Hoppas danmark aldrig mer tar sig till slutspel.

Har alltid gillat Danmark och deras liberala syn saker och ting.

Jag har precis kommit hem från Köpenhamn och läst de svenska tidningarna om gårdagens match. Vi var ett sällskap på 7+7 svenskar som stod tillsammans i parken utanför arenan och följde matchen på storbilds-TV. Enligt media så var det ca 20.000 personer där, de flesta danskar.
Under de senaste tio åren har jag besökt såväl Fotbolls-EM, Fotbolls-VM, OS och ett antal andra landskamper.
Det jag upplevde igår var det värsta jag varit med om i idrottsliga sammanhang mellan två landslag om jag räknar bort Engelsmännen.

Media och fotbollsetablissemanget skyller på att en enstaka idiot förstörde en hel fotbollsfest.
Så var inte fallet!
De är naiva och vill inte se sanningen.
Det var inte en full idiot som förstörde festen utan flera idioter!

Poulsen slog Rosenberg i magen, ett slag som utanför plan skulle rubriseras som grov misshandel.
Flera danska supportrar sprang in på planen.
En dansk supporter slog till domaren
Svenska flaggor brann till hurrarop av danskar i ring
Vi hotades hela tiden under matchen och det rådde lynchstämning mot svenskarna.
Det kastades flaskor mm mot oss och vi var pga hotbilden tvugna att byta plats flera gånger.

Nu till det allvarliga:
Vad gjorde de som inte aktivt visade sin avsky mot sporten och motståndarna?
Jo, INGENTING

Jag påtalde för flera danskar det olämpliga i 7-8 danskar står och bränner den ena svenska flaggan efter den andra under matchen. Varför gör ni inget?

Ingen gjorde något. Inte en enda jävla dansk vågade säga till de som förstörde. 
De svenskar (jag själv .tex) som vågade sig fram fick snabbt en hård knuff och gick man inte därifrån direkt så fick man stryck. 100-tals danskar stod och tittade på. Kanske 1000 tom. Ingen gjorde något åt sina landsmän.
Samma sak med vakterna, ingen gjorde något när åskådaren sprang in på plan. Han kunde tom gå tillbaka och sätta sig på sin plats efteråt!
Vid sveriges andra mål så kastades det glasflaskor mot oss svenskar.
Vi 0-3 var stämmningen så pass hotfull att det var obehagligt och de flesta svenskar stod tysta, att jubla för högt kunde kosta en flaksa i nacken.
Så här i efterhand är jag glad att jag kom ur massan med livet i behåll, jag är inte den som drar mig om det hettar till så det kunde slutat riktigt illa. Många svenskar fick ordentligt med stryk utan att vare sig polis eller de andra danskarna gjode någoting. Inte ens polisern ingrepp när de öppet gång på gång skändade den svenska fanan.

Nä skam åt hela danmark och framförallt till de tusentals danskar, åskådare, vakter och poliser som passivt tittade på när det kastades saker, uttalades hot, svenskar misshandlades, domaren misshandlades mm. De gav sitt tysta medlidande och gjorde detta möjligt.

Välkommna alla danskar till Stockholm i september till returmötet. Tänk på att uppträda en aning mer kristet bara. Att bränna flaggor och kollektivt hota och misshandla andra människor är förbjudet i sverige.

Det kom fram fem- sex danskar under matchen som inte var hotfulla utan som kom fram till mig för att be om ursäkt å sin landsmäns vägnar. Vissa gav mig i all välmening rådet att lämna platsen. Det var det enda positiva jag såg.
image51

Kongens Nytorv i köpenhamn innan matchen igår.

