En del av samhället

Med min sysselsättning så är det inte självklart att alltid mötas med respekt för vad man gör.
Man ska ha ett vanligt arbete, gärna en utbildning, dagisplats, semester på sommaren osv. Ställa sig i ledet.
Flera av mina kollegor på Betfair kan vittna om samma sak.

Detta fick jag bla en lektion av när jag i höstas förde en dialog med Göteborg Stad angående vår rätt till dagisplats.
Efter att ha bollats runt mellan fyra-fem vikarierande mellanchefer så upphörde till slut alla svar att komma. Jag fick aldrig något annat svar än att för att ha rätt till kommunal barnomsorg i GBG så skall båda föräldrarna förvärvsarbeta eller studera på heltid. Deltidsplats kan i mån av plats erbjudas, förutsatt att man är inskriven på arbetsförmedlingen eller arbetar/studerar 50%+. Jag tror att jag skickat tre-fyra mail på slutet men de har slutat svara.

Idag så hade jag möte med JacobHandelsbanken GBG City. Det var länge sedan jag slutade tänka på hur folk ska regera när jag berättar vad jag gör. Inte bryr jag mig nämnvärt heller. Johan, en banktjänsteman i Stockholm, som mycket framgångsrik tradar på Betfairs oddsbörs har förklarat för mig hur banken ser på det hela; Betfair=spelbolag=spel= ingenting som gillas i bankvärlden.
Speciellt inte när de anställda själva har transaktioner med spelbolag.

En av min handelsbankenanställa systrar Magda påpekar då och då hur ofta de kan se kunder som har problem att hantera sin spelkassa. Enligt henne så är spel och förförallt mycket spel inte något som man ställer sig upp i fikarummet och försvarar på banken direkt. Jag kan förstå det. Men jag kan aldrig acceptera de som blint och konservativt rakt av jämför trading på oddsbörser, Arbitrage spel, värderingstrategier och annat med Penninglotteriet och V75.

Med denna uppfattning av samhällets syn på mitt jobb så blev jag rätt förvånad när Jacob på banken idag med intresse ställde följdfrågor om Betfairs oddsbörs i tio minuter. Även om han såklart som alla andra påpekade nackdelarna med att inte ha taxerad inkomst och vanligt pension så visade han en inget förakt, vilket är lite ovanligt. nu var jag ifs en kund osm de ska tjäna pengar på men ändå.

Kanske är en förändring på gång?

Kommentarer
Postat av: Marcus

Tjena,

Tänkte bara kolla hur pass live betfair live-stream från rotterdam är? Är den så pass bra att man kan använda den när man tradar, eller är det bättre att köra med någon scoreboard istället?

Tack på förhand o tack för en bra blogg...

mvh Marcus

2008-02-19 @ 12:14:13
Postat av: :re Marcus /Joh

Hej och tack.

Jag körde inte Rotterdam igår men enligt Cissi så låg marknaden 2-3 sekunder före streamen, vilket i så fall skiljer sig från förra veckans stream.

Bwin kör matchen också.

Återstår att se på Baghdatis-Söderling nu som Betfair sänder om den har samma delay.

2008-02-19 @ 12:48:13
Postat av: joh

marknaden ligger precis samma / 1-1.5 sec efter streamen.

2008-02-19 @ 12:58:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0