Gästinlägg från Teo

Här kommer ett gästinlägg från en annan heltidstrader på betfair, Theo.
Stort tack till Theo som tagits sig tid och skrivit detta!

Betting som det ska vara -fotboll.


Jag får kanske presentera mig först.


Mitt namn är Theodore, kommer från Grekland och är 30 år gammal.

Jag flyttade till Sverige för fyra år sedan med anledning av att jag ville vidareutbilda mig och arbeta som läkare, vilket jag gjorde fram till på våren då jag sa upp mig och nu tradar-bettar-oddsättar på heltid.

Sportsbetting har varit min dagliga hobby sedan 1997 (i början enbart fotboll), och har sakta och säkert förvandlats till yrke. Betfairmedlem är jag sedan 3,5 år tillbaka, numera min omsättning på betfair på fotboll är över 100MSEK per år.


Johannes blogg är en av de få som jag besöker nästan dagligen och får nu äran att bidra lite grann genom att skriva några rader om att trada på fotball.


Jag tänkte skriva lite allmänt och sedan går vidare med praktiska exemplar.


Prematch odds eller live spel??


När man bettar-tradar på fotball det gäller att hitta värdeodds-value bets.

Värdeodds hittar man sällan på pre-match odds utan det finns flera tillfälle att hitta value bets under matchens gång-live spel.


Det finns säkert professionella punters som tjänar pengar genom att betta prematchodds, själv tror jag att vinstmarginalerna är väldigt små eftersom marknaden har tid att blir nästan perfekt, varför prematchodds betting är bara 5-6% av min omsättning, resten är live spel.


De som ändå vill betta prematch och inte har tid med livespel kan hitta fina value-odds genom att laya (boka, spela emot) det lag som 99% av spelare samt alla tidningar, tror kommer att vinna (förenklat sagt). Det är ofta då ett lag står i på tok för låga odds. Det är ungefär som aktiemarknaden, om det står på aftonbladet att det är köpläge på börsen då är det dags att fundera på att sälja. (Man ska förstås undvika ligor såsom italienska, ryska, grekiska ffa om det är slutomgångar. Spanska ligan däremot är en av de bästa att hitta värdeodds på slutomgångar, och det beror inte på att de spelar ärligt, utan att de får bonusar från andra lag)


Ett annat sätt att tjäna några slantar innan matchen har börjat är genom trada-köpa högt, sälja lågt. Har du tid och tålamod så kan du <skalpa> marknaden genom att till exempel köpa på @3.5 och sälja på @3.4 (det kan man förstås göra även live), har du lite mer tid och information så kan du göra riktiga fynd (till exempel köpa 2.5 sälja 2.1) genom att utnjytta senaste nyheter framförallt skador etc. Se till bara att oddsen inte har ändrats precis, för då blir du själv torsk.


Superettan har faktiskt de senaste två år varit strålande, med sena oddsförändringar. För den som behärskar svenska och läser svenska lags officiella hemsidor, kan långt innan förespå hur betfair och asiatisk marknaden reagerar.

Sådana nyheter ska man utnyttja bara för att trada och absolut inte för att spela. Ett lag med skadade spelare presterar ofta bättre än utan skadade (konstigt nog), att oddsen sedan ändras är en annan sak som bara är att ta fördel av.

Ett extrem men karakteristiskt exempel av en sådan prematch trading, var fjolårets franska match Paris-Marseille. Paris tradades tidigt med stora volymer tillgängliga på odds @2.1-2.2.

Två-tre dagar innan matchen kom officiell information att Marseille skulle inte ta fram deras ordinarie lag utan de skulle spela med B-lag, en massa 18-åriga oerfarna spelare. Odds gick neråt väldigt långsamt (det fanns @1.80 även dagen innan matchen) och vid matchstart var oddset... @1.33. Jag tror inte att det finns någon som gjorde den perfekta trading från 2.2-till 1.33, själv sålde jag allt på @1.5 (trodde aldrig att det kunde gå lägre, det gjorde det dock).

Det fantastiska med denna matchen är att det visade att man ska inte gambla när man tradar, utan att man ska <greena ut> (sälja allt och ta hem vinsten).

Hur visades det? Jo, slutresultatet...0-0!


