Flavio

Så var då Miami igång och första matchen av många är nu handlad.

Jag valde att avvakta ett tag för att se hur scoreboarden och courtsiders på plats agerade.
Kort om det, scoreboarden fungerade ok i ett par timmar, sedan blev det knas som så många gånger förr.
Sista halvtimmen har det varit uppdateringar efter 2-3 bollar vilket såklart är helt orimligt. Men jag är van. ATP/WTA har inga ambitioner att förbättra scoarboarden, de bryr sig inte om den helt enkel.

Well well.

Den första matchen som jag valde att gå in i idag blev kvalmatchen mellan Tomas Johansson och 188:e rankade Flavio Cipolla.  Det har inget att gör med att Tomas är svensk utan det var helt enkelt så att när Dumbo breakade till *5-4 i första set så reagerade marknaden långsamt och det var möjlighet att rensa upp lite. Marknaden gav spelarna 50% chans var från start men under början av första set så vred sig marknaden en del och justerade det mer till 60/40 till Cipolla.

Johanssons match spelades samtidigt som nio andra kvalmatcher. På obetydliga court 6 i Miami borde det väl inte finnas några courtsiders på en kvalmatch tänkte jag. Ojoj så fel jag hade. Minst en - kanske två var det.


Diagrammet avser Johanssons vinstchans under matchen

Tomas börjar matchen mycket bra, han vinner första set med 6-4 efter att bara ha förlorat 5 bollar i egen serve och i övrigt god statistik. Andra setet inleds med att Cipolla får 0-30 samt två breakbollar emot sig. I detta läge handlas Tomas till hela 85% vinstchans. MEN - breakbollar är till för att missas som Ancic* brukar tänka.

Vid 3-3 i andra set så tappar Johansson plötsligt spelet, första serven slutar sitta och från att ha vunnit runt 80% av bollarna i egen serve så sänker han nivån till runt 50%. En låg nivå som han tyvärr håller matchen ut.
Dumbo förlorade till slut med 6-4 3-6 4-6. Men han hade chanser iaf. Han vände *1-3 0-15 i avgörande set till *3-3 15-0.
Han hade även 30-0 i Cipollas serve vid 3-4* sedan.

Men men. Dumbo ut i första kvalomgången igen. Den som hade hoppats på en bragd likt när Tomas slog i Ferrer här ifjol får hoppas på Robin istället. Söderling har lottats på den franska halvan. För att nå kvarten så behöver SOD först vinna över Clement, sedan över Tsonga. Lyckas han bemästra de så väntar förmodligen ytterligare en fransman i form av Simon, fast utan form. Och vem vet - kanske blir den repris av skandalmatchen i franska mot Benneteau eller en chocker-fest mot Mathieu i kvartfinalen.. 

Nu ska vi inte ha för stora förhoppningar på Robin bara för att han vann BMW-turren. Men finalsegern med 6-1 6-1 mot Berdshit imponerar och för Robins del så handlar det till 99.99% om mentala spärrar. Efter vinsten i Lyon ifjol så visade han mycket gott självförtroende veckorna efter. Kanske var detta vändningen Robin behövde. Om det var det så kom den i rätt tid.

Det är ju egentligen nu som tennisåret drar igång på allvar.


* Mario Ancic ligger på bedrövliga 60% bps saved / 68% servepoints won och 33% breakpoints coverted(33/149) / 38% return points won under hela 2009.


Kommentarer
Postat av: Chrille

Hej Johannes !



Vill börja med att tacka för en mycket bra blogg!



Jag är intresserad av detta med tennistrading på Betfair. Är ju även gammal tennisspelare så jag kan ju en del om sporten och spelare och så också.



Jag började idag att trada "fiktivt" på matcher idag med att skicka positioner på BF som jag skrev ner på papper.

Jag spelade miniminsats 30 kr per spel.

Jag tradade 7 matcher totalt med varierande antal positioner i varje match.



Jag fick ett positivt resultat på 163 kr vid dagens slut.(Då inkluderar jag även -30 kr på grund av en felläsning på scoreboarden).



Några saker som jag har lagt märke till:

När en spelare vunnit 1a set och det andra setet är jämt och i slutskedet någonstans så upplever jag att spelaren som vann 1a set ofta är övervärderad. Jag menar jag har ju själv spelat jämna matcher och när det är ett avgörande game i 2a set kan den bättre spelaren inte längre vara så stor favorit att vinna det andra sättet längre utan chansen borde väl vara mer jämlik mellan spelarna. JAg tänker då här även på att variansen ökar ju då det skall avgöras på bara några få bollar i stället för ett helt sätt.



Detta tjänade jag en del på dag när jag tradade.



Tänkte också höra om du har några andra liknande tips på vilka situatoner som kan vara gynnsamma under en match.



Var har man edgen som tennistradare ?



Är det att man pga a rutinen kan tänka ett steg längre än hobbyspelarna?



Sedan så undrar jag en sista sak.



Detta inträffade i matchen mellan Korolev-Gaudio idag.



Vid ställningen 1-1 i set och 5-4 till Gaudio i Korolevs servegame hade Gaudio matchboll 40-30.



Då kunde man boka Gaudio till oddset 1.5 och det gjorde jag.



Sedan när Gaudio missade matchbollen så köpte jag han till 2,42 sedan.



Här undrar jag :



Är 1,5 en bra bokning där för att sälja om returneraren Gaudio missar matchbollen??

(Servaren har väl ca 65% vinstchans i bollen eller skall man korrigera något vid matchboll?? )



Vore kul om du tog dig tid till att svara en frågvis nybörjare.



Tack på förhand och Keep up the good work!!











2009-03-23 @ 23:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0