Market makers på betfair.

Jag har precis läst igenom Betting Promotions årsredovisning vilket var intressant. Den finns att ladda ner på http://www.bettingpromotion.se för den som är nyfiken på denna branch eller vill investera i trading på sportbörser. Detta börsnoterade företag arbetar som market makers på spelbörser.

Från Wikipedia:
En market maker är en finansiell aktör som ställer ut en köp- och en säljkurs för en finansiell tillgång eller en råvara. Market makern gör vinst på att skillnaden mellan köp- och säljkurs samtidigt som likviditeten i tillgången hela tiden är garanterad.

Detta är ett system för att garantera likviditeten hos tillgången i fråga. Investeraren vet att market makern hela tiden ställer ut köp- och säljkurser och därigenom kan investeraren i varje tidpunkt gå ur sin position om det är önskvärt.


Termen är ännu inte allmänt känd i allmänheten utanför den finansiella sektorn. Egentligen skulle det därför fortfarande vara möjligt att byta ut ordet mot något mer svenskklingande. Det direktöversatta "Marknadsgörare" eller "Marknadsskapare" skulle kunna passa, men då det engelska språket har en så stark ställning i finansektorn i Sverige att engelska faktiskt t o m ibland används i material från svenska företag till svenska kunder skulle ett försvenskat ord knappast få stor spridning innan ordet förstås av en bredare allmänhet.

Det är dessa grabbar som vi kallar för "courtsiders" inom tennislivebettingen.
De är de som alltid har reslutaten innan oss andra och som skickar nya odds efter i stort sett varje boll. Vi använder de som livescore och går plus mot de i längden eftersom de erbjuder spel på varje boll med mycket liten marginal. När jag tradar live så bryr jag mig inte om en spelare har 77.1% eller 78.6%  chans att vinna, jag ser till värdet i oddset i föhållande till förväntad förändring på oddset vid olika utfall. Där här robotarna(market markers, courtsiders) har oftast rätt om man ser till nästa boll, men det man två bollar framåt så går det ofta att hitta marginaler.

Anledningen till att de ändå går med vinst på livespel är att har den snabbaste uppdateringen och att det finns en massa "vanliga" spelare därute som inte tänker på marginalerna och som inte kan "hålla takten" när de tradar inplay utan lämnar sina vad för länge på marknaden så att Lautrup och grabbarna hinner ta deras gamla odds.
 
Utan dessa market makers skulle det många gånger inte gå att trada ut när man uppnåt en vinst eller när man anser att oddsen är fel. Därimot vet jag inte om de verkligen ska kallas market makers när det tradas inplay, eftersom de ofta bara lämnar odds på ena spelaren. I några få matcher, typ finaler samt top3 spelarnas matcher så finns det nästan alltid odds utan glapp på mer än 2-3 punkter. Men i de flesta matcher där en eller ett par courtsiders(market makers) agerar så är det ofta som de bara erbjuder odds för ena spelaren, t.ex vid breakbollar.

Jag skulle vilka kalla de mer för traders eller spelare än market makers under inplay tennismatcher. Men precis som alla vi andra på sportbörsen så skriker vi efter att få lite respekt och jämföras med killarna och tjejerna på den vanliga börsen, så de kan väl få kalla sig market makers då;)

När man syftar på handeln på en match innan den startar så stämmer det att de är market makers. Utan de så skulle flera mindre marknader inte existera, inte ens på betfair. Därimot så skulle marknaderna, iaf på betfair, klara sig lika bra utan en eller ett par market makers på de större matcherna.

Det händer titt som tätt att jag själv agerar market maker. Framförallt i mindre turneringar, matcher på obekväma tider och tillfällen då det är många matcher samt på sidomarknader typ setspel. Även vinstersporter kan vara lönsamt så de ofta saknas makers där. 
I regel så finns det ingen som har någon matchinformtion som är snabbare än officiell livescore på de marknaderna och därför är det enkel att agera och styra. Marginalen är oftast högre eftersom man kan använda ett rätt stort klapp.Det finns dock en risk att man får obalans i boken och att omsättinngen är för låg för att ta sig ut om man vill det. I längden är dessa marknader dock kanon bara man kan sin sak.

Huruvida Betting Promotion är ett bra alternativ att investera i på börsen överlåter jag till någon annan att beöma. Igor kanske?

image16


Kommentarer
Postat av: Anton

Tänkte bara fråga lite om buden på Betfair. Det är alltid ett gap mellan "spela" och "boka" där man inte ser vilka bud som finns. Om gapet är stort och jag väljer att boka till ett odds som ligger närmare spela-oddset, då är det inte säkert att jag får det spelet eftersom det ligger högre odds i "tomrummet".
Vilka regler gäller för att spel ska matchas? Om jag väljer att "boka" till samma odds som är det högsta på "spela" sidan, så är det inte troligt att jag får det spelet. Antagligen för att det ligger andra "boka" spel ovanför mig. Hur avgörs matchningen?
Tack på förhand

