Nicolai "try harder" Davydenko.

Känner mig helt färdig efter dagens matcher. Sällan har Cissi och jag varit mer osams kring så många matcher. Och sällan har hon haft så mycket mer rätt än mig..
Kört game-spel hela dagen, ok resultat men det är enormt påfrestande. Fel i efterhand eftersom det är omöjligt att manövera matchodds marknaden samtidigt vilket är synd när det pågår fina marknader. Gamespel är en marknad för varje game i en tennismatch. Likviditeten växer men är fortfarande låg vilket på gott och ont. Och det är fruktansvärt frustrerande att köra det, eftersom det är 90% lay så blir boken ofta ett resultat av andras gärningar vilket ger en hel del swings och "nära" lägen. Och sånt tar på krafterna.

Läggmatcher, tankningar och doping verkar vara det stora samtalsämnet inom både tennisen och bland traders och spelare. Jag förvånas lite över den ketchupeffekt som blivit, Davydenko har hållt på så här i flera år och att folk tankar matcher är ju allmänt kännt.

Tennisprofilen och kommentartorn Johan Porsborn har även han tagit upp ämnet på hans blogg, vilket är positivt eftersom hans åsikter respekteras i sociteten och skapar debatt. Problem som läggmatcher, tankningar och doping har länge varit något som tystats ned och de som påpekat det har avfärdats. Framförallt om man spelat på en match.

Följande tennisspelare har under hösten i media berättat om att de själva blivit erbjudna pengar anonymt för att lägga sig i en tennismatch:

Tursonov
Nieminen
Clement
Llondra
Djokovic
Goldstein
Elseneer
Eschauer
Parmar
Daniel
Saretta

Lustigt att ingen Italiensk spelare fått erbjudandet...

I Frankrike så har det franska tennisförbundet ordnat fram en grupp civilpoliser och erfarna konsulter för att bevaka spel och läggmatcher i Paris Masters. Gruppen har tillgång till alla områden, de filmar spelarna i alla matcher samt följer utvecklingen på betfair under matcherna, allt för att avslöja läggmatcher och liknande. Frankrike vägar att acceptera EG-rätten på området spel. Att spela på t.ex en utlänsk brittisk spelsite eller spelbörs tolkas som olagligt då den franska lagen står över alla andra. Så den här gruppen letar inte bara efter misstänkta spel utan även efter vanliga spel. I Madrid för två veckor sedan så tog säkerhetsvakterna en argentinsk man på bar gärning, Han hade skaffat pressleg och satt uppkopplad på turneringens bekostnad i pressrummet, och enligt uppgift så ska han har spelat på onlinesiter från pressrummet. Om något sådant sker i Paris så blir det polissak direkt, eftersom det enligt fransk lag även är olagligt.

Jag blir lite full i skratt när jag tänker på den här gruppen. Vilken vecka de har! Först så tankar Djokovic sin match mot Santoro. Sedan kastar Davydenko sin match genom att leka Coria och köra 3+3+1 dubbelfel i de tre första gamen i sista set. Melzer spelar totalt ointresserad och förlorar på hard mot Volandri med 0-6 2-6 som storfavorit. Inget konstigt alls egentligen, men gruppen måste ju komma framtill något och mitt tips blir att Djokovic(som enligt bf forum fick 1.4 mille för att ställa upp) slipper undan och att Davydenko får en tyst tillsägelse. Jag har lite svårt att förstå varför de bevakar en masters turnering. Det är inte i masters och gs som de suspekta matcherna spelas, det är i mindre turneringar. Djokovic team var för övrigt mycket snabba med att idag gå ut med informationen att det förmodligen var magmedicin som orsakade hans bleka insats. Det var inga konstigheter på marknaden heller, det fanns press på Djokovic hela vägen, han handlades tom ned från 1.1 till 1.08 5 min innan start.
 
