Sharp minds™

Betfairs gamla slogan "Sharp MindsTM" stämmer väl.

Endast fyra matcher per natt denna vecka har gjort att vi tagit lite ledigt. Känns rätt meningslöst att sitta uppe kl. 21-06 för att trada endast fyra matcher. Igår var det helledigt då vi var på middag hos Konsult B.T. Nilsson med vänner. Ledigt skulle det även vara inatt eftersom vi skulle på kräftskiva i Frillesås.

Men men.

Jag är ju nykter tänker jag och sätter mig och tradar lite i Moyas match mot Delic.
Moya som var favorit till 1.50 ligger under med 1-4* när jag kommer in och har redan handlats upp till 2.80.

Denna matchen utvecklades sig till en så kallad "traders dream".

Men traders dream är det bara för Sharp Minds. Slow minds, som min hjärna ikväll har inget att hämta varken i dessa traders-dream-matcher eller i någon annan match heller.

Delic tar ledningen med 6-2 *2-1 och handlas ner till 1.17. Delic har så här långt i matchen endast förlorat sex bollar i egen serve och inte ens haft en breakboll emot sig. Jag sitter och hedgar och vips så har Delic 0-40 och redan från 0-15 så var det omöjligt att boka honom. Jaja tänker jag.

Tradar snabbt ut -15k på båda och bestämmer mig för att inte sabba något mer såvida det inte dyker upp något utöver det vanliga. Matchen rullar på och båda spelarna håller serven 4 gånger var och andra set avgörs i tiebreak. Delic, som vinner matchen om han vinner tiebreaket får ledningen med 5-3* och handlas ner till 1.15.

Väldigt lågt för endast ett minibreak när han ska upp till 3ggr om han förlorar tiebreaket, vilket han förmodligen gör om han inte servar hem matchen vid **5-4. Jag bokar 20k på avg. 1.20. Delic fixar naturligtvis inte att serva hem matchen utan tappar 5-3 till 5-7 i tiebreaket och därmed blir det 1-1 i set.

Puh säger jag, där klarade jag mig undan ett pinsamt förhör med Cissi imorgon.

Jag sitter still i positionen +2 på moya och -18 på Delic.

Till min glädje så tar Moya snabbt över kommandot i 3:e set och tar ledningen med 4-2*, odds nu 1.08 och jag får möjlighet att för första gången på över en timme se gröna siffror på båda sidorna.
Men jag bestämmer mig för att vänta ett game och boka Moya om det blir 4-3. Breakar han igen till *5-2 så är matchen över.

Just i detta skede i matchen så sitter jag och tänker hur jävla dum jag är som för många gånger tradar utan fullt fokus. Sharp minds överlever - resten dör.
Det vet jag.
Men ändå så faller jag in i detta mode. Jag tänker lite att jag får fan ta och skärpa till mig lite, denna gång klarade jag mig men men. Matchen fortsätter och Delic servar vid 1-1 *2-4 och får 0-40. Moya får alltså tre breakbollar till *5-2 vilket skulle innebära 99.4% chans att vinna matchen enligt marknaden. Moya handlas till 1.02, tom 40k på 1.01. Eftersom Delic nu förlorat 6 raka bollar i egen serve varav två på dubbelfel så ser jag ingen möjlighet till att han här ska kunna hålla serven.

Istället väljer jag att spela Moya mer till 1.03. Självklart så missar Moya alla tre breakbollarna. Därefter följer fem deuce men Delic håller serven till 3-4*.Moya handlas nu upp till 1.10.

Tyvärr så kan jag inte länge greena ut eftersom jag i min girighet spelade på 1.03. Men Moya har ju hållit serven mycket enkelt 7 gånger på rad och endast förlorat 9 bollar i de 7 gamen, så jag bestämmer mig för att vänta och boka honom vid 15-0 eller 30-0 istället. Jag märkte redan vid "Delic *2-4 15-40" att ingen länge ville spela på Moya. Vid 30-40 så var det nästan omöjligt att hitta någon som ville spela Moya trots att han i praktiken hade matchboll.
Så jag är väl medveten här om att marknaden inte kommer lita på Moya vid ett ev. 0-15 eller 15-30. Dock så finns det bara 20k på 1.11 att boka och jag har ingen lust att pressa upp Moya till de 1.13-1.14 som jag måste göra för att få boka 50k+.
Moya går ut för att serva vid 1-1 *4-3 och självklart så blir det 0-15, följt av 1515 och självklart 15-30, följt av 3030 och självklart 30-40.
Och SJÄLVKLART så förlorar Moya den enda breakboll han haft emot sig på 7 game.
Förövrigt så räddade inte Moya en enda av de fyra breakbollar han fick emot sig, vilket är mycket anmärkningsvärt för en spelare med en så starkt 1:a serve. Delic räddade t.ex. 6/8 vilket är normalt.

