Ops I did it again

Så har det hänt igen.

1. Vårdslöst arbete.
2. Missclick.
3. I efterhand tveksam vinsthemtagning.
4 1.01 förlorar.

Vi hade pratat lite om att Szavay skulle spela mot King ikväll. 1.45 i startodds, inte mycket att säga om det, men det var en match som vi på förhand bestämt om för att bevaka extra. Lite "allt kan hända match". Jag tror faktiskt att vi pratat om matchen 2-3 gånger under dagen. Sedan så förlorar hon från 1.01..

Szavay tog ledningen med 4-0 och handlas ner till 1.07. Jag fortsätter och vänta, lågt odds ifs men som marknaden beter sig kommer hon fårtsätta handlas lågt ett tag, vilket gör att jag avvaktar.

I andra set så får Szavay ett break upp. Marknaden blir helt lyrisk och hon handlas ner till 1.03, vilket är löjligt.
Hon hade 4-0 30-15 i första set vilket hon tappade till 4-2* 15-40. Efter att hon får ett break upp i andra set så blir hon breakad direkt. Sedan breakar hon tillbaka snabbt, och marknaden bli lyrisk igen. Denna gång pressas hon ner till 1.01/1.02 - trots att hon tappade serven i gamet innan och trots att hon om man frånser de första 4 gamen i matchen inte längre har något större spelövertag.

Just då ringer telefonen. Jag ropar att jag inte kan svara men ser att det är en kompis så jag svara ändå. Sitter och pratar lite - jag berättar att jag avistallerat MSN eftersom jag har en förmåga att chatta när jag arbetar och därmed tappa koncentration. Att prata i telefon är inte speciellt mycket bättre. Gränsfall till vårdslöst arbete.

Samtidigt som jag diskuterar de senaste turerna king Sosse-Robinsson-Jan-Emanuel ocker så bokar jag runt 350k på 1.02/1.03 på Szavay eftersom hon handlades löjligt lågt igen. Jag lägger även in ett motköp på 1.04 - som jag bara låter ligga när hon får 0-30. Vinsten av min trade lämnar jag på King eftersom det är där det uppenbara värdet ligger.

Vid ställningen 6-3 *4-4 så står S i 1.14. Hon får 0-40 (igen), men räddar till 30-40. Sedan tar det rätt lång stund innan nästa poäng kommer in, det kändes som en evighet. Eftersom just denna match inte TV-producerades så använde jag mig av Bet365, Bwin och den officiella scoreboarden. Jag har gjort iordning att skicka spela S om det blir 40-40.
Bwin visar plötsligt 4040 och jag tycker iväg spela 55555.
I samma sekund så ser jag hur Bet365 och den officiella scoreboarden visar break till 4-5*. Det är en stor skillnad på de två resultaten. Nåja, sånt händer.

Matchen utvecklar sig sedan på ett otroligt sätt, där marknaden går emot logiken hela tiden och får fel varje gång.

T.ex;

1-1 i set.
Odds: S 1.45 / K 3.25
Startoddset var 1.45, spelabolagen låg på ca 1.65 / 2.6 i värdering(= 1.5/ 2.5 i odds)
Anledningen till att S odds var 30-50% för lågt efter att hon tappat andra set från *4-2 till 4-6 var att väldigt många hade bokat 1.02/1.03 och ville spela tillbaka för att ta hem vinsten.

Odds: 1-1 3-1* till King:
K 1.50 / S 3.0
Helt ok odds imo. Lite högt på King men inget onormalt eftersom swingen blir enorm om S kommer tillbaka i matchen.

Odds 1-1 3-2* till King
1.46 / 3.2
För låga odds, till och med lägre odds på King än innan S höll serven.
Anledningen till detta var att S hade 15-30 i egen serve och 500k+ spelades på 1.30-1.40 under gamet. Ofta ser man det att när en spelare håller serven efter att ha haft underläge eller problem med serven så tenderar marknaden till att inte räkna med det gamet i oddssättningen. Detta händer i nästan varje match.

