EM 134 dagar kvar

FYI:

Svenska Fortbollsförbundets försäljningsperiod för biljetter till sommarens EM börjar nu.
Innan den 28:e januari måste ansökan vara inlämnad. Länk till biljettförsäljningen.

Tänk på att ett (eller flera)medlemskap i supportföreningen ökar chansen för tilldelning.

Inatt så har Börje varit här på Tilda Trading Office för att genomgå lite kompleterande utbildning som han inte fick på Handels, nämligen betfairutbildningen steg två.

På sin nystartade fond lyckades han, med viss rådgivning, förvalta startsaldot mycket väl (1700%)på totalt 13 matcher.
Ska man prata risker, och det ska man, så är faran bara att hans övergång från Handels till arbetslivet blir svårare när man precis hittat BF och första dagarna går för bra. Men det löser sig nog, han för social och har för svårt att sitta still för datajobb.

Efter fyra dygn med matcher mellan 01 och 14 så börjar jag känna mig smått utmattad. Tre dagar till sedan blir det paus. De bästa dagarna är under första veckan, eller under de första dagarna i en vanlig turnering.

Petrova(1.14) handlades upp till 1.80 i underläge 4-5* i första set. Ett stark överreaktion av marknaden, hennes pris hade knappat gått över 1.8 även om hon förlorat setet med 4-6, eftersom startoddset var runt 1.14.
Den uppmärksamme fick helt enkelt ett freebet på 1,8 på en spelare som statistiskt sett hade 86% vinstchans innan start. Med freebet menar jag att möjlighet att sälja tillbaka för samma pris fanns om hon förlorat setet.

Safin - Baghdatis skulle bli omgångens höjdpunkt.
Marknaden körde ner Baghdatis(1.64) till 1.2 efter endast ett break med uppföljande hold i första set.
Matchen var bäst av fem set och marknadens reaktion enorm, mer likten bäst av tre match.
De som reagerade på idiotin och bokade behövde inte ångra sig när oddset endast var några punkter lägre vid 1-1 i game och underläge 0-2 i set.
Målet att få sina ordrar matchade verkar vara viktigare än oddset och värdet för vissa, även för många storspelare. När baghdatis hade 40-0 i första gamet i avgörande set så lät någon sina två väggar på 2.18 och 2.2 på totalt 900.000 ligga kvar. Det tog marknaden nästan en minut att tugga i sig en mille. Precis efter att den galne människa som lämnade en miljon kvar på oddset 2.2 på Safin trots en blank hold för Baggen så tappade Safin sitt spel och förlorade snabbt matchen. En gåva som nog räddade många traders.

Monaco hade 2-0 i set och servade för matchen inatt. 800k matched på 1.01 kände sig nog en aning förvirrade när han 90 minuter senare var i underläge 2-2 i set och 0-2 i game. Eftersom 1.01 aldrig förlorar(?) så kom han tillbaka och vände på matchen med 8-6 i avgörande set. Då hade han handlats upp till hea 5.0 innan, från 1.01.

Jag har noterat att det dyker upp fler och fler bloggar, trådar och annat kring temat oddsbörs.
Daniel, Igor, Cissi och Anders bloggar alla flitigt om deras vardag på BF, vilket är kul.
Till och med på flashback så diskuteras ämnet.

Återstår nu bara att sportstrading blir ett begrepp och accepterat bland vanligt folk.
Dricka mycket sprit och skattefuska är ju accepterat...

Kommentarer
Postat av: Limp

Jag antar man kan dra slutsatsen att Cissi är din flickvän, eller:p?

2008-01-17 @ 21:32:42
Postat av: Johan

Jag läste ditt inlägg nedan där du skriver att din totala omsättning på en match stod för hela 3% av Betfairs totala omsättning. Det fick mig att fundera på hur många stora bokare (och spelare) det är som är aktiva på live marknaderna.

Jag förutsätter att Betfair själva sitter med programvara (robot) för att ge marknader likviditet och jag förutsätter också att det finns andra privat aktörer som med hjälp av robotar lägger upp odds live.

Frågan är dock hur stor del av den totala omsättningen som kommer från vanliga spelare (räknar då inte in dig här) och följdfrågan är vem som lägger ut att de vill spela någon till 1.01 för tusentals euro, inte kan det väl vara privatpersoner som tillsammans kan stå för detta?

Mvh
Johan

2008-01-17 @ 22:07:17
Postat av: Lasse

Hej hur kan du vara så säker på att Petrova inte gått över 1,8 om hon förlorat första set?

2008-01-17 @ 23:31:43
Postat av: PW

Intressant blogg för det första. Du verkar ju va en riktig fena på tennis och odds :-).

Jag har en fråga som jag undrar om du kan svara på: hur räknar man fram odds (för att ev. kunna hitta överodds hos bookies) på setbetting? Det borde ju inte va så jäkla svårt givet att man har 1 2-oddsen och därigenom kan räkna fram sannolikheterna för att spelare A eller spelare B ska vinna. Utifrån dom sannolikheterna borde det ju gå att räkna fram sannolikheter även för setbetting.

Råkar du ha någon formel liggande eller kan du hjälpa till med att sätta mig och min hjärna på rätt spår åtminstone? Jag har suttit och lekt lite i Excel men får det inte att bli något.

2008-01-17 @ 23:42:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0