LIVE-SPEL


När man tradar på fotboll, är det viktigt att man tittar på matchen man tradar på. Och det är också viktigt att man vet att bilderna som man ser oftast är med många sekunders fördöjning, vilket kan vara till en stor nackdel.


Föreställ dig att du tittar på Barcelona-Betis på TV4 sport (5 sekunders fördröjning-katastrofalt!) och det finns bara 20 sekunder kvar i matchen. Resultat är 2-0 och i och med att inget händer i matchen så vill du spela på odds @1.14 Det ser ut som value bet, då det antaglige inte komer att bli fler mål (det var inte jag, J ). Plötsligt så kommer en <wall> med 300.000SEK (möjligtvis någon spanior med analog TV i Spanien) som vill boka-sälja under 2.5 på odds 1.14 (yes, det som du trodde att det var value) och du undrar vad är det som händer. Surprise, 4 sekunder senare ser du i din katastrofala TV4-sportsändning att Barcelona har vunnit en alldeles farligt frispark på linje, vilken Ronaldinho har över 25% chans att sätta i mål.


Japp, det blir verkligen 3-0 och du undrar om ditt spel var value eller inte...

Så allmänt sagt; matcher som man ser med stor fördröjning ska man vara mycket försiktig med, men det är klart att det går att hitta värdeodds även där.


Lite om fördröjning på kanaler vi har i Sverige (jag själv kör med kabel-TV från comhem)

Eurosport: 9 sek fördröjning, katastrof, trading förbjudet.

Eurosport 2: 2 sek fördröjning, superb

Viasat 1: 8 sek fördröjning, katastrof, trading förbjudet

Viasat 2, 3: 2-3 sek fördröjning, acceptabel

TV4 sport: 4-5 sek fördröjning, inte kul

TV4 plus: 2-3 sek fördröjning, acceptabel

Canalplus sport 1, Extra: 2 sek fördröjning, fint fint

Canalplus sport 2: 5 sek fördröjning, dåligt

NASN: tyvärr över 7-8 sek fördröjning

Betfair live stream, bet365 live stream (flash):1-2 sek fördröjning, kanon, trading får inte missas!

Betandwin live stream: från 2 sekund till flera sekunders fördröjning... (beroende på belastning på deras sida antar jag).


Varför är det lättare att hitta övervärde under livespel och inte prematch?


Marknaden har flera dagar på sig att stabilisera sig innan matchen (och odds är oftast rätt), men bara några sekunder när något viktigt händer under livespel (mål, röd kort etc) och det är då man hittar ofta fina värdeodds.

Dessutom speglar prematch odds hur de två lagen har presterat INNAN matchen så det är viktigt att ha ett öppet syne under matchens gång och ha koll på vem som har övertag för du kan göra en jättefin trading innan marknaden anpassar sig. (eller du kan själva tvinga-manipulera marknaden så att den till slut kan anpassa sig, vill den eller ej)


Exempel nr 1: Valladolid-Sevilla söndag kväll. prematch odds 2.90-3.10-2.90 (ungefär). Vid ställning 1-1 i slutet av första halvlek (odds var då 3.40-2.42-3.40 ungefär) så får Sevilla röd kort. Marknaden får panik och det tar ÖVER en minut att normalisera sig. Odds på Valladolid pendlar mellan 2.12 till 2.44 för att sedan hamna i slutet av första halvlek på 2.28.


Exempel nr 2: Benfica-Boavista söndag kväll prematch odds på ettan ungefär 1.31.

Benfica tar ledningen (odds går ner till 1.13) och dessutom i början av andra halvlek Boavista får röd kort. Benficas odds går ner till 1.08 (inga tradings tillfälle än så länge) men vad händer då? Boavista kvitterar till 1-1 trots en man mindre! Marknaden får igen panic (62a minut).

Odds för en @1.31 favorit som spelar men en man mer under den 62a minut ska definitivt inte vara över 1.7. Trots det så var det över 70.000sek matchade på odds 1.89,1.90. De som köpte Benfica på dessa fina odds kunde sedan sälja på 1.61 när marknaden normaliserades.

(Det blev dock 2-1 bara 3 minuter senare)


Exempel nr 3: Ilissiakos-Thrasivoulos förra Måndagen.

