2h 21 min och 214 bollar

Monaco besegrade precis Llodra i en rafflande tresetare i Heiniken Open på  New Zealand med 4-6 7-6 7-6.
Matchen var utmärkt att handla på, två halvbra spelare och riktigt bra likviditet tack vara att Betfair köpt in matchen och visade den live.

Diagramet nedan avser vinnaren monacos odds under matchen:
image166
Två gånger vände Monaco från 1.5 till ca 5 gånger och utöver det så vände han upp från 1.1 till 3.0 två gånger med.
Jag hade position mot honom från start eftersom marknaden hade pressat ned honom från 1.7 till 1.45 strax före start. Så när Llodra vann första så var gräddfilen ett faktum.

Llodra hade bara förlorat tre bollar i egen serve i första set och gjort fem matchbollar, vilket gjorde att utsikterna för en tradevänlig match var små. Efter att Monaco breakat och tappat sitt break i andra set så hade jag fin position och grön gubbe.

Inför tiebreaket i andra set så valde jag att placera hela vinsten på Llodra, eftersom marknaden låg fel i odds.
Llodra gick att köpa till 1.5, vilket motsvarar drygt 2.5 gånger pengarna(40%+) eftersom måloddset på honom vid förlust var 2.24. I mina ögon så hade han minst 50% eftersom han servat bäst, marknadens värdering på 38-40% kunde ja ginte köpa. Det är alltid en prioritering om värdeodds går före att greena ut och skaffa sig öppen position.
Marknaden klarade sig undan ännu en gång eftersom han förlorade tiebreaket.

Det blev green out igen och plötsligt så rasar marknaden. Llodra, som dras med en axelskada har kallat i läkaren för behandling. Obligatoriskt oddsfall sker på 30 punkter, men marknaden återhämtar sig något när det visar sig att det var benmassage han fick och inte behandling av axeln.

Det avgörande setet blev mycket dramatiskt och lönsamt för de som trodde på att det skulle svänga.
Det erbjöds även en hel del övervärden eftersom markanden starkt präglades av panik under hela det sista setet.
Under flera sidbyten så pendlades oddsen mer än 10 punkter vilket är lite ovanligt.

Monaco skaffar sig efter mycket besvär ett break upp och ledning med 4-2*. Markanden handlar ner honom till 1.10 vid *4-3 vilket självklart är för lågt eftersom han ska upp till 1.8/1.9 vid break. Självklart så blir han breakad och Llodra håller serven till 5-4*. Monaco har nu handlats upp till 2.4 och går ut för att serva och hålla sig kvar i matchen. Han får direkt 0-30 och måste nu vinna de tre kommande bollarna för att inte bjuda Llodra på en matchboll. Monaco handlades i detta läge upp till hela 5ggr.

Monaco tar fyra raka och håller serven 5-5, och inte nog med det, han breakar även blankt fram till *6-5 och får på nytt möjligheten att gå ut och serva för matchen.

Oddset är tillbaka till 1.10 som är på tok för lågt.
Varför?
Jo, blir han breakat så ska han upp till 2 gånger, minst.
1.1 med målodds 2 ger 82% chans för hold eller faktiskt odds på 1.22 för att han ska hålla serven. 
Även fast han låg på 81% hold i matchens första 16 servegame så vet alla att han inte håller 81%, dessutom så skulle han nu serva för matchen vilket ger en extra press samt han hade i sina två senaste servegame blivit breakad och haft 0-30.

De som sålde honom för 1.1 fick ett fint utfall, han handlades upp till 2ggr(jag fick tom 2.4) och han var även uppe i 4.2gånger  vid ställningen **4-5 i sista tiebreaket.

Personligen så låg jag bra till mest hela matchen. Tyvärr så gjorde jag två feltryck som visade sig bli kostsamma.
Vid ställningen *4-3 i avgörande set så skulle jag skicka spela oddset 1.19 för 45454:- på Monaco men skickade istället iväg fel sida med förintryckta 1.09 som skulle gå iväg vid 30-0. Och inte nog med det, jag fumlade och lyckades inte radera detta direkt, och sekunden senare så står det 0-15 och några lyckliga traders mumsar i sig allt. 4 minuter senare handlas han till 6 gånger, just så kände jag mig kanska kass.

Men olyckan tog inte slut med det. När Monaco har två breakbollar till *6-5 och breakar så skickar jag iväg fel -igen.
Istället för att skicka oddsen för att Monaco vann bollen så skickar oddsen för att Llodra vann bollen, vilket skulle betytt 30-40 i hans serve. Ytterliggare någon glad rackare får gotta sig åt oddset 1.38, ett odds som snabbt justeras ned till 1.1...

Vid ställningen 5-4 i tiebreaket till Llodra så har jag 80% av det gröna på honom. 47 sekunder senare så har han förlorat matchen med 5-7.

Av min omsättningen i matchen så lyckades jag iaf få knappt 5% i vinst vilket får ses som ok med lite distans även om jag hade BETYDLIGT mer på båda spelarna vid flera tillfällen.

Att ta med sig från natten:
Var inte girig

Jag fick höra idag att en av mina otaliga halvbröder liknar Roger Federer.

        Roger

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0