Odds 1-1 3-2* till King.
3.6 / 1.36
Jag, ni läste rätt. Samma resultat. Det blir nämligen så att det blir en lång paus. Bet365 skriver "skadepaus". Marknaden spekulerar lite i vem som är skadad, och pengarna börjar komma in på att det är King som skadad. Men ingen är säker.
Hon leder med ett break men marknaden skiter i det och handlar upp henne från 1.46 till 3.6. Alltså från 68% vinstchans ner till 27%. I ren spekulation. Och vi snackar sexsiffriga belopp i som spekuleras.
Matchen kommer igång efter 7-8 minuter och King håller serven.

Odds 1-1 4-3* King.
2.0 / 2.0
Jag, det är lätt att låta efterklok,  men ingen kan ju säga emot att King ska ner till 1.30 eller mindre om hon håller serven till 5-3* i avgörande set. Normalt ska hon ner mer. Det betyder att en hold ger 70 punkters ras. Ett break till 4-4 hade get max 40-45 punkter. Hur går det ihop? Hon hade precis håll serven fem gånger på rad..

Till mig själv:

# Prata aldrig mer i telefon när jag tradar
# Köp inte tillbaka för tidigt om oddsen är fel.
# Skicka inte stora ordrar med bwin som källa i kritiska lägen.

Till Betfair:
Nästa gång jag bokar 300k på en spelare som ska förlora - låt siten crasha direkt.



Jag vill inte låta som en idiot, men just nu känns det sådär.
Men imorgon känns det bättre.

Angående Bwin som livescore. Jag vet att många anväder de som referens till odds och resultat. Ibland är de ju ensamma på tennismatcher och annat så man har liksom inget val.
I höstas så skickade jag ner en courtsider till en turnering. Måndagen var helt galen så jag bestämde mig för att skcika ner och hade courtsider ons & tors. Det fanns ingen fungerande scoreboard eller TV-bilder - den enda information som folk använde när de handlade på Betfair var just Bwin.

Till min förvåning upptäckte jag då något som jag och flera länge fruktat.
Bwin visade fel resultat. Ofta. Och medvetet.
Jag minns en match där favoriten gick fram till ledningen 1-0 2-0. Bwin visade - boll för boll - hur det blev 1-1 0-2 i matchen. För att inte tala om alla 0-30 när det egentligen var hold osv. Allt för att få in spel på "rätt" spelare för dom.

Skulle Bwin vara reggat i UK och genomgå en granskning så skulle de förlora tillståndet på stuts.
Men men, inget att göra något åt, men ack så bra att ha i åtanke. Det är lätt att glömma - även fast man som jag vet att de skriver fel i avgörande poäng oftare än de skriver rätt.


Glädjande nog så blev det lite drag på hockeyn till slut.

Jag har erbjudit odds på ett 20-tal NHL-matcher med under februari och jag måste säga att hockey är trevlig omväxling till tennisen. Jag behöver inte tänka så mycket eftersom spelbolagen har sina välavlönade compilers och datasystem som skickar ut odds som man gratis kan kopiera. Sedan behöver jag inte korrigera oddsen lika ofta på hockey som på tennis, vilket ger lite arbetsro för hjärtat. Och sist men inte minst - jag är nästan ensam att ställa ut odds vilket gör att marginalen blir 4-5% istället för 0.7-0.8% som på tennisen.

Sedan blev det ju bonus idag eftersom Timrå vann. Jag såg faktiskt alla Timrås hemmamatcher året innan de gick upp i Elitserien. Jag kommer framförallt ihåg den sista matchen och firande efter det, då jag vaknade upp intill Putte Holmsten hemma hon Per Styf.

Kommentarer
Postat av: mm

Pennetta torskade i matchen efter from 1.03!

Sömn är synd!

2009-03-06 @ 06:46:05
Postat av: Igor

Jag orkade inte se slutet på King matchen,va så trött.Marknaden låg helt fel under hela matchen.



2009-03-06 @ 08:36:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0