Del Potro - Simon, traders dream.

Matchen mellan Del Potro och Simon slutade precis, oh vilken match det var! Tyvärr så var jag så i extas efter matchbollen så jag glömde att spara ned diagramet för matchen.

Matchen var en så kallad "traders dream" match. Den svängde hela tiden och jag kan inte ens komma på hur den i teorin skulle kunna vart bättre att trada.

Startodds Del Potro: 1.55, Simon 2.8

Fram till ställningen 5-5 så händer det inget i matchen, båda spelarna håller enkelt sina servar.

1. Del Potro bryter fram till *6-5 i första set, odds 1.28
I detta läge så är det i regel mycket lönsamt att boka Del Potro, alltså precis efter att han har breakat fram till *6-5 och ska serva för settet. Risken att han ska bli tillbakabreakad är större eftersom han precis breakat själv samt eftersom han servar för settet.  Dessutom, förväntat odds om han håller serven bör vara 1.2-1.23. Förlusten blir då väldigt liten eftersom man vid en hold kan köpa tillbaka för endast 5 punkter lägre. Om han blir breakad så har man ett free bet eftersom oddset om han vinner settet ändå andå inte kommer att gå ner till mer än 1.2-1.25, beroende på hur han vinner det.

Dessutom så är det ju så att han behöver inte bli breakad, 0-30 el 15-40 räcker för att man ska kunna köpa tillbaka en del.

2. Del Potro blir breakad vid ställningen *6-5, oddset upp till 1.8

3. Det blir tiebreak, och det vinner lyckligtvis inte favoriten utan det vann Simon. 1-0 i set till Simon, oddset på han ner till 1.47, oddset på Del Potro upp till 3.15. Den som bokade 1.28 vid ställningen *6-5 kan alltså köpa tillbaka till hela 3.15, risken var att få köpa tillbaka till 1.2-1.23. Nästan ett freebet med andra ord.

4. Simon bryter fram till *2-1, och handlas ned till 1.13, oddset på Del Potro upp till 8.

5. Simon tappar direkt sin serve, ställningen åter 2-2, oddet upp till 1.45 på Simon.

6. 6-6 och tiebreak i andra set. Simon handlas inför tiebreaket till 1.34, Del Potro till 4.0. Del Potro tar ledningen med 5-0 i tiebreak vilket ger honom oddset 1.8. Den vakne kännde nog av att han inte skulle röra sig ned mer än till 1.75-1.8 vilket gjorde att en bokning på honom vid ställningen 5-0 och 5-1 till 1.8 var ett fint freebet. Förlorar han tiebreak så förlorar han matchen och man vinner till 2.2ggr, vinner han tiebreaket så går man jämt upp, i värst fall back marginellt, men förmodligen inte ens det.

Del Potro tappade visserligen sin 5-0 ledning till *6-5 men tog hem settet där. Han landade in på 1.88 i odds, alltså högre än vid 5-0 i tiebreaket. 1.88 var ett fint odds eftersom Simon skulle börja serva.

7. Simon börjar serva i 3:e set, och förlorar sin serve blankt. Del Potros odds ned till 1.3, Simon upp till 4.4.

8. Del Potro kan inte hålla sin serve han heller utan Simon breakar tillbaka, oddset på Delpotro upp till 1.8 igen.

9. Simon kan inte heller denna gång hålla sin serve, Del Porto breakar tillbaka, oddset ner till 1.3 igen.

10. Del Potro håller serven fram till 3-1, oddset ned till 1.21

11. Simon kan inte heller denna gång hålla sin serve, Del Potro skaffar sig ett dubbelbreak och går fram till *4-1. Oddset ned till 1.02-1.04!!!!

12. Del Potro har totalt tre gamebollar att gå fram till 5-1 han handlas ned till 1.01 och Simon handlas i 100ggr.,  men Potro missade alla gamebollar och blir istället breakad. Ställningen 4-2* och oddset upp till 1.13

13. Simon, som inte hållt serven på tre servegame håller enkelt sin serve efter 0-15. Vid 0-15 handlades Del Potro ned till 1.05, men efter Simons hold till 3-4* så oddset upp till 1.28.
 
14. Del Potro blir enkelt breakd igen, ställningen nu 4-4 och oddset på honom upp till hela 1.9.

15. Simon kan inte hålla sin serve, Del Potro breakar fram till 5-4 och ska nu serva för matchen. Oddset ner till 1.15.
16. Del Potro blir blixt-breaked, ställningen nu 5-5 och oddset åter upp till 1.9

17. Simon ska servar nu vid ställningen 5-5, han hamnar i underläge 15-40 och
 Del Potro handlas ned till 1.3. Men då tar han sig i kragen och håller serven fram till 6-5* och oddset på Del Potro går nu upp till hela 2.5

18. Del Potro, som nu blivit breakad de två senaste gångerna han servat måste nu hålla serven, annars är matchen slut. JHan hamnar direkt i underläge 15-40 och han handlas upp till hela 11ggr.  Han hämtar upp till 40-40, oddset åter upp till 1.5, men sen förlorar han de två nästkommande bollarna och därmed matchen.

