Avslaget

Denna vecka så känns det lite avslaget. Bara en turnering, och det är en liten skitturnering i Monterrey, Mexico för damer. Ingen från världseliten är på plats. Därmed blir det lite halvlugnt denna vecka fram till på fredag när Davis Cup drar igång. Ang Davis Cup så är min värdering att de hade varit mellan 550 och 570 åskådare på Sverige-Israel om de nu inte stängt publiken ute. I media kan man nästan få uppfattningen att det är en publik på 4000 som inte får komma.

Så är det inte.

När Sverige spelade semifinal mot USA i scandinavium för något år sedan så var typ 70% av stolarna tomma på söndagen. Trots att Roddick och Blake skulle spela och Sverige fortfarande hade chansen att gå till en Davis Cup-final.
Israel har inga toppspelare. De är en av de sämsta nationerna i singel och åker i regel ut i första omgången. Som för precis ett år sedan t.ex - då förlorade Israel mot blåbärsnationen Sverige.
Det spelar ingen roll om de öppnar dörrarna - inte många kommer ta sig till Malmö för att titta ändå.
Faktum är att matchen är så ointressant att Göteborg tackade nej till den. Stockholm var inte ens på tal. Malmö fick offra sig. Jag bedömer att det är under 10 personer(ej vänner, tränare osv.)som skulle resa mer än 20 mil till Malmö för att se matcherna. Den är med andra ord rätt meningslös och ointressant . Det viktigaste av allt är väl att Berta får lite rutin för framtiden.

Nästa vecka är det dags för Indian Wells följt av Miami. Båda turneringarna är kombinerat damer och herrar och pågår under två veckor var. Första omgången drar inte igång förrän på onsdagen aktuell vecka. Men misströsta inte, de senaste åren så har Betfair lagt upp kvalmatcherna som spelas mån-tis och de håller bättre klass än Stockholm Open.

Nyss så körde vi matchen mellan Dulko och Dechy. Dulko tog första set med 6-4 och handlades ner till 1.18.
Hon får sedan ett break emot sig direkt i andra set. Då plötsligt så lägger någon upp 150k på boka 1.51. Sedan så toppar han det med 50k på spela 2.4 på Dechy vilket får marknaden att handla Dulko till runt 1.80!
Ett set upp och ett tidigt break ner i andra set. Ett break ner på WTA touren betyder inte mycket. Hade matchen spelats på lördag kl 14.00 och gått på Eurosport så hade hon handlats till 1.47-1.57 lite beroende på hur marknaden agerat i första set då.

Men jag har ett problem. Jag kan inte lita på någon längre. Inte på spelarna, domarna, scoreboarden eller Betfair när det gäller tennis. Jag litar inte ens på Hawk-eye(det datasystem som i efterhand kollar upp om bollen var inne eller ute).
Så när marknaden plötsligt skickar odds som indikerar att Dulko har brutit ena benet och tappat synen så är det inte helt enkelt att bara köpa de oddsen. Min värdering skriker ju köp - men förnuftet säger emot när marknaden är så bestämd.

Denna gång så var det inget - någon galning eller någon som manipulerade priset. Dulko vann i två raka. Något som alla favoriter gjort i första omgången i Mexico idag. När hände det senast?

Jag ska återigen tipsa om bloggen Gulinstinkt .  Det finns en hel del roliga inlägg att läsa där för den som har lite tid över. Min favorit är helt klart inlägget där Monfils liknar en docka. Bloggen finns även under mina länkar nu.


Svar på frågor från kommentatorsfältet:

Erik frågade:
Hur många ticks brukar du nöja dig med i en trade? 

Det varierar hur många tics jag nöjer mig med. Oftast så har jag en plan på förhand om när jag ska gå ur - åt båda hållen. Men lika ofta så ändrar jag planen. I t.ex setpauser och vid sidbyten så scalpar jag ofta och då är det i regel ett tic som gäller. Ibland 2-3, men inte ofta. Under en livematch så beror det så mycket på vilket situation matchen befinner sig i och matchens karaktär. Ju större risken är ju kortare blir mina positioner. Ligger jag och handlar i en match med odds mellan 1.03 och 1.07 så är det 1-2 tic. Ligger matchen runt 1.8-2.0 så handlar det om 10-70 tics.