Prematch odds (ungefär) 2.20-3.30-5.00. Marknaden trodde att Ilissiakos skulle ha kontroll över matchen, men under matchens gång det var Thrasivoulos som utspelade hemmalaget från början.

Odds korrigerades snabbt inom 20 minuter och odds för hemmalaget gick upp från 2.20 till hela 3.30. Fin trading för de som hade TV-bilder och öppen syne.

Vad händer när det blir ett mål som <förstör> mina tradings planer?

Det är tyvärr bara att ta hem förluster och börja igen från början (eller försöka iaf)


POSITIONELLT SPEL

En av de stora skillnader när man <sportsbettar> på fotboll jamfört med andra sporter är att man ofta <tar en position>. Med detta menas att man spelar till exempel en lag ska vinna eller att det kommer en mål till (over 0,5, over 1,5, over 2,5 etc). Vid position spel kan man inte trada utan det måste blir ett mål. Till exempel om man vid ställning 1-1 spelar på över 2.5 mål på [email protected] med 10 minuter kvar i matchen då tar man en position. Odds på över 2.5 kommer bara att stiga och stiga tills matchen är slut så man har ingen möjlighet att trada. (det går dock om man vill att trada med förlust om man tycker att det är rätt).


Positionell spel är mycket riskabel och kan vara farligt för den spelare som inte har disciplin.

Om man till exempel har tradat hela dagen 15 matcher och tjänat xxxx SEK och förlorar allt på et positionellt spel så känns det kanske inte så roligt och man kan lätt börjar jaga förluster osv.

Så det gäller att ha disciplin och maxgräns på alla <bet>.

Positionell spel orsakar mycket stora svängningar i plånboken (och humöret) och man ska helst ta det lite lugnt i början.


I verkligheten ska man dock kombinera trading och positionell spel.


Exempel nr 1: Tre matcher av den tyska ligan Bundesliga (i lördags) var oavgjora vid 81:a minuten, det gäller matcherna Schalke-Amburg, Herta-Hannover, Dortmund-Frankfurt. Odds för oavgjort var på alla tre runt 1.37 som var helt oacceptabelt (det borde vara minst 1.50 eftersom det finns över 35% sannolikhet att det blir en mål på en tysk fotball match de senaste 9-10 minuter.). Jag spelade emot (lay) oavgjort på alla tre matcher eftersom det fanns värde i detta.. Detta är en typisk exempel av positionell spel. Man kan inget göra än att sitta med sitt värdeodds och vänta på ett mål. Ofta händer det att marknaden normaliserar sig och då kan man ta tillbaka sitt spel på samma odds efter 3 minuter (inte i det fallet) och då har man alltså haft ett frispel i 3 minuter. (I exempelt var bara Herta som gjorde mål, de andra två matcher slutade oavgjort).


Exempel nr 2: Portsmouth-City söndag Premier League. Vid ställning 0-0 med 5 minuter kvar i matchen plus tilläggstid så var oddsen på oavgjort 1.25! Helt sjukt! Självklart en positionell lay trots att det slutade 0-0.


Exempel nr 3: Toulouz-Sparta Prag uefa 8:e Nov. En av de sjukaste odds på oavgjort jag har sett. Toulouz kvitterar till 2-2 (80e minut) och med 10 minuter kvar så tar alla för givet att oavgjort kommer att vara den slutliga resultat. Det trodde jag med, men det finns också en sannolikhet och en värde till allt, man ska inte spela det man tror! Alla ville i alla fall spela på oavgjort efter kvitteringen och detta resulterade till att odds på oavgjort med 10 min kvar plus tillägg var på 1.24!!! Det var en väldigt stor lay för min skull fast jag skulle ta hem en del av min bet när marknaden skulle normaliseras. Den gjorde det aldrig, utan odds fortsatt neråt (dock mycket sakta). Jag bestämde mig då att ta hem mina förluster när matchen skulle nå tilläggstid (odds borde (?) vara minst 1.10) men Sparta Prag gjorde ett mål 3 minuter innan slutet så det var bara att tacka.


