Läsa marknaden

Som sagt, att trada odds handlar mycket om att läsa marknaden. Ibland blir det väldigt uppenbart att ens reslutat av att läsa marknaden betyder mer än resultatet i själva matchen.

I gårdagens match i Davis Cup kvalet mellan Slovakien och Serbien så hamnade favoriten Tipsarevic(1.20) i underläge med 6-7 2-4. Startoddset på motståndaren Lacko var 6.0, efter att han vann första set så var det 2.50. Nu hade Lacko även ett break upp i andra set och handlades till runt 1.70-1.80.

I ett läge som detta så brukar en bokning av doggen(Lacko i detta fall) vara bäst. Oddset vid 7-6 4-2 i relation till oddset vid förväntade 7-6 6-4 brukar inte skilja så mycket. Tappar han andra set så förlorar han i regel matchen rakt av.

Jag estimerade 1.45-1.55 i odds på Lacko vid 2-0 i set. I västa fall 1.40. Därför bokade jag en hel del på 1.6-1.7 redan när han var ett break upp i andra set. Lacko tog(efter att ha räddat en breakboll vid (*4-3) andra set och handlades ner till 1.25!

Min bedömning i fråga att läsa denna marknaden var usel. Min 1.7 bokning var rena rånet och det var med sura miner som jag bokade mer på 1.22. Hade jag läst marknaden rätt, alltså att oddset skulle falla från 1.70+ till 1.25 om han vann setet från 4-2 så hade jag köpt honom istället. Och eftersom jag inte lyckades läsa marknaden rätt så blev mina odds kassa, de motsvarade inte på något sätt sannolikheten för de tänkta utfallet.

Lacko handlades sedan runt 1.25-1.30 under de första sex gamen i tredje set. Men rätt som det är så kommer det in pengar som vill boka honom och justerar upp oddset till 1.40-1.45 (som det ska vara, minst).
Jag hade trott att det skulle hända tidigare, redan efter några bollar i tredje set, men tyvärr kom hjälpen för sent eftersom jag valt att hoppa av någon boll innan. Killen tappade sedan 2-0 i set till 2-3.

Senare i matchen så uppstod en situation som var i efterhand kan ses som lättläst. Tipsarevic går att boka till 1.70 vid ställningen 1-2 i set och 4-3*. Om han tar andra set till ställningen 2-2 i set så kommer han med all sannolikhet inte att gå under 1.45 i odds. Det är dessutom troligt att han vid t.ex. 2-2 *2-2 eller 2-2 *3-3 i avgörande set kommer att handlas till samma odds som vid ställningen 1-2 i set. Och mycket riktigt. De som bokade 1.7 på Tipsarevic kunde trots att han vann 4:e set spela tillbaka till samma odds vid 2-2 *2-2.

Hur marknaden kommer att reagera kan ingen veta exakt i förtid. När man pratar om "en svårläst marknad" så är det oftast något av följande som inträffat; dubbelbreak, skador, liveuppdateringen lägger av, likviditeten förändras eller att orderdjupet drastiskt förändras. I matcher som präglas av något ovan nämnt så ska man vara extra uppmärksam när man tradar, eftersom risken är stor att ens målodds i matchen inte kommer stämma.

Det första, dubbelbreak, är en klassiker. Låt säga att en spelare leder med 5-2* och breakar hem setet till 6-2 genom att dubbelbreaka. Oddset på spelaren kommer då att vara lägre efter första set än om han tagit setet med 6-3(hold+hold).
Egentligen spelar det ju ingen roll alls om en spelare vinner ett set med 6-0 eller med 7-6. Resultatet är ändå 1-0 i set och 0-0 inför andra set.

Skador eller när en spelare ropar på trainern brukar även det påverka marknaden. Det finns en tendens att marknaden inte (över)reagerar lika mycket nu som för något år sedan. När en spelare fått läkarbehandling så brukar det prägla oddsen på den spelaren under hela den resterande tiden av matchen.

Om det saknas TV-bilder till en match så att livescoren är den enda information som finns och livescoren slutar fungera så brukar marknaden dö ut. Sitter man i en position med syfte att trada ut rätt kort så kan man få stora problem om livescoren lägger av. Om det finns courtsiders som tradar boll för boll så gör det inget, men om det är courtsiders som bara skickar odds sporadiskt så är det kört. Vill man ta sig ur en större position i ett läge där scoreborden ligger nere så riskerar man även att bjuda på för bra odds samt att marknaden går åt fel håll eftersom man själv pressar den för att komma ut.