När går du ur en trade med förlust? Efter break ,x-40, set?
Svårt att svara på generellet. Men jag byter position ofta under en match, ibland över 50 gånger. Jag ser det inte riktigt som en förlust om det går åt fel håll heller, det är lika självklart att göra -2 på båda som +2 på båda. En trade är en trade och oftast är det spelarna(gamblers) som avgör när jag går ur en position, eftersom det är mer upp till de andra om mina vad ska bli matchade.

Hur långa positioner brukar du ta?
Inte långa. Mellan en boll och ett par game i regel. Oftast 5-6 bollar max. Hur lång positionen blir beror mest på vilka odds jag få matchade. Har jag en position på en spelare till avg. 1.70 men ingen vill ta mina bokningar på spelaren när den tar ledningen senare i matchen så kan det bli en position matchen ut. Det är inte ofta som jag anpassar mig till marknaden och skänker bort pengar, även om det händer.

En vanlig månad, hur många % ökar din startkassan?
Vet inte vad jag ska svara på den, eftersom definitionen på kassan är olika för alla.
Vi använder oss av en kassa men sedan så har vi även extra buffert att ta till, men det är ickearbetande swedbankmedel som inte är planerade att behövas- samtidigt som de på ett sätt är en del av kassan eftersom de kommer användas om de behövs och vi tar hänsyn till buffertens storlek i vårt MM. Sedan så kompliceras svaret ytterliggare eftersom vi varje månad tar ut pengar till levene från kassan, typ lön.


Men jag kan säga så här, utan att ha alla siffror framför mig så räknar vi med att det avsatta arbetande kapitalet -kassan-som vi beräknar klara oss på för att trada under 2009 ska öka med 5-600% under helåret. Så är planen och det är den nivå vi legat på 06, 07 och 08.

Största vinst/förlust?
Största förlust 50.000:- i en enskild match. Har nog hänt 20 gånger minst iaf. Kanske fler gånger men aldrig mer än 50 på en match.

Största vinsten vet jag inte när det var. Jag är nog lite unik där, för hur boken ser ut glömmer jag väldigt snabbt om den är grön. På rak arm så kommer jag ihåg fyra vinster förutom de senaste veckornas. Helt ärligt - av kanske 4-5 tusen vinster så kommer jag ihåg fyra förutom de som är några veckor tillbaka i tiden. 
En var när Djokovic tankade en match mot Santoro i Paris hösten 07. Djokovic stod i 1.20 nått, fick några breakbollar i första gamet och gick ner till 1.12. Då  bokade jag 111111:- .
10 minuter senare var det rätt så uppenbart att han inte brydde sig om matchen, så jag satt bara still, köpte aldrig tillbaka.  3-6 2-6 förlorade han med det kan vara den största vinsten.


Frågor från Oskar:
Hur stora swings är normalt att ha en månad?
Ett sving på 50k under 5-6 dagar brukar höra till varje månad.

Skiljer det flera 100% upp och ner?
Njaa. Inte ner men upp. Ner kan det bara gå 100%.

Har du ett fast pengamål per månad och slutar trada när målet är uppsatt eller väljer du ett visst antal matcher/marknader att trada per månad?
Vi har ett fast mål men vi slutar inte jobba när vi når det. I längden så är det viktigaste volymen, inte enskilda månaders vinster eller jämna inkomster. Kanske kommer Betfairs framtida avgiftsystem att ändra på vår syn ang det.
Vi försöker planera arbetstiden men det kan vara en utmaning ibland.

Frågor från Fredrik:
Vad har du för utbildning i grunden?
Ingen. Bara gymnasiet, om man nu kan kalla det utbildning.

Vad har du jobbat med tidigare?
Jag arbetade som försäljare och innan det restaurangchef.

Varför gick det inte bra när du höll på med vanlig sportsbetting? du har ju koll på värde och borde väl ha lyckats där med!?
1. För att det är nästintill omöjligt att gå plus på tradionell sportsbetting genom att spela på SS, Expekt och Unibet. Speciellt svårt är det om man tror att man ska klara av det genom att lägga ner 30 minuter på tisdagens spelbilaga.
2. Jag hade inget mål att tjäna pengar på det,  spelade mest för nöjet, spänningen och det sociala skull. Då går man garanterat back.
3. Obefintligt money management.


Händer det ibland att du sitter och följer en hel match utan att hitta ett enda värde att investera i?
Oja. 20-30% av alla matcher kanske.

Händer det ibland att du väntar och väntar och sedan slänger in lite pengar och hoppas på en swing även om du tycker att det inte fanns värde?
Ja det händer men inte ofta. När det händer så stavas det FOTBOLL. Jävulens påfund.