Exempel nr 4: Sparta Prag (igen)-Bohemians Prag, 12:e nov. Prematch odds på ettan @1.25, prematch odds på över 2.5 mål @1.55

Vid ställning 3-1 vid 84minut normal odds på att det inte kommer att blir flera mål ska vara minst @1.50. Det kommer dock en ångestfylld psykotisk förlustjagande person som ville spela på att det INTE ska blir mer mål (detta hände på rätt resultat marknaden) på odds @1.30!! Och det var inte lite summa, han-hon ville spela 350.000SEK!!! Jag layade-bokade så mycket som möjligt jag hade råd med (det finns alltid maxgräns, inte att man följer det alltid, men men) och väntade. Marknaden visade styrka och inte bara absorberade alla hans-hennes kronor utan den till och med normaliserades till @1.40!

4 minuter senare (88:e min) så var oddset fortfarande 1.32-1.35 och jag bestämde mig att ta tillbaka min bet eftersom odds var nu rätt. Hittade dock inte tillräcklig likviditet och äventyren slutade med en lite stor förlust eftersom det blev inga mer mål trots tre stora chanser för 4-1.

Grejen är att mellan 84 och 88 minut hade jag chans för en mycket stor riskfri vinst.

Allmänt man kan säga att min vanligaste positionel spel är att spela på att det ska blir ett mål under de sista minuterna av en match. Man hittar ofta värdeodds på detta.



Fortsättning följer om så önskas.


Med Vänliga Hälsningar,

Theo.


image16


Kommentarer
Postat av: Carl

Detta inlägget har jag väntat på i flera dagar. Mycket intressant och det är bara att bocka och buga för många intressanta synpunkter.
Missförstå mig inte, läser även övriga inlägg med stort intresse, men har tyvärr ingen talang för tennistrading.

Fortsatt lycka till båda två och gästblogga gärna igen!

2007-11-13 @ 19:51:40
Postat av: sasha91

Fråga till Johannes och Teo också,hur är det med mony menagment?Hur många procet av spelbudgeten riskerar ni per match?

2007-11-13 @ 20:47:44
Postat av: P

Ja tack gärna en uppföljning , har du egen blogg ? adress ?

2007-11-13 @ 21:04:29
Postat av: Eric

Intressant skrivet, gärna mer om fotboll!

2007-11-13 @ 23:32:20
Postat av: re: sasha91 /Joh

sasha91: Mina största förluster på enskilda matcher har legat på 6-7% av rullen, har hänt 7-8 gånger i år. Normalt sett runt 1% per match. När jag tradar så använder jag i regel mer kapital än vad jag riskerar, om du förstår mig rätt.
Theo: Bra inlägg, jag läste det först nu - han inte förut..

2007-11-14 @ 00:07:07
Postat av: Anton

Bra inlägg, gärna uppföljning.

"Odds för oavgjort var på alla tre runt 1.37 som var helt oacceptabelt (det borde vara minst 1.50 eftersom det finns över 35% sannolikhet att det blir en mål på en tysk fotball match de senaste 9-10 minuter.)."

Jag säger inget om värdet i bokningen, det kan ni bättre än mig, men här var ju faktum att marknaden gällde matchoddsen. Således är det nog åtminstone ett par procentenheters chans på oavgjort trots fler mål. Det kan man ju dock lösa efter första målet:).

2007-11-14 @ 01:41:22
Postat av: Christian

Lustigt, min livestrategi i fotboll ar den rakt motsatta, dvs att spela pa att det INTE blir fler mal nar det ar ett par minuter kvar.

Theo, varifran far du siffran pa 35%?

2007-11-14 @ 10:41:59
Postat av: Johan

"(det borde vara minst 1.50 eftersom det finns över 35% sannolikhet att det blir en mål på en tysk fotball match de senaste 9-10 minuter.)."

Menar du att detta gäller även om matchen är oavgjord? Känns ju som att viljan att anfall bör vara lägre hos båda lagen då jämfört vid om något lag leder och det lag som ligger under toksatsar?

Vore intressant att höra en kommentar om detta.

2007-11-14 @ 12:12:38
Postat av: Nicke

Intressant inlägg, mer sånt :)
Har för mig läst någonstans att det görs flest mål mellan 75:e minuten tills domaren blåser i pipan, oavsett vilken liga det handlar om. Har du koll på om det stämmer Theo?