Jahaja, där sitter jag alltså igen och måste fatta beslutet att gå fett röd på båda. IgenI samma match. Bara ett par minuter tidigare har jag suttit och ondat på mig själv för att jag inte är Sharp Mind just nu och för att jag tradat utan engagemang i matchen.

Moya handlas upp till 1.57. I detta läge så tror jag inte annat än att Moya förlorar matchen med 4-6/5-7 eller att det blir tiebreak så jag går röd på båda spelarna igen, denna gång dock nästan -20k på båda. Det är lika bra i en så svängig match att röda ut så att jag iaf har möjlighet att fortsätta trada matchen. Ligger jag kvar i stor position på ena spelaren så kan jag ju bara handla åt ena håller. Att byta sida och trada break är uteslutet eftersom marknaden erbjuder för kassa odds.
 
Förlusten i sig här irriterar mig inte det minsta. Däremot så är jag rätt förbannad på mig själv att jag återigen halvsovit mig igenom ett par game i samma anda som en brittisk fisk i tron om att ena spelaren ska vinna what so ever.

I denna match så gick Moya från1.50 upp till 6.8 ner till 2.0 upp till 7.6 ner till 1.47 upp till 1.8 ner till 1.01 upp till 3.5 ner till 1.15 för att två minuter senare stå i 1000.

I en sådan match så drar jag hem storkovan 9 gånger av 10.
Och i denna match har jag trots slapp idiot trading lyckats komma tillbaka flera gånger, och nu ställt till det igen pga. mer idioti. Jag vet mycket väl att jag inte kan sitta i en stor position på servaren på en marknaden med dåligt likviditet i ett läge där ett break slår så hårt. På en likvid marknaden finns det alltid möjlighet att byta position vid 0-15 osv. Här satt jag och VISSTE att jag kommer att behöva erbjuda 50-100% över normalt odds vid 0-15/ 15-30/30-40 eller bp för att få det matchat. Ändå så agerar jag inte.

Ibland blir jag trött på mig själv. Det mest pinsamma i mitt agerande är att jag minuterna innan precis konstaterat att jag just nu inte tradar med Sharp Mind.

Jag har nu inga förhoppningar om att komma tillbaka i matchen igen på denna marknad. Ställningen är nu 4-4 i avgörande set och jag sitter med -20/-20.Det finns nu endast fyra bokningar som jag tänker göra om oddsen blir de rätta under resten av matchen.
1. Boka Moya om han breakar till *5-4 eller *6-5
2. Boka moya om han får 2 eller 3 breakbollar på rad.
3. Boka Delic om han får 2 eller 3 matchbolla på rad.
4. Boka den som får första minibreaket i ett ev. tiebreak förutsatt att han håller en eller två servar efter(det är först då som marknaden överreagerar)

Tyvärr så blir det inget 1-3, det var nära när Moya servade vid *5-6 och fick 0-30. 0-40 hade inneburit tre matchbollar emot honom. Det gick att boka 1.50 vid 0-30. Jag hade 1.41 upplagt med de blev tyvärr omatchade då Moya vände 0-30 till hold.

I tiebreaket så tar Moya ledningen med **3-0 och äntligen uppstår det ett fint läge(läge 4). Moya har nu ett minibreak upp på Delic och folk vill spela på Moya till 1.15-1.20. Som jämförelse så skulle Delics odds vid 3-0(ett minibreak) varit 1.35-1.45 på denna marknad. Jag bokar raskt 20k på 1.2 och bokar även 10k till vid *3-2 till 1.3

Gud vill mig väl och Moya tappar sina 3-0 till 3-3. Nu har jag boken -26 / +10. Marknaden släpade efter lite vid **3-2 (odds 1.30x) vilket gör att den inte höjer upp Moya till de 1.9-2.0 som han bör stå i här. Det finns endast lite på 1.79 och det är bara att glömma så jag sitter kvar i samma position.
Håller Moya serven till 4-3** så får jag ju 1.58-1.6 och då tar jag hellre -12/-12 då än -10/-10 nu.

Men Gud fortsätter att vara god mot mig, Moya tappar 3-0 till 3-6 och han handlas upp från 1.15 till 12ggr.Tyvärr så valde jag att nolla ut vid *5-3 till Delic. Återigen så har jag klarat mig trots mitt slow mind syndrom. Delic får 6-3 och därmed tre matchbollar. Eftersom de två första är i Moyas serve så är 1.1 lågt. Håller Moya serven så har Delic en boll på sig vid *6-5 att serva hem matchen. Missar han den så ger jag honom inte mer än 25-30% chans att vinna.

