Vann Charlotte Kalla?

Betfairs oddsbörs erbjuder marknader även för vinstersport, i syfte(tror jag) att ge lite omväxling för oss traders, och det uppskattar vi. Tour de Ski som precis avslutats var en marknad som fick hyfstad omsättning jämfört med annan vintersport.

Jag sov(!) under loppet, men jag fick idag ett mail av en kille som spelat på Charlotte Kalla som vinnare i det avslutande loppet.

De som spelade på att Kalla(odds 1.55) skulle vinna det avslutande 9km loppet fick sig en riktig kalldusch strax efter målgång. Speciellt de som spelade på oddset 1.01 när hon gick över mål, ca 300.000:-. 

I sin strävan att rätta marknader snabbt, vilket är bra, så utsåg Betfair ukrainskan Shevchenko till segrare.
De som spelat på Kalla fick se sina slantar försvinna från kontot. Alla vinnare blev förlorare och alla förlorare blev vinnare.

Det lite märkliga är bara det att trots massiva protester så är Shevchenko fortfarande vinnaren av loppet.
Anledningen är denna:

För det avslutande loppet, 9km damer, så finns det två officiella resultatlistor. Anledningen är att det ska delas ut FIS-poäng eftersom loppet både var en del av Tour de Ski och en del av världscupen.
 
Ett officiellt resultat  för "categori FIS Race":
image162 


och ett för "categori Tour de Ski":
image163

Båda resultaten avser alltså 9km Kvinnor i Val di Fiemme, 06.01.08.

Vilket resultat bör Betfair gå efter?


Betfairs marknad för loppet såg ut så här:
image165

I den röda ringen ser man att marknaden gäller för;
Womens Tour de Ski 28 dec-6 jan / Final Climb 9km 6 Jan / Winner

I mitt tycke så är det självklart att marknaden gällde vem som skulle vinna loppet. Betfair har dessutom döpt loppet till Womens Tour de Ski - Vinnare, vilket gör det självklart att det är resultatlistan med "categori Tour de Ski" som ska tilläpmas och inte resultatlistan om vem som var snabbast i loppet, den listan är endast framtagen för att dela ut FIS-poäng. 

Dessutom.
I en jaktstart så vinner den som kommer först i mål, punkt slut.  Om den som startar sist åker snabbast men ändå kommer sist i mål så ska väl han eller hon knappast så som vinnare, right?

Samma fenomen som detta hände den 29 december. Då vann Lukas Bauer 15km, trots att han inte hade den snabbaste åktiden i jaktstarten. Precis som det brukar vara. Vinnaren i en jaktstart har sällan bästa tiden, utan bästa totalt tiden. Den gången, drygt en vecka innan ovan nämnda lopp med Kalla, så valde Betfair att betala ut med Bauer som vinnare. Olika regler..

Betfair har fortfarande inte ändrat resultatet, trots att det var drygt tre dagar sedan Kalla gick i mål, vilket är synd.
De som spelat på Kalla står fortfarande som förlorare. förmodligen är saken är under (långsam) utredning och kommer att rättas till under veckan.

Jag tycker i alla fall att Kalla vann loppet. Jag tycker även att hon ska ha den där sjötomten som någon VPK-anhängare försöker sätta stopp för. Äras ska den som äras bör.

Kommentarer
Postat av: CC

"Äras ska den som äras bör." - någon läser Arnesens tennisblogg!

2008-01-09 @ 15:08:25
Postat av: Christian

Politiker ska ge fan i att på eget bevåga dela ut skattefinansierade presenter till privatpersoner. Det kan väl vem som helst förstå.

2008-01-09 @ 16:09:28
Postat av: the_mirage

Jag följde loppet live och köpte själv Kalla @2,00 samt sålde @1,07. Med tanke på hur marknaden agerade under loppet var det solklart att i stort sett alla missat de (märkliga?) regler som Betfair tydligen gick efter. Kändes ganska snopet för min egen del då jag gick miste om den vinst jag hade på Kalla iom att jag endast plockade bort risken när jag sålde henne, men de som faktiskt spelat till 1,01 lär inte ha hoppat av glädje...
Hade ganska stora förhoppningar på att resultatet skulle ändras, men icke.

2008-01-09 @ 17:03:49
Postat av: hösäck

till christian ställer jag frågan.Om inte privatpersoner skall få tillbaka skattepengarna vem ska ha dom då?m.v.h hösäck

2008-01-09 @ 18:49:43
Postat av: Christian

Betoningen skulle ligga pa present, inte pa privatperson. De ska givetvis inte dela ut presenter till foretag heller.

2008-01-10 @ 02:04:39
Postat av: Mats

ge henne tomten så stannor hon i byn = kommunalskatt. btw så har betfair fortfarande schevchenko som vinnare, inte kalla

2008-01-11 @ 09:49:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0