ex;
Du kan hitta vnnaren 7 gånger av 10 i snitt till oddset 2ggr.
spelar du 1:- hundra gånger så förlorar du 30:- och vinner 70+ insats70.
Dvs du kommer att gå plus 10%, 10:-, dina 100:- kommer att växa till 110.

Men om du ökar din insats hela tien och satsar alltihop så kommer du att förlora allt.
Ex;
Spel 1: 100:- till 2ggr = VINST totalt kassa nu 200:-
Spel 2: 200:- tlll 2ggr = VINST total kassa nu 400:-
Spel 3: 400:- till 2ggr = FÖRLUST total kassa 0:-

Med andra ord så spelar det ingen roll om du kan sätta en 2 oddsare i 70% av fallen, spelar man för högt så kommer man förr eller senare att bli gul och förlora allt. Spelar man med en liten kassa så är detta grymt viktigt så man är mindre känslig för förluststreak.


Mitt råd till man har 2000:- som man vill avsätta för trading är att börja jobba med 400:- på kontot och jobb med låga odds..  Att jobba med 400:- när man tradar innebär INTE att man ska riskera allt. Man kan använda hel summan men inte riskera hela.


Ju mindre kassa man har ju lägre risk bör man ta tills det att man vunnit så pass mycket att kassan blivit större och man utökar kapitalet som man tradar med.


Låg risk innebär bla:
1. Trada inte i avgörande moment.
2. Tinte i slutskeden av matcher.
3. Trada inte sporter som kan avgöras på 1 sekund.
4. Greena ut tidigt.
5. Återinvestera max 50% av vinsten.
6. Välj matcher nog, trada matcer för att du har valt dom och inte för att råkar pågå.
7. Gå inte in i en match om du inte har följt marknden ett bra tag under matchen.
8. Ha inte mer medel än vad du behöver i matchen på ditt konto, ett riskmomet är att man trycker fel.
9. Trada inte på mrknader där du inte kan förutse förväntade odds hyfsat bra.
10. Trada en marknad i taget

Gamebtting, setbetting och div handikapp spel är högre risk så de är svårare att trada. Eftersom omsättningen alltåd är lägre där än på matchoddsen så är det inte säkert att du kommer få spel es till korrekta odds i vissa situationer vilket inte är bra om man tradar.

det kommer mer...

image16


Kommentarer
Postat av: nils lindholm

hej.
hittade din sida då jag sökte på googles.(betfair-marknad sökte jag på)
jag har hållt på med surebets och trading ett tag nu.(ca 6år)
efter att fått noll limits(eller nära 0 limts) hos dom flesta spelbolagen inser(insåg) jag att jag måste slå betfair-marknaden(och pinnacle-marknaden) för att vinna pengar.
lite om mig själv;
jag har pysslat med LIVE bets(baseball-tennis-soccer)
jag har pysslat som bonus-hora och surebets-vinnare
jag har pysslat med betfair-marknaden.(försöker läsa oddsen rätt via bolagen nedsättningar avpriser och på såsett köpa bra priser hos betfair som jag sedan säljer dyrare)
jag startade upp för ca 6 år sedan med ett lån på 80k(vilket är betalt för länge sedan)
mitt kapital är nu strax under 900k
men jag är inte riktigt nöjd alltid med mina betfair-tradingar,(trots att jag oftast har rätt i mina leads).
sista 2 åren har mitt kapital inte stigit som jag hoppats men det har heller inte sjunkit.(det kostar ju att leva också)
med detta hoppas jag att du kan nå mig och att vi ev.kan starta ett bra sam-arbete.
och slå betfair-marknaden med steams.(eller leads som jag kallar det)
du kan nå mig på
[email protected]
vore tacksam om du svarade mig.
mvh
nils lindholm/
semi-progambler kan jag nog kalla mig.

2007-07-10 @ 02:50:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0