image16

Kommentarer
Postat av: zappy

Hey Johannes,
Som dansk är det trist - och jag skäms över att höra - att ni fått en sån behandling i Danmark (Fælledparken). En del av problemet med Fælledparken är att folk dricker helt sanslöst mycket öl/sprit och förlorar kontrollen helt och hållet. Det är ingen ursäkt för en ansvarslös uppförsel, men det är nog en del av förklaringen.
Bara ett par kommentarer till ditt innlägg:
Poulsen slog Rosenberg i magen, ett slag som utanför plan skulle rubriseras som grov misshandel.
- här bör det väl sägas att Rosenberg, vilket han erkänner själv, bevisst provocerade Rosenberg flera gångar för att framprovocera en sån hämnd-akt (grattis Rosenberg, sjysst fair play!). Inget försvar för Poulsen som är en fantastisk idiot och som i danska media på matchdagen hade sagt: "Jag låter mig inte provocera!" (!?!?!?)
Flera danska supportrar sprang in på planen.
- här är huvudfelet nog det helt sanslöst dårliga kontrollörkorpset i Parken. Jag satt på plats i Parken och följde kontrollörkorpset där allt gick fel, och dom hadde 0 kontroll. Hadde ingan ögonkontakt med åskådarna och reagerade mkt sent när dom 3 fans sprang inn på plan. Dom såg inte heller behovet att styrka kontrollör-innsatsen bakom danske målet i andra halvlet där alle 3 fans kom ifrån...totalt amatör-aktigt.
En dansk supporter slog till domaren
- det här fyllet kan väl inte repräsentera alla danskar...det har tidigare aldrig varit nåt liknande tillfälle i dansk landslagshistoria. Mannen betalar just nu priset i och med att det finns många folk utanför hans hem i Sverige (vad tänker folk på...?). Han var sanslöst full i gärningsögonblicket.
Svenska flaggor brann till hurrarop av danskar i ring
- Johannes, låt nu inte 10-20 gapskrattande, fylle-idioter påverka bilden av vad en dansk är även om en sån bild är mkt oroväckande. Otroligt att polisen i Fælledparken inte bröt inn.
Vi hotades hela tiden under matchen och det rådde lynchstämning mot svenskarna.
Det kastades flaskor mm mot oss och vi var pga hotbilden tvugna att byta plats flera gånger.
- det är helt sanslöst dårligt att nåt sånt händer och det er inte bra att inte fler danskar stödde er. Men det har väl inget med danskhet att göra - jag är säker på att om man i Göteborg eller Stockholm är vidne till f.ex. våld eller våldtäkt, då är det inte alla som är fantastisk modiga...
Är ledsen att det här hände för er och skulle gärna ha viljat veta att ni var i Fælledparken - då hadde jag varnat er därför att folk blir så fantastisk berusade...parken är närmat känd för att man supar ner sig.
Men även om ni har haft en mkt tråkig och förolämpande kväll i Köpenhamn, tycker jag inte att du skall generalisera allt för mkt på grund av några sopfulla danske fotbollfans. Under UEFA Cup-finalen i Parken en del år sen blev jag och min vän gruvt chikanerat av några unga och mkt fulla svenska killar bakom oss. Det påverkar inte min mening om svenskar.
Kan berätta för dig att jag satt bredvid några svenskar i Parken som inte på nått sätt blev chikanerat och det var inte alls mitt inntryck at svenskar på och utanför stadion blev chikanerat eller attackerat. Det var generellt ingen ond stämning efter matchen blannt åskåderna.
Några av mina lannsmän (i Fælledparken där du var och där det nog var mer upp emot 40.000 personer) uppförde sig så man skäms ordentligt över att var dansk. Men många andra danskar var mkt sjyssta därför att ett mkt dårlig hanterat matchslut kunde ha skåpat många våldscenar utan för Parken.
Låt mig iövrigt påpeke att:
* Herbert Fandel tog ett mycket lätt och konservativt beslut att avbryta matchen. Påverkat, visst - men han kunde och borde ha fortsatt och slutat matchen eller låtat 4. domaren göra detta. När man sen hör Fandel säga att "Vi kan inte låta våld regera, så därför kunde vi inte fortsätta", verkar beslutet nästan politisk/demonstrativt. Fel beslut, end of story, även om det hadde varit ett svårt straffspark att slå för Sverige.
* Vad hände för Dansk Boldspil Unions informationsgivning? Alla på plats i Parken var sanslöst förvirrade - var det straff efter röta kortet? Och sen efter ett par minuter "Danmark är erklärad förlorare med 0-3". FEL. Det var inte fakta. Matchen var suspenderat, UEFA skulle sen ta beslut. Ingen (UEFA)person i Parken kunde ta dette beslutet samma kväll. DBU tyckte at "det är bättre att hålla en hög informationsnivå...än inte att berätta vad som sannoliken skulle bli utfallet". Herre Gemini...jag förstår att folk på Betfair Forum var lite förvirrade...
* Att kommunicera så fel kunde ha skåpat total kaos och våldscenar en masse, lyckligen var det inte tillfället, och här Johannes - bara här - skal danskarna ha lite ros för att ta det ganske lugnt...dom flesta av oss tänkte bare. "Okay - vad hände här...?"
* Christian Poulsen, som är en av dom mest disciplinerade danske spelarna, borde inte få spela på landslaget i en period (mer än bara karantänen), men det lär inte hända därför att han är för talangfull....
Öj vad mange dråpliga fel på en mycket sorglig kväll for Danmark och dansk fotboll.
Johannes, bottom line - mkt ledsen för att ni skulle uppleva en sån behandling, det är hemsk ovärdigt för oss och er - men låt nu inte några danskars alkoholpåverkade idioti styra din generella uppfattning om danskar.
PS: Har ni tänkt på att kontakta dom danska tabloid-aviserna BT och Ekstra Bladet? Tycker ni kanske skulle göra det - det borde skrivas om att några danskar betedde sig på detta sättet - och jag har nyss googlat och inte funnit artiklar om vad som hände i Fælledparken.
zappy