2007-06-12 @ 01:49:11
Postat av: Re Anton av Joh

Hej Anton!
Det är ett kösystem.
Om t.ex Federer står 1.01 på spela och 1.02 på boka så är det ofta ett par miljoner på båda i kö. De betyder att om du vill lägga en bokning på 1.01 så kommer du att hamna sist i kön, dvs alla de andra som ligger på 1.01 måste ta bort sin vad eller bli matchade innan det är din tur. Samma gäller om du vill spela.
Det är här som market makers tjärnar stora pengar. De lägger in 10 miljoner på boka 1.01 och 10 miljoner på spel 1.02. Därmed har de låst marknaden för alla anndra, ingen kommer komma fram i kön, och de kan håva in. Enda chansen då är att handla på den andra spelaren.
Det inns inget "gap" där man inte kan se vilka bud som finns. Det finns inget tomrum. Om spela oddset är 1.65 och boka 1.69 och du lägger in 1.66 så hamnar du överst. Därimot så kommer det ju nya odds hela tiden under livebeting vilket gör att när dina 1.66 kommer fram efter 5 sekunder så kanske någon annan redan har skickat 1.67. Om det är hög omsättning(litet eller inget gap) så skicka lite högre om du säkert vll ha ditt spel, du tilldelas ändå lägst möjliga. Många är vi som ångrat att vi skickat 1.3 istället för 1.31
vissa gånger...
Den enda regel som finns för vilka spel som sa matchas är kösystemet. Inplay så har det inte någon större betydelse förutom på odds under 1.1 eftersom det oddset handlas mellan 1-4 punkter ändså mellan varje boll. Det finns många psykologiska odds, och du i en breakbollsituation vill boka den som har breakboll så skicka då heller 1.51 än 1.5 eftersom många kommer lägga sig på 1.5. Vill man ha sitt bet matchat så skicka då heller 1.51 då nästan ingen annan gör det.

2007-06-12 @ 02:54:23
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: teo813

Jag förstår inte vem är anställd i en sådan företag.
Jag menar då att om man är duktig och klarar trading och market making bra så kan man göra det själv och ta hela vinsten utan att vänta på att få lön från sina arbetsgivare, och framförallt, utan att behöva betala skatt.
Är man en bra trader så skapar man inte ett företag, utan man är själv hela företag.
Då har man kanske inte tillgång till bots och men...jag tror inte att finns något bättre än våra hjärnor.
Ha en bra dag.

2007-06-12 @ 17:38:38
Postat av: teo813

Då har man kanske inte tillgång till bots och olika automatiska trading system men...jag tror faktiskt inte att finns något bättre system än våra hjärnor, ville jag skriva men några ord bara försvann.

2007-06-12 @ 17:40:30
Postat av: Anton

Tack för svaret, nu är allt klarare.
Uppdateras det alltid var 5e sekund (tex) för alla, eller blir det 5 sekunder efter just jag skickat mitt bud. Vilket isåfall innebär att det blir uppdateringar i olika sekunder för alla. Om inte så faller alltså alla in i samma intervall-ram, tex var 5e sekund.

2007-06-12 @ 23:37:54
Postat av: Erik

Undra hur mycket de betalar i kommission till betfair då de hävdar att de har 99% återbetalning till spelarna. Måste vara en speciall deal med betfair så de betalar nära 0%.

2007-06-13 @ 15:22:03
Postat av: Re: Teo av Joh

Jag håller med dig fullständigt. Jag har provat div API men inte funnit att det skulle kunna öka mina inter på något sätt. Kanske en vanesak men men. Nä en fungerande livescore, uppkoppling och data räcker bra för mig;)

2007-06-13 @ 19:33:49
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re2: Teo av Joh

Jag vet fakiskt inte varför deom jobbar där jobbar där. Förmodligen så bestitter de inte förmågan att trada sjävla.
Jag skulle själv inte tacka ja till att jobba där så såvida inte lönen var mycket mycket bra. Men jag inte förställa mig att de skulle betala mer än marknadsmässig lön för en market marker på börsen.

2007-06-13 @ 20:06:42
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re2 Anton av Joh

Hej igen!
Det är 5 sekunders fördröjning för alla innan ens vad kommer fram och läggs på markanden.
Uppdateringen av marknaden måste man göra själv(man får trycka uppdatera varje sejund nästan).
Det går endast att ställa in den på att uppdatera var 30:e sekund.
Tyvärr så kan man inte uppdatera oddsen eller skicka nytt, under de fem sekunderna då man väntar på att ens vad ska komma fram. Kör därför alltid med två fönster om du skulle behöva skicka något mer inom dessa fem sekunder eller för att uppdatera markanden.

2007-06-13 @ 20:10:58
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re: Erik

Hej!
Jag vet inte men 2% är ju det lägsta som vi dödliga kan nå iaf. Jag skulle tro at de betalar 2% eftersom även de som förlorar får poäng så borde det vara så. Fmodligen så får de någon ersättning från betfair för att de agerar market makers. De mindre oddsbörserna borde vara intresserade av att betala för den tjänsten iaf.

