Trada utan kunskap och Burma

Jag fick ett samtal i förmiddags av Börje att han förväntade sig att jag skulle visa sympati med munkarna i Burma och bära en röd tröja idag. Det var tydligen en internationell demonstration för att visa omvärdens stöd. Så demokrat som jag är så bytte tröja till en röd t-shirt, även fast jag insåg att det skulle bli lite kallt.

När vi sedan möts upp för att åka till Borås så är det bara jag av alla som bär röd tröja.

Jag kikade runt och till slut så hittade jag en kvinna i 50-års åldern som hade en illröd jacka. Jag frågade henne om det fanns någon anledningen till att hon hade röd jacka. Det fanns det - hon bar den av samma anledning som jag. En vän hade sagt till henne alltså. Och för att visa sympati.
image98

Jag fick sedan ett samtal till, från en släkting som jublande glad berättar att Verdasco vunnit trots att motståndaren handlats till 1.01. Kul att höra tänkte jag och när jag tänker på henne så funderar jag på en fråga som jag får ibland via mail och annat.

Går det att trada köp/sälj utan att ha kunskap om spelarna? 

Man behöver kunna två saker för att hantera en marknad optimalt:

# Information om spelarna, lagen och matchen
# Kunskap om hur marknaden fungerar och förändras.


Det första man ska lära sig är hur marknaden agerar inte om spelarna eller om lagen.

För att hitta värden så måste man kunna förutse förväntade odds vid varje givet tillfälle i en match.

Läs den meningen en gång till.


Om man tippar traditionellt - att spela på vem som vinner en match - så vet man att oddset går ned till 1.00(100% vinstchans) på den spelare som vinner, vilket gör det ganska enkelt. En spelare som står i 2.00 har 50% chans enligt oddsen och en egen värdering på över 50% är = värde.
 
Men när man tradar live så väntar man inte till matchen är slut utan man gör värderingar om kommande boll, game eller set för att sedan ev. handla tillbaka. Utan att veta vilket pris som blir vid ett visst utfall så är det omöjligt att ha en uppfattning om värdet i ett spel när man tradar.

Självklart så kan man inte alltid pricka priset exakt, men i det stora hela så måste man kunna satta det på plus minus 2-3% i vinstchans. Att nya faktorer tillkommer som förändrar oddset är en del av risken så när det händer så är det bara att anpassa sig. Som ny är blir det ofta krångligt att blanda in % i vinstchans men jag tycker att det är viktigt eftersom det är just det som oddsen representerar. Många glömmer det eftersom man när man tradar bara tänker på oddsen och inte på % i vinstchans.


Spelare X(tennis, bäst av 3) som värderas till oddset 1.8 från start värderas alltså till en vinstchans på 56%.

Om spelare X vinner första set med 6-3 så kommer han i regel att handlas 77% vinstchans.(1.3) Lite beroende på trycket på marknaden så kommer spelaren att handlas mellan 75-79%, dvs. mellan 1.26-1.34.


Om spelare X förlorar första set så kommer han att handlas till 34% vinstchans, dvs. oddset 2.94. Trycket på marknaden kommer landa inom 32-36% vinstchans, dvs. mellan 2.78 och 3.15.


Alltså: Startodds: 1.8(56%)

Förväntat vid 1-0 i set 1.3(77%)

Förväntat vid 0-1 i set: 2.94(34%)


När man vet dessa förutsättningar så kan man utifrån en egenvärdering agera. Även om man inte har koll på spelarna. Kunskapen om marknadens agerande är viktigare än kunskapen om spelarna, eftersom oddset på marknaden i regel speglar all information som finns om spelarna och matchen.


Sedan så finns det ca 100 faktorer som kan påverka marknaden under matchens gång, andra faktorer än vem som vinner första set. Ju bättre man förstår dessa ju bättre blir man på att trada live.


Om spelare X leder med *4-3 i avgörande set så kommer oddsen vara helt olika beroende på om han gått från *0-3 till *4-3 eller om han tappat 4-0* till *4-3.

Marknaden gör en ny värdering efter varje boll vilket gör att det inte finns någon given tabell att se på, framförallt ju längre in i en match man kommer.

Det går alltså inte på förhand att säga det exakta oddset för ställningen 1-1 *4-3 men vid ställningen 1-1,4-2* eller 1-1 3-3* så ska man kunna sätta oddset på 1-1 *4-3 plus minus 2-3% räknat i vinstchans.


Min slutsats blir:

Ja, man kan trada utan att ha kunskap om spelarna, förutsatt att man förstår marknaden.


Men om man vill optimera vinsterna så ska man självklart skaffa sig erfarenhet och kunskap om de olika spelarna. I vissa matcher så är det viktigare än i andra, ibland så kan det vara avgörande. Jag hade haft betydligt lägre resultat om jag inte kombinerat både kunskap om marknaden och om spelarna. Basket och Volleyboll har jag ingen vidare koll på men jag har ändå lyckats bra att trada de marknaderna eftersom marknadens odds i regel talar om förutsättningarna från start. Men det är lagsporter och de påverkas mindre av förändringar än tennis, vilket gör information om spelare viktigare i tennis.

Tänk på det.
Åsså glöm inte facebook. Adda här

image72


Kommentarer
Postat av: Wik

jag har addat nu..

2007-09-29 @ 02:11:11
Postat av: släktingen

Hahaha! Du glömde att A o O är Att man bör kunna hantera en data, men jag lär mig. Nu ska jag skriva en kommentar till din analys kompis ska inte tacka för verdascotipset, steg upp i ottan för att göra mig en hacka, som vanligt gick det åt helvete. Ska gå ut o klippa gräset istället för det kan jag. Ska sen försöka blåsa gubben på en spelpeng.

2007-09-29 @ 11:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0