 Varför tradar du andra sporter när du vet av erfarenhet hur det går?
Mycket bra fråga. Utmaningen, omväxling och hjärnsläpp.

Får du mycket negativa kommentarer av folk när du berättar vad du livnär dig på?
Nej inga alls. Skulle väl vara Morfars blick då som talar sitt tydliga språk att jag bör ta tag i mitt liv på tradionellt sätt.

Fråga från EP:
Vem är din favoritspelare att trada på och hur gammal är du?
Ingen speciell faktiskt. Snart 30.

Fråga från Mikael:
Man hör ju ständigt om alla 1.01 som förlorar och det är väl uppenbart att en favorit som har 1-0 i set och ett break upp i andra inte har 98-99% på matchvinst. Jag funderar på varför inte marknaderna verkar inse detta och börjar ge något högre odds i dessa situationer. Man tycker ju att 1.01-torskarna borde tröttna på att förlora pengar. Några teorier?

Det beror på utbud och efterfrågan.
Eftersom det ofta är så att de flesta vill spela på den spelare som spelar bäst ju blir oddset ibland för lågt på den spelaren. Antalet som vill boka/spela emot en spelare som t.ex har matchboll är inte många.

Mer än hälften av alla 1.01 som förlorar har dock, rent matematiskt, haft 99% vinstchans.
Ex. Spelare A 6-4 *5-4 40-30. SP 1.45
Spelare B har 0.25(25% av få 4040)x0.25(25% att breaka från 4040)x0.4(40% chans att vinna set2 från 5-5)x0.4 (40% chans att vinna set3) = 1% chans att vinna matchen = odds 1.01 korrekt. Om Spelare A i detta läge(föruttsatt att mina % siffror stämmer i exemplet) inte går upp till 1.67 så kommer till och med en bokning av 1.01 vara en förlustaffär i längden om man har som syfte att greena ut inför ett ev 3:e set.

En teori om varför folk spelar på riktigt dåliga(låga) odds ibland förutom att efterfrågan är större än utbudet är att många nöjesspelare leter efter snabba vinster och "säkra" matcher. Tipsexperter överallt använder ju begreppet "säkra" vilket får vissa att tro att det finns säkra matcher. Det finns det naturligtvis inte och om en match är säker eller inte är imo fullständingt ointressant. De som letar snabba vinster går gärna in i slutskeden av matcher för att spela på låga odds och få en snabb utbetalning. En annan faktor är de som tradar en match och har fått röd bok, de har en förmåga att jaga lite vilket kan sätta värdering av odds åt sidan. En annan teori är att den stora massan litar för mycket på marknaden. Om de ser någon annan spela på 1.02 så leditimerar det för dom att spela på 1.02. När t.ex Mr Lumpy slänger upp 1.6 mille på spela 1.07 så måste alla snara spela på 1.06 för att få matchat. Många tar nog den 1.07 väggen som garant för att oddset är ok.

En annan förklaring är såklart att det är många olika personer, inte samma. Man gör inte om det misstaget flera gånger nämligen om man inte obegränsade resurser. De som håller på att spela 1.0x odds hela tiden kan ju hålla på ett bra tag innan de åker dit. Det kan lätt uppfattas som "free munny" av vissa.

Det finns ett annat exempel i tennismatcher när efterfrågan och utbud styr oddsen mycket, och det är vid breakbollar. Förr så kunde man boka nästan vad som helst på brekbollar om man gick för servaren. Numera så har, tyvärr, alltför många fattat det och det är inte lika lätt att hitta marginaler på det.

M.F skrev:
Du är lite lik Andeev, har du tänkt på det?
Nej, det har jag aldrig hört eller tänkt på. Cissi kallade mig Ivan i sommras när jag hade snaggat mig, det är väl de närmaste jag hört;)

David skrev:
Jag levde under några på sportsbetting. Det var en rolig tid men när jag skulle ut och söka jobb efter det så blev det tydligt att den karriären inte var någon merit... Om tradingen på Betfair går åt skogen hur skulle du då förklara denna tid för en framtida arbetsgivare? Vad tror du att du skulle söka för jobb då?