2007-06-04 @ 11:07:20
Postat av: zappy

Johannes, det är nog dags att lugna ner dig lite...det framgår av debatten på bt.dk att du jämfört dom danska hooliganerna med nazister och gör en gruv generalisering - jag förstår att du är känsloladdad men att göra dessa "fotbolsidioter" ansvariga för ett helt land är inte särskilt vettigt...
Det verkar som om, at dit innlägg har blivit deletat ...

2007-06-04 @ 15:46:35
Postat av: ZuperZ

Det var inte dåligt vad vi går på! Våldsamma anklagelser mot danskar blandas med svepande formuleringar om den danska folksjälen, hur Danmark styrs politiskt och sen jämförs dansken med medlöparna och nazisterna i 30-talets Tyskland o s v... vem fan tror du egentligen att du är?! Varför ska du sänka en hel nation för att att du hade en dålig fylla i Köpenhamn?
Själv tillbringade jag också helgen i Köpenhamn, dock utan att besöka Fælledparken, däremot rörde jag mig mycket på stan både före och efter matchen. Tillbringade många timmar på Kongens Nytorv där det (till största delen) rådde en skön stämning bland de tiotusentals svenska och danska som samlats där, deltog vidare i en väldigt lyckad marsch från Kongens Nytorv upp till Parken (tur att vi aldrig blev överfallna och misshandlade av den danska nazimobben som inte kan ha varit så långt borta, tur att de aldrig märkte oss...), för att sen se fajten i Parken. Efter matchen var det många danskar som kom fram och bad om ursäkt för det som hänt o s v... Kan inte säga att jag känner igen en stavelse i den dynga du skriver! Däremot såg jag dansk kille som klättrade upp på stayn på Kongens Nytorv bli bombarderad med glasflaskor av s k svenska fans, men det är en annan historia...
Avslutningsvis så kan jag säga att efter att ha bott 6 år i Köpenhamn så har jag en ganska bra bild av "dansken" och Danmark, den bild du försöker måla upp med dina generaliseringar och anklagelser har ingenting med verkligeheten att göra, snarare tvärtom!
Så vila dig lite nu, Johannes - tack!