2007-11-14 @ 13:05:53
Postat av: Narre

Tack för inlägget Theo. Bra svenska också efter så kort tid i Sverige.
Jag tradar väldigt lite fotboll. Men det finns en hel del live value bets, t ex att spela Arsenal när de ligger under med 0-1 hemma. Överhuvudtaget får man bra värde i en favorit när underdogen gör 1-0. När Inter spelade mot Moskva nyss och låg under med 0-2 vill jag minnas att man fick 3.30 på Inter. Det tog ju bara några minuter, så stod det 2-2. Fina pengar...
Någon som har bra statistik på hur ofta underdogen (eller bortalaget) gör första målet?

2007-11-14 @ 17:55:01
Postat av: Swingtrader Igor

Titta på rörelse i matchen mellan Las Palmas och Villareal,hemmalaget ställer upp med ynge oerfarna spelare,är odds satt rätt på Villa?
Cupmatch dessutom:-)

2007-11-14 @ 18:13:45
Postat av: teo813

P:jag har ingen blogg och avser inte att skaffa det inom överskådligt tid men ni är välkomna med frågor till min e-post adress [email protected]

Carl, Eric, Joh, Anton:tack för commentarer.

sasha91:det viktigaste med money management tror jag är att ha en maxgråns på varje trading-positionell bet och att komma igåg att ALLT kan hända. Teoretiskt är min MAX positionell spel 5% av min betfair konto, när jag dock tradar initial riskkapital kan nå 25-30% av mitt konto. Det låter mycket men det är sällan man kan förlora allt när man tradar (det händer dock 2-3 ggr per år). Man måste också säga att på mitt betfairkonto finns inte hur mycket pengar som helst utan bara 10% av betfairvinster genom årena. Det är viktigt att först försäkra sig från stora förluster innan man börja prata om vinster.

Anton:Du har helt rätt, marknaden gällde matchoddsen. Odds på oavgjort borde ändå vara minst 1.50, medan odds på att det inte blir mera mål borde vara minst 1.6. Det är mellan de två odds 1.50 (oavgjort) och 1.60 (inga mer mål) som det finns marginal för din teori på att det blir två mål till men ändå oavgjort :-)))
Jag hoppas att jag inte uppfattas som någon besserwisser men det ovanstående var min uppfattning om oddsena.

Christian:
Allt handlar om värdeodds.
Det går säkert att tjäna pengar genom att satsa att det inte blir flera mål MEN jag själv hittar sällan värdeodds på detta.
I söndags kväll spelades Amadora-Porto.
Gudarna hjälpte Amadora kvittera till 2-2 med knappt två minuters tilläggstid kvar att spela.
Marknaden fick förstås panik och odds på oavgjort var först på 1.48 (!!!!) och snabbt (inom 2-3 sekunder) landade till 1.25, som var ändå högt.
Med bara en minut kvar så var det många som ville backa Porto på odds @7.8 som var självklart en lay.
Det är klart man ska följa din strategi i den exempel och spela på oavgjort.
Anlednningen att odds på oavgjort var så generösa var att det var många som hade såld Porto på löjliga odds 1.03,1.04,1.05 och ville ta hem vinsten efter kvitteringen...

Det händer ofta att odds på oavgjort eller inga mer mål är höga när en av de stora lag spelar med en outsider, typisk exempel iår har varit Milan som är ofta stor favorit hemma (@1.25-1.35)men det hjälper de ändå inte. Man ska ändå vara mycket försiktig, odds på inga mer mål kan ofta ser väldigt höga ut men det är inte säkert att det är value.
Eftersom vi pratar om betfair, min erfarenhet är att det finns oftare värdeodds på över än på under, de sista minuterna. Det kan förstås ändra sig, vi spelar mot varandra på betfair och om de flesta vill spela plötsligt på övers då ska man kanske ändra strategi :)
Stora värdeodds på unders de sista minuterna (89,90) fanns ifjol i bundesliga 1 och 2 då domarna ofta blåste slutet av matchen utan någon tillägstid!
(det händer sällan iår)

Siffran 35% (det är mer än 35%) kan du enkelt räkna ut om du tar en titt på de senaste 100 tyska matcherna.
Det är kanske inte statistikt signifikant för en matematiker men det räcker för mig.

