as it happends

En jobbig dag, en riktigt skitdag.
Cissi var in och sa gonatt för ett tag sedan och kämpa på. Det är det allt handlar om. Att kämpa på.
Ibland kan det vara svårt att låta sig vara opåverkad av tidigare matcher under ett arbetspass, oavsett som de gått bra eller dåligt.

Måndagens arbetstid för mig var planerad till 18-04. Och ikväll var en sådan kväll då det är skittråkigt att trada. I match efter match så försvinner någon timmes arbete upp i rök och alla tiebreak är lika med förlust. Man bevakar och bevakar matcher efter värden och lägen men inget händer.
Men jag gnetade på och gnetade på. Då kom nästa megasmäll när Mathieu torskade från 40-15 + en trainer som i vanligt ordning numera kostar skjortan. En kväll i moll het enkelt.

Men så händer det plötsligt. 

Tradade matchen mellan Gulbis och Acasuso. Gulbis är framtiden och Acasuso dåtiden för tennisen.
Jag hamnar snabbt i stor position MOT Gulbis eftersom marknaden vägrar ta hänsyn till matchutvecklingen och han handlas för lågt imo.

Inför tiebreaket sitter jag i en stor kort position som jag tyvärr inte kom ut då marknaden endast höjde Gulbis två(2) tics efter att Acasuso hållt serven till 6-6 i första set. Setet gick till tiebreak som Gulbis föga förvånaden vann och oddsen handlas ner från 1.22 till 1.08 och jag börjar räkna hem en förlust modell större till.
Självömkan smög sig p åmig och för ovanlighetens skull så gick jag och sökte upp resterna av Tildas lördagsgodis och knaprade i mig. Godis äter jag knappt längre, bara när jag tycker lite synd om mig själv, vilket jag gjorde då eftersom jag vet att jag måste gå igenom detta med Cissi sen.

Gulbis tillhör den skara spelare som påverkas mycket av humöret. Söderling är en, Safin en annan. Redan i första set så förstörde han rackets och jag hoppades att han skulle få något solklart domslut emot sig och tända till lite mer.
Tyvärr så höll han sig på mattan under andra set, trots att han förlorade det .

I andra set så får Gulbis följande underlägen i sina tre första servegame:
0-40
15-40
15-40 + 1

Trots det så bryr sig marknaden inte utan agerar som om det var han som förlorat första set och sedan tagit över matchen fast det var tvärom. Att hans serve bleknade verkade ingen bry sig om. Gulbis stannar på 1.38 efter att han förlorat setet och handlas till 77% vinstchans efter att han hållt sin inledande serve.

Kanske var det inte helt fel, vad vet jag. Jag greenar ut och tradar fram och tillbaka, men vid ställningen *1-2 i tredje set så tappar Acasuso 30-0 rakt av till break, följt av en hold och ett break till. Den sortens -one-way-traffic- är sällan bra för mig eftersom jag får boka boka och boka.

Pang Pang, från 1.40 till 1.01 på ett ögonblick. Så där sitter jag igen. Visseligen inte i närheten av samma röda siffror som efter först aset, men ändå -11k som jag bokat upp från första brekbollen och ner till 1.01.
Ställningen är nu *5-1 till Gulbis som har dubbelbreak och ska serva för matchen.

Jag har i detta läge inte en tanke på kunna trada något mer i matchen och dessutom så har precis livestreamen lagt av, vilket gör att jag inte längre har samma update.

Och det var synd. Mycket synd. Alltså att live bilderna försvann. För vid *5-1 så händer något. Gulbis handlas till 99.5% vinstchans. När han ska ut och serva så tappar han tydligen humöret och koncentrationen. Exakt vad som hände vet jag inte eftersom jag inte hade några tvbilder då.

Nedan: Gulbis vinstchans i % under hlea matchen

Inom loppet av 20 minuter så tappar Gulbis från odds 1.01 till 1000:
*5-1 ( blir breakad blankt)
5-2* ( Aca håller blankt)
*5-3 ( Gulbis servar för matchen för andra gången, får 30-0 men tappar fyra raka till break)
5-4* ( Aca håller enkelt serven)
*5-5 ( Gulbis tappar serven blankt, tredje gången på rad han tappar serven)
5-6* ( Acasuso servar för matchen, får breakbollar emot sig men räddar och vinner matchen)

Över 1 miljon matcheds till 1.01 och lägre(över 100ggr på Aca)

Vad gjorde jag då?
Jo, jag hann faktist få 200 gånger i odds på Acasuso, men bestämde mig för att grenna ut vid *5-3 30-40 till oddset 1.16.

10 minuter senare så känns det ju lite så där att jag la 88888:- på  avg. 1.16 för att ta bort minuset vid *5-3 3040.
Men det var det belsutet jag fattade och så är det. Jag var ju inte så långt borta från röda siffror vid *5-3 30-0..
Helt lottlös blev jag natuligtvis inte, jämt upp på dan typ var belöning nog.  Lite synd tycket jag om BF Sverige dock som missade ett par lax i ko-mission :)

Gulbis är numera medlem i "The Chocker club".  Hedersmedlemarna Söderling och Gasquet hälsar välkommna!


Kommentarer
Postat av: Cobbe

Hej Johannes,



Följer din blogg med stort intresse. Blev väldigt glad när du började att blogga igen. Själv spelar jag bara med små summor när jag har tid och det går jämnt upp.



Men jag håller med dig om att gnetandet gör det ytterst tråkigt. Timmar går och man bara byter pengar. Men som du beskriver - när man tror att hoppet är ute så vänder det ganska ofta på något sätt. Det är när man tror att det går bra som det ofta blir pannkaka - beror nog på att det är så många som tänker likadant.



Några frågor:



1. Jag tycker att scoreboarden försämrats avsevärt den senaste tiden. Hamnar ofta efter i resultat. Vad tycker du?



2. Jag har svårigheter att gå in i en match. Tycker det är svårt att avgöra när det är bäst tidpunkt. Har du några tips man ska tänka på?



3. Några tips om var man kan se livestream på nätet förutom Betfairs egna?



4. Finns det någon anledning för Betfair att (förutom de kommersiella) tillåta kunderna att vinna pengar på avbrutna matcher? För deras del borde de dra tillbaka spelet även efter första set då det skulle vara bästa för alla parter. Istället skapas denna eviga diskussion om läggmatcher (och om så är fallet vinner de med insiderinformation) och vanligt folk slutar spela på tennis.



Bra jobbat, Mvh Cobbe

2008-07-22 @ 15:39:23
Postat av: mr Mekong

Söderling är till och med stormästare i sagda sällskap!

2008-07-23 @ 00:15:33
Postat av: fredrik

Hej Johannes.



Jag har tippat ett tag nu hos betfair, mest på fotboll och lite tennis. Jag har en vinst på runt 16000:-. Jag undrar nu om vinsten skall beskattas? Jag vill inte vara kriminell och vill göra rätt för mig men vill inte vara dum i huvudet och betala skatt om jag inte behöver.



Tack för en superb blogg.

Mvh

Fredrik

2008-07-23 @ 12:19:17
Postat av: fredrik

Hej Johannes.



Jag har tippat ett tag nu hos betfair, mest på fotboll och lite tennis. Jag har en vinst på runt 16000:-. Jag undrar nu om vinsten skall beskattas? Jag vill inte vara kriminell och vill göra rätt för mig men vill inte vara dum i huvudet och betala skatt om jag inte behöver.



Tack för en superb blogg.

Mvh

Fredrik

2008-07-23 @ 12:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0