2007-06-13 @ 20:15:36
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Risk

Skulle gått och lagt mig för ett halvt dygn sedan men några snabba kommentarer innan dess...
Johannes: Jag skulle bli mycket förvånad om Betting Promotion skulle ha anställda "courtsiders", det dom pysslar med är "klassisk market making" så vitt jag vet.
Teos183: anledningen till att man jobbar för ett sådant bolag är att dom har helt andra finansiella resurser och avtal som möjligör en annan typ av verksamhet än den som "vanliga spelare" kan ägna sig åt. Kan tillägga att det finns extremt avancerade "system"(matematiska/statistiska modeller) som slår den mänskliga hjärnan med hästlängder inom vissa områden och får spö inom andra.
Johannes: Finns många anställda/egna företagare på spelbolagen som har och ser spelandet som extra inkomst eller rent utav "jobbet" som det, kan vara tryggt att ha en anställning. Vid 2% kommission så skulle konkursen vara ett faktum, 1% en tidsfråga. Om jag inte är felinformerad så får de (iaf generellt) ingen betalning av spelbolagen.
/liten delägare - för tillfället iaf

2007-06-14 @ 10:44:35
Postat av: hatten

Bettingpromotion är ett mycket seriöst och välskött bolag, som delvis drivs av vänner till mig :-) Så jag talar lite i egen sak här. MEN dom som jobbar är ytterst skickliga inom riskhantering/spel och var tidigare proffsgamblers, men såg möjligheterna som förelåg. Jag har själv köpt lite aktier efter att ha träffat några på studiemöte på Malta. Tror nog att aktien har kapacitet att stiga med 25-40% per år närmaste åren, då livespelet växer explosionsartat och dom är närmast ensamma aktörer!Därimot så tror jag inte dom satsar så hårt på tennisen då tennis närmast kräver att man sitter på matchen och jobbar för att få korrekt överblick.

2007-06-15 @ 02:39:26
Postat av: Re: The Hat

Jag ska föreslå en liten investering i BP för min ekonomiska hövding, min tjej:)
Jag har ingen aning om de kör mycket livetennis, men enligt deras rapport så kör de tennis och det livespel som är deras tillväxt som jag förstår det. Att trada live på fotboll är enklare, där kan kan du använda tabeller för hur många måls som görs per minut mm och korstrada mellan mellan olika marknader på samma match.
På tennis så finns det såklart en tabell för vad oddset ska ligga på vid varje givet resultat, men det förändras alltid, att leda med *4-3 efter att ha servat blankt 3 ggr och haft breakbollar i alla av motspelarens game är stor skillnad på att leda med *4-3 efteratt ha blivit breakad 3 ggr. På livetennis så tror jag inte att man enbart kan luta sig mot ett datasystem. Tycket på marknaden i livetennis påverkar oddset mycket mer än i t.ex fotboll. En annan aspet på varför man skulle trada åt någon annan om man kan göraet själv är ju att efter 5-10 år så kanskedet inte är så kul helt enkelt att sitta själv framför ett par laptops i 8 timmar varje dag, framförallt om man tjänat ihop en hel del och söker nya utmaningar.

2007-06-15 @ 04:00:47
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re: The Hat

Om de kör livetennis(vet ej men jag uppfattade det så i rapporten) så förutsätter jag att de har utsända courtsiders. Något annat vore ju galet om man skickar 100k+ bet var 10:e sekund, vilket de måste göra om det ska bli några pengar med små marginaler. De som agerar marketmakers på livetennis är alltid före alla andra=courtsiders.

2007-06-15 @ 04:06:08
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Johannes

Är lite trött, det var svar till risk inte hatten..

2007-06-15 @ 04:09:32
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Risk

Hatten: Vad studerade du på Malta?
Johannes: Fy skäms 04.00 sover man! :) Ett system kan hantera breakbollar, marknadsrörelser mm. De har tidigare enbart riktat in sig på live fotboll och skulle utöka med fler sporter hur det blev med dom planerna vet jag inte riktigt men tror iaf inte de kör någon tennis än så länge. Men jag håller med dig är inte lockad av att arbeta åt ett spelbolag men det finns ibland rimliga skäl att byta sida.

2007-06-15 @ 04:57:09
Postat av: hatten

Tror BÅDE betfair och Bettingpromotion är intresserad av personalförstärkningar. Men grundförutsättningen är säkerligen att man inte är spelförstörd, inte har stora skulder samt många andra kvalifikationer . Jag passade på att snacka med alla bookies man lärt känna på internet under sina år på nätet, men inte träffat öga mot mule då bookisarna ofta är 10 år yngre samt bosatta på Malta.Är ALLTID värdefullt att få personliga intryck av människor. MVH Hatten

2007-06-15 @ 22:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0