2007-06-04 @ 19:47:33
Postat av: Re: Zappy by Johannes

Tack för ditt långa svar.
Först vill jag säga att mitt inlägg på min blogg var för tilltaget och jag var en aning "uppbrusad" nä jag kom hem. Ditt första inlägg av grymt insiktsfullt och jag håller med dig till 100%. Det är inte alla som vågar resonera och se så självkritiskt och ärligt på händelser.
Vad det gäller inlägget på det danska forumet så togs det precis som du sa bort. Anledningen till det var att jag nämnde namnet på huliganen som slog domaren i texten. Han lever väl under dödshot så jag nämner väl inte hans namn igen nu.
Jag ber om ursäkt för min jämförelse den var inte ok för att beskriva min uppfattning. Jag förtydigade även det tidigare idag där.
Jag vet de flesta danskar är precis som de flesta svenskar helt ok. De flesta har har familj och jobb och springer inte runt och slåss eller bränner flaggor.
Det jag kände var ett stort obehag att så många bara lät svinen hålla på. Jag reagerarde mycket starkt på skändningen av flaggorna.
Idioter finns det överallt - men att kunde hålla på är för mig en gåta. Det enda svaret är att de flesta var rädda om sitt eget skinn och valde därför att hålla tyst. Jag gillar inte att den stora massan tyst accepterar övergrepp och det uttryckte jag sedan på ett sätt som var klumpigt och okänsligt och det ber jag om ursäkt för igen.
Att blanda in tyskland var helt fel. Man får lära av sina misstag.
Jag vidhåller att jag aldrig varit så utsatt av hot som under pausen i matchen.
Danmarks flyktingpolitik har jag inget över för. Jag får väl reservera mig för att allt jag hört om danmarks invandrarpolitik kommer från svensk media.

2007-06-04 @ 23:31:21
Postat av: Re: ZuperZ by Johannes

Tack för ditt inlägg.
Läste igen och jag har aldrig skrivt att någon de danska huliganerna är som nazisterna på 30-talet.
Det jag skrev var att känslan av att ingen gjorde något påminnde om hur tyska folketnte vågade säga emot på 30-talet. Och et var fel uttryckt som jag skrev ovan efterosm det var passiviteten jag ville beskriva och inget annat.
Jag såg först nu att det inte var samma författare till alla tre kommentarerna...
ZuperZ mitt svar på ditt inlägg blir samma som ovan då jag trodde att Zappy skrivt allt.

2007-06-04 @ 23:36:56
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: teo813

peace...

2007-06-04 @ 23:42:46
Postat av: zappy

Fair play, Johannes - det måsta ha varit en skrämmande upplevelse. Det centrala problemet är alkoholen kombinerad med dom store (fotbolls-)känslorna - några folk förlorar komplett sinnet.
Du har rätt att "tysta massan" inte såg bra ut - problemet är bara att dom typerna som hotat/agresserat er normalt är mkt aggressiva och folk är rädda att få stryk själv.
Även om många danskar är relativt sjyssta, då är det imo ett oroväckande tecken att ett relativt stort antal danskar uppför sig på det sättet i en folkpark.
Det är inte ett hälsosamt tecken...
Hoppas din FO är profitabel - GL framöver.

2007-06-04 @ 23:49:10
Postat av: Johannes

Peace Teo.
Peace Zappy.
Lite surt att UEFA måste ha sina möten på fredagar..hade limpat lite på sverige som min tjej greenade ut till 1.06 så bara det inte blir VOID tänkte jag så spelar det ingen roll...
Men men, regler är regler. Jag har iaf mailat UEFA och bett de offentligöra resultatet från telefonkonferensen innan fredag men det skiter väl de i...:)

2007-06-05 @ 00:20:15
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0