Mental crash är mycket vanligt förekommande för spelare som missar tre matchbollar på rad. Se bara på Moya, han missade tre breakbollar på rad till *5-2 och nu står han där med tre matchbollar emot sig istället. Jag väljer att boka Delic rejält trots att han har tre matchbollar. Jag förväntar mig 1.35+ om Moya håller sina två servar till 5-6*. De gör Moya och för första gången på två timmar kan jag göra hyfsat plus på bägge spelarna tänker jag. Men icke. Någon idiot vill fortfarande spela Delic till 1.2x, på 1.29 ligger en större order så det finns inte en chans att spela Delic. Min 1.1 bokning vid 6-3 visade sig nu inte vara mer än en avg. bokning. Jag sitter kvar och Delic vinner självklart matchbollen(som var i spel rätt länge enligt marknaden).


Moyas vinstchans i % under matchen

1.01 förlorar efter att först varit uppe i 7ggr vid två tillfällen.
Och här sitter jag med apatisk blick på markanden och -7k på vinnaren

Det kunde dock ha varit mycket värre med tanke på min insats.

Samtidigt så vet jag att det är små små marginaler. T.ex. när Moya hade *4-3 i avgörande set och fick 0-15 så la jag upp en stor bokning på 1.14. Den tog jag bort endast några hundradels sekunder innan courtsiderns "spela 1.13" landade pga. 1515.Hade jag varit en tiondels sekund sen med att radera den bokningen så hade jag till 95% chans gjort en av årets bästa enskilda resultat, eftersom Moya sedan gick upp till 3.5, ner till 1.15 och sedan förlorade rakt av. Det fanns två viktiga moment i matchen där jag i avsaknad av Sharp Mind mode gjorde fel.

Felen var att jag valde att ta för långa positioner.

När Delic tappar *6-2 *2-1 till 2-2. Mitt hedge spel på avg. 1.19 får jag sälja av till avg. 1.67 efter break och 30-0.Visst försökte jag boka vid 0-15/0-30/0-40 och även 15-40 men det gick inte. Jag gav 1.22 vid 0-15 och 1.28 vid 0-30, men trots att jag var marknadshögst så förblev det omatchat. Men det fanns likviditet och hade jag skickat 1.32 vid 0-30 så hade jag fått det matchat. Men med Moyas blott sex vunna returbollar i Delic serve i första set så fanns inte 0-40 i mina tankar och att markanden skulle vara så tom på "spela Delic".

Det andra tillfället var såklart när Moya har *4-2 och 40-0 i Delic serve. Att spela på 1.03 här vete fan om det var fel, men att inte boka av det vid 4040 på 1.06/1.07 eller efter hold är idioti. Man man kan inte spela 1.02 och riskera att få inta en position upp till 1.60 utan chans att hoppa av på vägen. Jag tänkte att jag kunde komma ut på ett ev. 0-15 eller så. Jag borde ha vetat bättre. Speciellt eftersom marknaden blev tom när Delic tappade sin ledning.

Well well.
Nu är rannsakningen för denna natt klar och hädanefter så är det Sharp Minds som gäller.


Svaret på frågan från förra inlägget utifrån den info jag gav är imo;

*5-4 (från 5-0) odds 1.25 (60% chans för hold)
*5-4 (från 4-4) odds 1.13 (77% chans för hold)

Svaret på varför varför vissa spelare med 1.20 i startodds står i 3.0 när de förlorar första set och vissa bara 1.87 har att göra med likviditet och avsaknad av Sharp Minds från många tennistraders på Betfair. Just nu handlar allt om Sharp Minds.

Förövrigt så gläds jag med de Kinesiska fotbollsdamerna. De har verkligen förtjänat denna framgång och gårdagens seger över Sverige var den största potion rättvisa som någonsin hänt i Kina.

Sveriges Lotta Schelin gratulöeras efter 1-0 målet i söndagens fotbollslandskamp för damer mellan Norge och Sverige i Sandefjord.. Landskampen var Sveriges genrep inför OS-turnerinngen i Bejing och Sverige vann med 2-0. Foto: Lise Åserud / SCANPIX
Dags att sluta pussas och börja springa kanske?

Kommentarer
Postat av: Erik

Bra där gubben!

2008-08-09 @ 00:47:16
Postat av: Incaseof

Jo, sådana här matcher brukar man kunna hitta en väg ut trots mängder av missar. Inte alla matcher man dock har råd med det. De som är så underbart med golf outright marknader, det finns tid att reparera.



Själv lyckades jag i denna match, från en fin stor grön position på båda, hamna i röda siffror när matchen var slut. 1.02-1.06 på Moya en stor anledning till det.



Tycker annars det är kul att läsa stora utvärderingar om en match och dess utveckling!

2008-08-09 @ 17:42:54
Postat av: Anonym

Jo, sådana här matcher brukar man kunna hitta en väg ut trots mängder av missar. Inte alla matcher man dock har råd med det. De som är så underbart med golf outright marknader, det finns tid att reparera.



Själv lyckades jag i denna match, från en fin stor grön position på båda, hamna i röda siffror när matchen var slut. 1.02-1.06 på Moya en stor anledning till det.



Tycker annars det är kul att läsa stora utvärderingar om en match och dess utveckling!

2008-08-09 @ 17:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0