Självförtroende för en trader

Mycket här i livet handlar om självförtroende. Jag har de senaste veckorna för långa diskussioner med en nära vän om ämnet. I hans fall så handlar det om vikten av självförtroende för att knyta nya kontakter i livet, främst kvinnliga.

Han är numera djupt insatt i ämnet -att lyckas på krogen-. Några av de mest fundamentala dragen för att lyckas är:
# Ett gott självförtroende som syns.(I nyktert tillstånd)
# Sticka ut från mängden och våga vara annorlunda än de andra.
# "Arbeta" målinriktat.
# Positivt tänkande vid motgångar

Hans tänkande är intressant även när man pratar trading eller spel. Jag upplever ofta att jag når bättre resultat när självförtroendet är på topp än vice versa. Att köra på okända sporter eller med för höga belopp är ett jutet sätt att minska sitt självförtroende på. Har man inte tillräcklig kunskap och trygghet i det kapital man investerar så sjunker ens självförtroende direkt. Enligt min erfarenhet så blir resultaten sämre då och målen svåra att nå. Jag vill med detta inlägg betona att de faktorer som påverkar ens självförtroende är viktiga när man travar eller spelar, minst lika viktiga som att ha resultatrapportering om man travar live.

Allt runt omkring påverkar självförtroendet. Jag är övertygad om att om man är nöjd med sin vardag så blir ens självförtroende bättre när man arbetar/spelar. Det är svårt att tro på ens egna värderingar och beslut om man inte känner sig nöjd med sig själv. För att bli en vinnare i det långa loppet så krävs det att man arbetar med detta. Jag syftar naturligtvis på "sunt" självförtroende, inga rusningsdrycker eller verklighetsblockeringar tillåtna.

Många läsare känner säkert igen sig i en situation när man jagat förluster. Självförtroendet är i botten och resultatet blir oftast därefter. Detta är grymt svårt att lära sig hantera, kanske kan man inte lära sig hantera det fullt ut men man kan göra förändringar och förbättringar. Punkten # Positivt tänkande vid motgångar som min vän satt som sitt livs mission är precis den punkt som man behöver förbättra för att komma undan jagandet. Man måste släppa det negativa(förlusten) helt för att kunna gå vidare. Och för att släppa den så krävs positiva tankar.

Att vara målinriktat och försöka slutföra uppsatta mål är även det grymt viktigt. I min vardag så är ett långsiktigt mål enormt viktigt för att kunna hantera motgångar och acceptera även små framgångar.

På tennismarknader på Betfair så ser jag väldigt ofta situationer när i stort sett ingen vill boka den ena spelaren. Tanken på vem som ska vinna eller få övertag tar över hon många traders. 99% av likviditeten ligger på ena spelaren. Eftersom det alltid finns ett odds för varje situation så borde det alltid finns likviditet på båda spelarna. Att boka en spelare i ett läge när ingen annan vågar är ofta mycket lönsamt. Bristen på konkurrens gör i regel att man kan boka på tok för låga odds och därmed hitta värde. Men för att våga göra det och för att hantera att det går fel så krävs självförtroende.

Erfarenhet, kunskap och ett ansvarstagande för ens liv och mående är nycklarna för att skapa det självförtroende som krävs för att vinna i längden. Aktivt måste man även hela tiden arbeta med att plocka bort de element som motverkar gott självförtroende.

En viktig sak för det är att utvärdera förluster korrekt. Kritik mot ens egen prestation får inte bli kritik mot ens egen person. Skillnaden på att tänka " Jag fattade fel beslut" och "Jag är en förlorare" är enorm. Om man låter ens självbild påverkas av ett felaktigt fattat beslut i en match så kommer snabbt att tappa självförtroendet och uppfylla den losersjälvbild som felspelen har tutat i en att man är.


Kommentarer
Postat av: sasha

Bra blogg och nyttigt att läsa,särskllilt detta inlägget som kan vara en positiv stöt i motgångar.

2007-11-05 @ 00:25:22
Postat av: teo813

fin fin inlägg

2007-11-05 @ 00:45:37
Postat av: Mats

Vinster är bästa vägen till självförtroende!

2007-11-08 @ 01:07:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0