Johan:
Det gäller faktiskt även när matchen är oavgjort, förutsatt att det är ren spel. Det är klart man ska inte spela mot oavgjort när matchen är Spanien-Grekland 0-0 (under 21) och båda lag går vidare på EM-spel med oavgjort eller om matchen är Sverige-Danmark 2-2 (grupp EM). Samma gäller slutomgångar på de flesta ligor eftersom då ska man kanske inte prata så mycket om värdeodds överhuvudtaget.

Det gäller alltid att ha en öppen syne och tittar på matchen man vill trada, det är sant att ibland verkar båda lag nöjda med oavgjort och satsar inte för hårt offensivt, och då ska man kanske acceptera lite lägre odds på oavgjort, det finns dock alltid gränser.
Väldigt bra exempel för detta var den italienska derby Torino-Juventus Torino där oavgjort var favorit nästan från början. Som det brukar vid sådana derby matchen liknande mer boxningsmatch än fotballsmatch och ställning vid 87e minut var fortfarande 0-0. Odds på oavgjort @1.22. Odds vid den 90e minuten med tre tilläggsminuter var @1.10 som ska egentligen vara en lay, men jag tror inte att många
av oss skulle laya det (jag spelade själv på oavgjort tidigare under matchen men trodde inte att det fanns anleding att greena ut).
Trezequet gjorde dock ett mål för Juventus under de slutsekunderna och det var många 1.02 ledsna backers där ute...

När en lag som ligger under börjar plötsligt att toksatsa är en väldigt intressant läge för alla traders och ännu en exempel att man måste tittar på matcherna man tradar.
Odds på unders sjunker med tiden, och det är väl inte konstigt. Det finns dock en momentum under många matcher där matchbilden ändrar sig och odds på unders fastnar för några minuter, något som kan vara väldigt frustrerande för undertraders (köpa unders högt, sälja efter någon minut lågt)
I verkligheten odds på unders borde till och med stiga ibland, men det händer aldrig i praktiken eftersom betfair är full med traders.
En fantastisk exempel hade vi i Måndags på matchen Reading-Arsenal.
Arsenal gjorde 0-2 vid den 52a minuten och efter detta kunde man se att Reading satsade defensivt (undvika större förlust) och Arsenal ägnade sig åt passningsspel och lätt anfall.
Odds på unders 2.5 sjönk hela tiden från 52a till 73e minut precis som det ska vara, men vad händer då?
Matchbilden plötsligt ändras och Reading börjar satsa offensivt, något som är väldigt bra för övers. Marknaden tog sig lite tid att acceptera det,eftersom många undertraders trodde att odds måste sjunka och fortsatte att backa under 2.5 men i verkligheten odds fastnade på samma nivå och Arsenals tredje mål kom relativt naturligt.
Sådana momentum kan man hitta under flera matcher och det gäller att satsa tidigt på övers. Det kan sluta antingen med en frispel under 4-5 minuter eller en positionell spel (då ska man förstås ta risken)

Nicke:
Om man delar fotballmatchens 90 minuter i 6 perioder (0-15,15-30,30-45,45-60,60-75,75-90) det är klart att flest mål görs under den sista kvarten, oavsett vilken liga det handlar om.
Jag tror att under sista kvarten görs ca 25% av alla mål men jag inte säkert, någon annan vet säkert bättre.

2007-11-14 @ 18:18:56
Postat av: Christian

Tack for kommentarerna. Jag gick igenom forra sasongen i Bundesliga och fick det till 33%. Dock far man tanka pa att om det redan har varit manga mal i matchen sa ar det nog betydligt mer sannolikt med mal de sista 10 an om det har varit stallningskrig.

Jag har bara anvant min strategi pa 75-80 matcher, far se hur det det ser ut efter 250 matcher. Jag hade faktiskt spelat u2,5 i Barcelona-matchen men lyckades salja av nastan hela risken nar Barcelona fick frisparken...

2007-11-14 @ 18:38:32
Postat av: Re Teo/Anton

Du uppfattas absolut inte som ngn besserwisser:). Det jag menade var bara att man inte ska använda enbart sannolikheten för ö0.5 till i matchen som värdering vid bokning av kryss i en oavgjord match.