Likviditeten påverkar oddsen väldigt mycket. Det händer att likviditeten minskar drastiskt. Det kan bero på att TV byter match, att någon annan intressantare match börjar eller något annat. Blir marknaden mer eller mindre tom så har spelare och traders en förmåga att acceptera nästa vilka odds som helst för att få matchat, vilket kan vara bra men om man sitter i position så kan det vara förödande.

Oddsen kan även påverkas mycket av att likviditeten ökar. Det gör den ibland då en match går in i ett mer intressant skede eller att t.ex. en annan stormatch slutar eller att en TV-sändning startar. När likviditeten ökar så blir oddsen i regel mer korrekta vilket kan vara både bra oh dåligt. Hursomhelst så är det svårt att förutse den oddspåverkan som blir till följd av att likviditeten på en livetennismatch ökar markant mitt i matchen.

Oderdjupet, det vill säga köptrycket på att spela/boka påverkar oddset. Det är helt klart en svårläst faktor att förutse att någon eller några plötsligt blir tokkär i ena spelaren och vill investera stort i denna.



Idag är det ledig dag - skönt då att se hur alla favoriten vunnit rätt enkelt i dagens semifinaler i Asien;
Peng(1.3)  6-2 6-1
Safina(1.73) 6-1 6-0
Kuznetsova(1.61) 7-6 6-2
Zvonareva(1.60) 6-3 2-1 (pågår)


I Davis Cup så spelas det endast dubbelmatcher idag, och det står vi gärna över.

Jag har ju helt glömt bort att gratulera Andreas och Evelina som gått och fått sin första tös, Nelly.
Hipp Hipp; Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!


Kommentarer
Postat av: lukas

stämmer det verkligen att man måste ha mjukvara för att kunna hinna köpa/sälja i takt med marknaden?

isåfall vilken?

2008-09-21 @ 17:11:27
Postat av: Henkez

Jag använder BetTrader vilket jag tycker funkar riktigt bra och är gratis också. Den största och egentligen enda anledningen att jag använder BetTrader istället för Betfair är att oddsen uppdateras hela tiden så att jag slipper sitta och trycka på uppdatera knappen hela tiden.

Men visst klarar man sig utan mjukvara om man sitter och trycker och uppdaterar oddsen själv.

2008-09-21 @ 17:34:03
Postat av: igor

Henkez



Instämmer med dig och lägger till att risken att glömma ta bort stående order är lika med noll om man använder exempelvis Bettrader,det har kostat mig massor då jag inte använde Bettrader utan körde direkt på Betfair.Det kanske är för att jag är trög?

2008-09-21 @ 17:42:11
URL: http://betfairswingtrader.blogspot.com/
Postat av: igor

Henkez



Instämmer med dig och lägger till att risken att glömma ta bort stående order är lika med noll om man använder exempelvis Bettrader,det har kostat mig massor då jag inte använde Bettrader utan körde direkt på Betfair.Det kanske är för att jag är trög?

2008-09-21 @ 17:42:36
URL: http://betfairswingtrader.blogspot.com/
Postat av: jorre

Tack igen för en bra blogginlägg.



Angående att resultatet är detsamma oasvsett om det blir dubbelbreak eller inte är ju helt sant. Att marknaden övereagerar lite är också sant samtidigt är det bättre rent psykologiskt för den vinnande spelaren att ha övertag i den andras server samtidigt som det är mer psykologistkt dåligt att torskat två servegem än ett så det beror lite på vilka spelare som är därute.

2008-09-22 @ 15:13:49
Postat av: Joh

Jag håller inte med dig. 1-0 i set är 1-0 i set.

Sen är det klart att momentum oftast ligger hos den som vann det senaste gamet, 1-0 i set är fortfarande 1-0 i set oavsett setsiffrorna. Många dubbelbreak kommer efter att ena spelaren halvtankar setet och det händer rätt ofta att den som dubbelbreakat slappnar av därför att de vunnit "för lätt". Det mest anmärkningsvärda med överreaktionerna vid ett dubbelbreak är att det är många tics som pressas ner på redan låga odds. Det vore en sak om det vore 1.77 som går ner till 1.68, men många gånger så går 1.23 ner till 1.14 vilket är helt befängt. Speciellt i damtennis.

2008-09-23 @ 01:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0