Mvh
David

Du har nog helt rätt, tyvärr.
Jag skulle förklara som det är, jag skäms inte för min sysselsättning och kan redogöra för mina tidigare val. 
Förmodligen så skulle jag starta eget eller jobba vidare i min lilla enskila firma med olika projekt online. Skulle jag söka jobb så skulle jag gärna jobba som lärare men då måste jag sätta mig i skolbänken först. Om den dagen skulle komma imorgon och som svar på din fråga så skulle jag nog söka nått enklare ekonomijobb eller ta jobb som försäljare. Det är nog inte helt omöjligt att jag skulle ta ett jobb inom spelbranchen heller. Kanske skulle jag starta en egen reklambyrå eller söka jobb inom reklambranchen. Reseledare skulle jag gärna jobba som också, men med barn och tjej så är det bara att glömma...
Jiss det finns mycket kul att göra nu när jag tänker på det. Tyvärr så har nog de senaste åren framför burken hämnat mina tankar på framtida jobb, idéer och projekt.

Postat av: -

Hur tradar du galopp?
Ja det händer. Men jag har svårt att någon potential där trots att omsättningen på galopp är enorm.
Ifjol så kollade vi på de marknaderna och jag bollade lite med andra som tradade galopp som gjorde lite marknadsexpriment. Mycket svårt att hitta en vinnande strategi där bara utifrån att trada marknaden tror jag.

Postat av: E

Hur ser din insatsplan ut?
Ligger oftast med en risk på 2-10k på en match. Försöker ligga runt 8-10 eftersom jag är mest bekväm i det segmentet.
Händer det ofta att du höjer insats efter förlust?

Nej det händer inte ofta. Tvärtom så blir jag lätt för defensiv efter motgångar och lite snål när det går bra. Med defensiv menar jag att tilltron till min egen förmåga och min a egna värdering minskar och tilltron till marknadens agerande ökar. 
Nyckeln är ju att inte påverkas av en tidigare match/tidigare händelser i samma match men det är omöjligt ibland. 
 
Postat av: Fan

Kan jag få din autograf?
Tack! Jag har väntat i 29 år på att någon skulle fråga.

Postat av: Per

Vad är bäst / sämst med ditt jobb?

Bäst är inkomsten. 
Sämst är att inte ha några arbetskamrater.

Postat av:

Lever du på socialbidrag också ?
Hade ju varit perfekt o sitta o trada hela dagarna med alla räkningar betala av soc :)
Nej. Jag ser inte vad som skulle vara perfekt med det.

Postat av: Robert

Hur bra är egentligen Carlos Moya?

Precis som Edberg, Borg och Sampras så har han varit rankad som numer 1 i världen.
Det säger allt. 



Kommentarer
Postat av: Nicksson

Intressant som vanligt! Keep it up

2009-03-03 @ 13:08:26
Postat av: Anonym

Avslaget? Sveriges bästa (obs ironi) vinner till över 3 respektive 4 gånger i Bergamo. Tre favoriter, under 1,30, förlorade i rad och snart har vi säkert en fjärde. Omsättning på mellan tre och fyra miljoner i Challenger!

2009-03-03 @ 14:39:21
Postat av: gustav

hej

du säger "Kanske kommer Betfairs framtida avgiftsystem att ändra på vår syn ang det". vad är det för nytt avgiftssystem? menar du att du tror att ett kommer införas eller är det på gång med ett som kommer snart?

2009-03-03 @ 14:53:42
Postat av: Johan

Tack för en intressant blogg.



/Johan

2009-03-03 @ 17:01:29
URL: http://www.mansworld.se
Postat av: Anonym

Gulinstikt är en kass och meningslös blogg. Din blogg rockar mer fett än den xD

2009-03-03 @ 17:50:19
Postat av: Anonym

1.01-1.10 smashas FLERA gånger varje dag i galoppen. Synd att Betfair erbjuder en snabb stream! :(

2009-03-03 @ 17:59:31
Postat av: Anonym

Fan ta courtsidersen i Mexico , SBn går i Slowmotion

2009-03-03 @ 23:44:06
Postat av: Anonym

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA VILKET JAEVLA BOTTEL AV GRÖNEFELT

2009-03-04 @ 00:50:27
Postat av: Joh

Gustav: Jag syftade på att i framtiden så kanske en jämn vinstnivå blir ett krav för att inte få betala straffavgifter. PC avgifterna i sin nuvarnade form straffar ju vinnare som har stora swings med över 50% tillägg i avgifter. Man vet ju aldrig vad som komma skall.

2009-03-04 @ 01:19:20
Postat av: meron

tack för en jätteintressant blogg

2009-03-08 @ 05:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0