Re: Maffian....

Kommentar till inlägget: Ryska maffian agerar.
Postat av: Lasse Schmidt

Skärp dig för fan!! Anledningen till att det lirades hårt på Gonza var att Tursunov var skadad. Ge fan i att sprida dina jävla fördomar, öppna upp ögonen!

2007-maj-12 @ 09:52


Jag kan hålla med om att rubriken var lite dramatisk, men man måste kunna ta saker med en nypa salt.

Jag skrev ett inlägg tidigare i kommentarer under detta inlägg:


"Matchen behöver självklart inte vara uppgjort men självklart så hade Tursunov på något sätt signalerat att han inte var i bra slag eller brydde sig om matchen. Eftersom Gonza inte har visat något av vinsters bravader på länge så skulle "normalt" sett marknden ha backat upp Gonza till 1.19-1.23 även vid hård press. Men så var inte fallet samtidigt som det fanns information ute om att Tursunov inte var fit."


Du har säkert helt rätt i detta fall, att det precis som jag skrev var information om hans skada som sänkte oddset.


Lasse S skrev;
"Ge fan i att sprida dina jävla fördomar"


Jag uppfattar det som att du syftar på att jag anspeglar på att det ibland finns ett inslag av orent spel i vissa matcher.
Det är min övertygelse att detta förekommer, inte ofta men det förekommer. Att jag publicerar mina tankar kring detta på min blogg anser jag inte är att sprida mina fördomar utan mina åsikter.


Fotboll, hockey, basket, hästsport, bandyn är exempel på sporter som det bevisats att gambling mm har orsakat uppgjorda resultat. Menar du på allvar att tennisen skulle vara 100% fri från detta? Eftersom tennis inte är en lagsport så är det lättare att fixa en match än att blanda in stora delar av ett lag.  Tennisen omsätter 100tals miljoner på spel varje dag, skulle inte detta dra tills sig "fel" sorts männikor?

Jag vet att många allt för ofta tjatar om uppgjorda matcher när de förlorar i en svängig match och att det är ett typiskt looserdrag hos många gamblers. Att domarn ger bort en seger mm. 99/100 så är det bara skitsnack från folk som har förlorat pengar eller att deras favoritlag har förlorat.

Jag är dock övertygad om att det förekommer fixade matcher inom tennisen. Det är min övertygelse och det kommer jag att fortsätta säga. Dock så är det inget vanligt förekommnde och ska inte var något som ska ta upp en för stor plats.


Det är med glädje som jag läser kommentarer om inläggen och jag kan i alla fall hålla med Lasse här om att man måste ha sina ögon öppna.

Postat av: Lasse Schmidt

"För ett tag sedan spelades en dammatch..."

Vilken turnering talar du om? Vilka spelare?

Värsta skrönan jag läst på länge! Är du inte riktigt klok, eller vad fan är det frågan om?

2007-maj-12 @ 10:13
Re: Lasse Schmidt av Johannes om Faktorer som man ej kan påverka....

Matchen jag syftade på var Roberta Vinci - Tathiana Gabin i finalen av Copa Colsanitas Santander i Bogota, Colombia, 25 februari 2007.

Min syrras pojvän bor i Lima och så matchen på Colombinsk TV och jag hade direktkontakt med honom via MSN.

Jag bet att få korrigera resultatet, Det var 3-0 i avgörade set när hon bröt, inte 4-0. Dock så var det dubbelbreak som jag skrev.

Jag förstår inte din inställning riktigt. Värsta skrönan....inte riktigt klok...

Tja, jag tradade matchen, jag hade direktrapporeter. Men du har säkert rätt, allt är påhittat, något sådant kan inte hända i Colombia ..


Kommentarer
Postat av: swingtrader igor

Snooker ska vi inte prata om...hihihih

Den som kan :-)

2007-05-12 @ 10:53:37
Postat av: Lasse Schmidt

Tack för ditt svar. Vänder mig mot dina generaliseringar och svepande formuleringar som osar av fördomar och osanningar; typ ryska maffian, mutmatcher inom italienska fotbollen etc...

Har någon någonsin blivit fälld för att ha lagt sig inom tennisen? Inte vad jag vet. Däremot har jag vid flera tillfällen sett Jonas Björkman jobba för Unibet, liksom flera andra aktiva svenska idrottsmän. Vad tycker du om det? Stör det dina moral?

Någonting helt otänkbart i många andra länder att aktiva spelare/ledare har kopplingar till spelbolagen, i t ex Italien blir en fotbollsspelare som lirar på de egna matcherna eller fotboll överhuvudtaget avstängd. Medan i Sverige (som en extrem motpol) en domare inom hockeyn inte kunde förstå varför han blev avstängd när han samtidigt jobbade för Expekt, han hotade t o m med strejk och ville att arbetsdomstolen skulle pröva hans rätt att fortsätta med sitt dubbelarbete... man tar sig för pannan!!

Finns nog knappast något annat land där kopplingen mellan sport och spel är starkare än vad den är i Sverige... men ändå snackas det bara om den ryska (eller den serbiska/jugoslaviska/albanska m m) maffian och italienska läggmatcher... man blir trött!

2007-05-12 @ 10:54:42
Postat av: swingtrader igor

Mina favoriter är Davydenko och Chiavone,kommer ihåg en match som tom eurosport håll på att erkänna att någonting inte stämde:-).Laya Chiavone har blivit vardag:-)

2007-05-12 @ 10:56:33
Postat av: Lasse Schmidt

"Syrras pojkvän i Lima" "direktrapporter via MSN"... ja, ja, nästan värre än en kompis på landet!
Och sen avslutar vi med ytterligare svepande formuleringar och fördomar..."Men du har säkert rätt, allt är påhittat, något sådant kan inte hända i Colombia .."
Hur kan du ägna dig åt spel när du verkar vara så styrd och påverkad av fördomar? Måste vara ett ruggigt handikapp.
Lycka till med dina spel... ikväll måste det ju vara liten julafton för dig och alla andra konspirationsteoretiker när det är Schlagerfestival med alla dessa läskiga "öststater" som bara röstar på varandra och myglar, ha-ha... ha en bra dag!

