Jonas Arnesen

Jonas Arnesen är en av sveriges mest respekterade tennisskribenter. Jag kan start rekommendara hans blogg,
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14403190.asp.
Han ger väl knappast några inputs att ta i beaktning för att trada men änså intressant för den som gillar tennis.
En fråga som han ofta återkommer till är hur framtiden för svensk tennis ska bli. Tennis är ingen sport som är inne i sverige. Bland mina vänner i min generation så är det få som tittar på eller har kolla på dagens elitennis. Någon som aktivt spelar och tränar känner jag inte.
Förklaringarna är flera, det saknas en förebild inom tennisen idag, ingen Borg, ingen Edberg, ingenting.

Samtidigt som fotboll och hockey är stekheta sporter efter arenalyften och det faktum att det visas fler matcher än någonsin på tv. Sveriges framgång i OS och VM på hockeysidan och landslagets framgångar tar plats från andra sporter.

Jag tror att interesset för sporten från den breda publiken är viktigt för att det ska komma fram talanger. En sak som är viktig för att öka intresset för tennis i sverige är att Svenska Spel inför tennismatcher på oddset.
Många människor spelar på oddset och tidningarna ägnar flera sidor varje dag åt de matcher som folk spelar på.

Varför erbjuder inte Svenska Spel tennis i sitt utbud?

Tennis är den svåraste sporten att hänga med i för bookmakers, många har endast en marginel vinst och kanppt det på tennis. Kanske är det därför som de erbjuder engelsk div2 fotboll men inte Wimbledon  finalen?

Jag vet inte om det finns några politiska skäl till att de vägrar att ta in ett av de populäraste spelobjekten i sitt utbud, men jag vet att om de ska stå sig i konkurrensen så måste de göra det förr eller senare, annars flyr kunderna till utlänska spelbolag eller spelbörser. Jag tror och hoppas att SP tar sitt förnuft till fånga och släpper in tennis, det är en service och det skulle lyfta tennisintresset i sverge.

Kommentarer
Postat av: Esse

Håller med om att Arnesen är väldigt bra. Gillar han skarpt. Har du läst boken "Tennis off the record"? Det finns ett intressant kapitel där om spel på tennis.

Angående tennisintresset i Sverige så skulle jag nog vilja påstå att det är ganska så stort. Att det aldrig kommer att bli publikt lika intressant som hockey och fotboll är bara acceptera, men annars tror jag det står sig bra. De senaste åren har ju tennisen fått fram en hel del profiler så som Federer, Nadal, Sharapova, Roddick m.fl. så bland unga tror jag tennis är en ganska "het" sport. Är förmodligen den största individuella sporten i bland ungdomar i Sverige. Däremot skulle det nog få sig ett riktigt uppsving om det fanns riktiga toppspelare från Sverige (framförallt på damsidan).

Varför Svenska Spel inte erbjuder spel på tennis beror förmodligen på ett par olika orsaker. Först och främst har de inga tvåvägsspel vilket gör att det blir ganska svårt att ha med tennis. De prövade i somras med 1x2-varianter (typ 1=3-0/3-1, x=3-2/2-3, 2=1-3/0-3 vid 5-setsmatcher), men detta var nog ingen hit. Sen har de ju en lista som kommer två gånger varje vecka och då man inte vet vem som möter vem tidigare än kvällen innan i tennisen blir det inte optimalt att ha med dessa. Däremot har Johan Elevant (oddsättare på SS) sagt i ett program av Rookies and Bookies att om det var något han saknade hos Svenska Spel så var det just tennis eftersom det var en så pass stor sport i spelsammanhang. Har dock hört att de skulle prövas en del tennis i sommar men vet inte riktigt hur.

2007-05-10 @ 01:16:09
Postat av: Re: Esse

Ok, då vet jag lite mer. Det kanske är på tiden att de funderar på att vidareutveckla sin lista, kompletera det med nya matcher via nätet el något.



2007-05-10 @ 23:32:12
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Esse

Håller med. Men ett stort problem är återbetalningen. De har ju lagstadgat krav på 80% och då blir oddsen på tvåvägsspel ett skämt. I fotbollen kan de dra ner krysset och konkurrera, men i tennis skulle den möjligheten inte finns. T.ex. skulle ju en jämn match stå i 1,60-1,60.

2007-05-11 @ 11:13:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0