Slutresultatet blev, till Simons favör 7-6 6-7 7-5.
Hela 13 break i matchen på 24 breakbollar, varav 9 break på 12 game i sista set vittnar om att båda dessa två herrar har lite att jobba på.

För den modiga tradern så var detta en perfekt match. Jag kom personligen helt fel i början, då jag precis bokat Del Potro till 1.66 vid när Simon servade vid 5-5 och hade 30-0 i första set. Han tappade 30-0 till break och därmed så kunde jag endast boka lite på 1.28 efter breaket.

Dessutom så missade jag att boka Simon till 1.15 vid ställningen 1-0 *2-1. Jag hade lagt in en bokning på 1.13 men fick den inte matchad. Mycket svagt av mig eftersom det låg en vägg på .1.15 som ville köpa. Dessutom så var det en 90 sekunders paus efter det gamet så jag god tid på mig att ine att mina 1.13 var för låga och justera upp de till 1.15. Istället så fick jag boka till 1.36 eftger breaket vilket fortfarande var ett fint odds men ack så mycket högre.

Vid ställningen 4-1 så hade jag regält med grönt på Del Potro, men tyvärr så valde jag att vara sniken och
bokade endast för ca 10% av det som jag hade plus på honom. Hade jag "investerat" 20% i stället så hade det ökat min vinst på över 100k. Men när man är sniken så ska man få sota.

Vid ställningen 4-4 så ansåg jag att 2ggr på Del Potro var ett mycket fint odds. Om Simon hade hållt serven till 5-4 så hade han vandrat ned från 2ggr till runt 1.65, vilket motsvarar en vinstchansförändring från 50% till 60%, alltså inte så stor. Därimot om han skulle bli breakd så skulle hans odds stiga till runt 7-8 ggr vilket motsvar en förändring från 50% ner till 12-13%. Med tanke på hans tidigare usla servegame i settet, att matchen var jämn så såg jag runt 50% risk för break, vilket gjorde ett spel på Del Porto till 2ggr till rena drömmen. Jag valde vid det tillfället att byta från att ha 75% av vinsten på Simon till att lägga 75% på Del Potro istället.

Det visade sig vara ett bra drag, Del Potro breakde enkelt och gick ned till 1.17. Vid det tillfället så var jag så pass säker på att han inte skulle hålla serven att jag föreslog för min flickvän att vi skulle boka alla 500.000:- som någon ville spela till 1.17.  Det skulle inneburit en kostnad på 85k, vilket hade gett mig boken 0/530k, vilket vid ett break skulle ge mig 260k på båda spelarna. Efter några sekunders betänketid så insåg jag att eftersom han servar för matchen så innebär ett sånt spel helt enkelt att jag skulle ha satsat 80k på break, till oddset 3.2, vilket innebär att jag måste värdera chansen för break till över 32%. Min värdering här låg på runt 70-80%, men jag beslutade ändå att avstå, och istället köra en standardbokning på runt 20-30% av vinsten.

Det var ju helt fel denna gång men så här i efterhand så var det ett mycket bra beslut åndå. Men de summorna så behöver jag inte mycket otur för att snabbt bli helt gul.

Med denna resume så vill jag försöka förklara hur jag tänkte under matchen, speciellt i de avgörande skederna.
Jag bytte sida i varje game , dvs. jag bokade favoriten när han skulle serve, om han höll serven så köpte jag tillbaka så att jag hade 50/50 plus eller minus på båda spelarna. Ett break i favoritens favör kunde alltså aldrig ge mig en vinst, utan en mindre förlust som jag då avser att trada bort senare i matchen när det tycker upp ett läge. Om favoriten blivit breakd så hade jag tagit hem vinsten alternativt bytt sida till fav helt. Det är en vanlig taktig eftersom det i regel blir för dyrt att switcha hela fram och tillbaka mellan spelarna.

Tvärr så bokade jag favoriten redan vid ställningen 30 i elfte gamet i första set vilket resulterade i att jag låg rigtigt risigt till i någon minut. I regel så är det bäst att vänat till gamet är klar om man ska boka nästkommande servare, men ibland så är oddsskillanden och likviditetskillnaden så stor mellan 30-0 och hold att de lönar sig att boka redan vid 30-0. Man får då räkna med ett par break, vilket gör att jag vete katten om det lönar sig att boka redan vid 30-0.

Davydenko spelar nu mot Young, betfair har, som jag srev igår, valt att INTE erbjuda spel på matchen. Tyvärr så hade de valt att inte kommentera detta. Davydenko, som är megafavorit i matchen vann första set enkelt med 6-2 och medan jag skrev detta stycke så tappa han 15-15 i egen serve vid ställningen *4-5 i andra set vilket  gjorde att han precis förlorade andra set. 1-1 i set nu mellan semifinalisten från förra veckan, tillika världsfyran Davydenko och den 200-nånting rankade Young som fram till och med igår aldrig hade vunnit en match på ATP touren...

Jusses, synd att de inte har en markand uppe, jag hade sååååå gärna velat se oddset på Davy efter första set:)

image72

Kommentarer
Postat av: Anrik

låter som du tjänade en del på matchen :)

2007-08-23 @ 12:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0