Davydenko förlorade idag mot Baghdatis, efter en minst sagt svag insats. Matchen gick givetvis inte att spela på eftersom betfair inte vill ha med Davydenko att göra numera. Spelbolagen W.Hill och bwin höll öppet som vanligt men under matchens gång så stängde även de flera marknader, bla så försvann möjligheten att spela på hold/break i Davydenkos serve. De stora spelbolagen öppnar endast matchen som en pr-grej. De lockar tennispunters att lämna betfair för en stund. Insatserna begränsas till ett par hundralappar, inga stora eller konstiga spel tas emot.
Det roligaste under matchen var vid ställningen *0-3. När Davydenko sätter sig för att vila i sidbytet så säger domaren: " I think I serve better than you". Dialogen avslutas och efter att domaren sagt "time" så säger han till Davy; "Try your best now Nicolai" Ett dubbelfel och 10 sekunder senare har han 0-30:)

Sedan frågar Baghdatis honom ; "-Whats wrong whit you?"
Davy svarar: "-Dont know, is not of you business"
Efter matchen när spelarna tackar varandra så tillägger Davy: "I am sorry, nothing to do whit you"


Just då så tyckte jag lite synd om den fula ankungen.
Uppgivet slog han ut med armarna och jag tror han kände " jag ork int mer".
Han var den enda toppspelaren som fram i våras inte hade någon tröjsponsor utan istället spelade med domusliknade t-shirts. De sponsorer han har kvar lär nog vara borta inom kort, sämre publicitet än att synas med Davydenko kan man nog inte få just nu. Vilken sponsor vill ha Davydenko minglades runt dom?
Han är förmodligen även utstött av spelarna, folk blänger på honom som om han gick runt i fångdräkt. Inga turneringar ringer längre och vill boka in honom, de enda som ringer på broder Boris telefon är media. Varje artikel i engelsk press om någon läggmatch eller liknade avslutas med en sammanfattning av hans match mot Vassello. Har han verkligen förtjänat allt detta?
Svar JA. Jag hoppas innerligt att hans tid är förbi.


image16

Federer förlorade för ett par veckor sedan mot Nalbandian, den gången så gav marknaden honom 90% vinstchans. Inför dagens match så gav marknaden Federer drygt 80% vinstchans, trots utskåpningen senast. Matchen idag då? Federer förlorade i två raka set - igen. Om dessa två herrar lottas på samma sida i Australian Open om 10 veckor, vad blir oddset då? Jag skulle tippa på 1.2-1.35 på Federer, lite beroende på tidigare matcher i turneringen. Marknaden älskar Federer. Tyvärr så gjorde jag det lite för mycket idag med..
Nalbandian har för få poäng för att nå slutspelet i Kina, något som Federer nog är glad för. Enda chansen för Nallen att nå dit är om flera andra spelare lämnar återbud för skada.

Sofia Arvidsson kvalade in till WTA turneringen i Qubec och hon spelar just nu andra omgången där hon är klar favorit mot en nobody. Betfair öppnar inga livemarknader för denna turnering eftersom det inte finns någon scoreboard. Jag glömmer aldrig denna turnering 2006, då fanns det en scoreboard men den fungerade inte. Bl.a så handlades en spelare  till 1.1 trots att hon redan förlorat matchen...
För den som ändå vill följa matcherna live så har bet365 någon utsänd på plats och de visar point by point på hemsidan.

Jag såg att jag fått en kommentar där någon ville veta mer om att trada live på fotboll. Det är definitivt inte mitt område och ärligt talat har jag inte tagit mig tid att hitta någon strategi heller. Jag uppmanar därför en av Sveriges mest erfarna traders på fotboll, även kallad Teo, att gästblogga lite här i ämnet. Maila gärna över ett inlägg om att trada på fotboll på min facebook. Det finns säkert fler läsare som skulle uppskatta det.

Jag tror på Martina när hon säger att hon är oskyldig til att ha tagit kola i somras. Du har min röst Martina!


image72


Kommentarer
Postat av: stockholmare

Hans strategi för fotboll vore kul. Jag skulle även gärna vilja vet vad du har för strategi när du spelar på tennis!

2007-11-02 @ 18:24:13
Postat av: Jóshï

Intressant läsning! Fortsätt så.

2007-11-02 @ 23:25:12
Postat av: teo813

ska försöka att skriva något i veckan
kom ihåg bara att det är en grek som skriver (har varit 4 år i Sverige) så det blir en del grammatik och stavfel :-)))

2007-11-05 @ 00:43:21
Postat av: Cecilia

Teo: Det kan inte bli sämre än Joes grammatik...

2007-11-05 @ 02:22:18
Postat av: Cecilia

RE Teo igen: Och han har bott i Sverige i 28 år:)

2007-11-05 @ 02:45:09
Postat av: Re: Teo

Blir kanon det:)

2007-11-05 @ 02:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0