2007-11-14 @ 20:46:36
Postat av: Johannes

Kul med sådan respons på Theos(första?) inlägg!

Jag har en fundering kring fotboll. Eftersom antalet tennismatcher ebbat ut så har jag roat mig med att trada lite live på fotboll under de senaste 5-6 veckorna för att prova en strategi som jag tycker borde fungera, även om den inte kan ge någon stor avkastning men dock låg risk förutsatt att man kan hantera marknaden.
Valda matcher är matcher utan en favorit under 1.8 ftån start, helst relativt jämna matcher. Trada från start och endast om det är oavgjort i matchen.
Eftersom oddset på oavgjort inte sjunker vid ett mål så går det hela ut på att kontinuerligt boka oavgjort och att direkt efter det lägga upp bokningar på båda lagen som motsvarar bokningen på kryss. Det ger ingen alternativt en vinst på ett par %, men risken är låg. Den enda risk som finns är att ena lagt får en utvisning vilket kan sänka oddset på kryss samt att man inte får bokningarna på lagen matchade samtidigt som odset på x sjunker. Jag har varit försiktig med att trada sista 10 min eftersom det då är svårare att hinna med då oddset på x rasar snabbare. Dock så har jag alltid lyckats göra -0.5% till +3-4% på tradandet och varje gång det blir ett mål så utfaller "bonus" beroende på om man har maxgrönt(precis bokat x) eller noll på laget som gjorde målet. Visst har det hänt att jag bokat x och lagt upp bokningar på båda lagen men endast fått layen matchat på ena laget och det andra gör mål, vilket gör att jag får trada ut mindre rött på alla lagen eftersom jag då har 0 på laget som tagit lednigen och minuset på x bärs inte längre upp av plusset på lag2. Jag har inte kört detta med några enorma belopp utan med runt 5-10 totalt per match och aldrig råkat ut för mer än några hundralappar i förlust. Taktiken är egentligen att hela tiden skaffa sig "frispel" för att det ska bli ett mål samtidigt som jag oftast även tjänar på tradandet eftersom det i regel går att erbjuda 100.5-101% totalt på oddsen.

Jag har inte studerat och kört tillräckligt mycket för att utvärdera försöket, någon som kör samma eller känner till några nackdelar som jag inte tagit upp? Ingen väg till stora pengar men en lågriskstrategi för den som kan hantera marknaden och vill trada fotboll.

2007-11-15 @ 01:06:12
Postat av: PeterD

"Eftersom oddset på oavgjort inte sjunker vid ett mål så går det hela ut på att kontinuerligt boka oavgjort och att direkt efter det lägga upp bokningar på båda lagen som motsvarar bokningen på kryss."

Om detta skall ge vinst så måste 1 och 2 eller helst båda sjunka. Ex 35/30/35 % ger 2,86 3,33 2,86 på en exakt marknad. Om du då bokar X till 3,33 så måste ju hemma- eller bortalagets odds sjunka för att en vinst skall uppstå. Missförstod jag dig eller menade du något annat?

2007-11-15 @ 19:37:46
URL: http://www.alltomspel.info
Postat av: Narre

Johannes, om jag förstår dig rätt så bokar du X och sedan "skambokar" du 1:a och 2:a och hoppas få igenom det. Jag har inte testat det, men i längden faller ju X svagt hela tiden (inte alldeles i början) medan 1 och 2 stiger svagt så länge det är oavgjort. Håller inte med dig att X ligger stilla vid mål. X justeras uppåt så länge det inte är en underdog som gör mål och då kan X till och med sjunka. Din strategi borde väl bara funka tidigt i matcherna?

För ett väldigt fåtal lag som gör mål i 99 % av sina matcher brukar jag boka X och gröna ut vid första målet. Jag brukar dessutom ta en liten försäkring genom att pregame backa underdogen, annars torskar jag pengar när underdogen gör första målet...

2007-11-17 @ 01:11:16
Postat av: thomas

Fantastiskt! Spelar inte på sport men intressant läsning ändå. Skulle gärna vilja veta mer om skalping
och hur du jobbar med det.

2007-11-24 @ 16:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0