2007-05-12 @ 11:05:51
Postat av: Re: Lasse Schmidt av Johannes

Vad jag vet så har ingen blivit fälld för att ha lagt sig i något inom tennisen.

Att Björkman jobbar för Expekt som affisnamn ser jag inget konstigt med.

Men mutskandaler i Italien så syftade jag på den process som nu pågår i Italien men domarpåverkan och annat.

Svensk domarmoral är ett exempel på hur ekonomisk vinning kan påverka matcher. Vem minns inte killen som slängde in en trippel med bl.a den match han själv skulle döma.

Jag tror varken att moralen eller något annat som t.ex rättväsendet i sverige är bättre än i andra länder. Men finns många länder där korruptionen utbredd och det påverkar. Jag har varit med om en hel del, och anser mig inte ha fördomar utan åsikter utifrån erfarenheter och kunskap.

Mina generaliseraringar, ja, det är nog sant att jag generaliserar lite väl mycket ibland.

Osanningar far jag inte med, därimot far jag med åsikter, åsikter om lika gärna kan vara fel som rätt, precis som alla andras.


2007-05-12 @ 11:26:52
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re: Lasse Schmidt av Johannes

Jag förstår inte ditt ifrågasättande av min dotters kusins far, Donald. Kan du då förklara för mig varför någon erbjöd sig att laya Gabin stort till 1.35 vid 7-6 3-0, 3 minuter innan hon fck ont i magen. Det går inte att se något problem på henne innan hon fick 4-0. Hon var seedad 1:a, 1.7 innan start.
"i colombia...."
Den passnngen satt som smacken ser jag.
"Hur kan du ägna dig åt spel när du verkar vara så styrd och påverkad av fördomar? Måste vara ett ruggigt handikapp"
Du hakar upp dig på detta ser jag. Jag ser det fiffel som ibland pågår kring tennismatcher som en faktor som man ej kan påverka. Den fakton utgör 1% av min kunskapsinhämtning inför en match, oftast mindre. Du är lite väl snabb på att dra slutsatser.
Jag vill även tillägga att i stort sett aldrig spelar på en match utan att trada den live. Jag har aldrig påstått mig vara bra på något annat än livespel heller.
Schlagerfestivalen är ett trevligt återkommande program. Några spel på den har jag inte gjort, även om jag menar att öststateras grannlandssämja i poänggivningen ä en faktor att ta med i beräkningen om man ska spela.
Jag tror helt enkelt att du ogillar konspirationsteoretiker. Jag är ingen extrem sådan, jag har mött värre.
Finns det något i min blogg som inte förtjärnar hårda ord?:)

2007-05-12 @ 11:48:04
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re: swingtrader av Johannes

Ja, Shiavone är grym. Jag tror att du syftar på en match mot Mad Vera Z förra året.
Shiavone har ju dragits med skador mer eller mindre i ett års tid men jag håller med om att det var varit mycket suspekta prestationer från hennes håll ibland. Svepande va:)

2007-05-12 @ 11:51:22
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Re: swingtrader av Johannes

Snooker har jag ingen koll på alls. Vad syftar du på?

2007-05-12 @ 11:52:51
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Hatten

Jag pratade med en OERHÖRT väl insatt spelare/bookie inom tennis som ansåg att det var åtminstonde 3siffriga antal matcher som var uppgjorda 2006 . Även att matcherna t o m görs upp game för game och set för set, då livetradingen i dag omsätter så sanslöst mycket pengar!
Jag skriver lite om sådan här även i min blogg på expressen(http://blogg.expressen.se/gamblers_vardag/) samt
http://www.farbrortheguru.com/wordpress/wp-admin/
Förövrigt så måste jag säga att denna blogg ska jag följa framöver! MVH Hatten

2007-05-12 @ 13:29:13
Postat av: Re: Hatten av Johannes

Bara att hålla med. Om det är tresiffria belopp ller inte vet jg ej men klart är iaf att det pågår mer än vad många tror(eller vill tro).

Jag måste säga att jag faktiskt tror att detta på sikt kan ara ett stort hot både mot tennisen me framförallt mot livebettingen.

Det enda man kan göra är att lära sig att se tendenserna och hnga på...

Nice blogg btw.

2007-05-12 @ 15:20:13
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: Cecilia

Hej älskiling! Jag går och lägger mig nu men du kan ju alltid ringa när ni kommit hem. Har laddat upp Nadalstatsen i arkivet om du vill kolla. Blev 7+ på den, Berlinmatchen är inte färdig spelad än
puss

2007-05-12 @ 20:15:45
URL: http://cillenl.webblogg.se
Postat av: Risk

Herr Schmidt,

Jag tycker som du att det uttrycks en del fördomar och elakheter här. Men det blir lätt så när man följer tennismarknaden dag ut och dag in. Det händer relativt "ofta" att spelare påpekar att de är jetlaggade eller har en mindre skada och marknaden reagerar som om de brytit ena benet. Man vet ju inte om dom enbart hittar på svepskäl för den fixade matchen eller om spelarna överreagerar men man blir ju lite skeptisk.

Sedan finns det matcherna där den 80% favoriten står som dogge oddsmässigt och bookies stänger matcherna trots att ingen är skadad och matcherna där en spelare blir mer och mer nedtryckt under en livematch trots att dom torskat första settet vid sådana matcher så blir man ju mer än bara lite skeptisk.

Går jag tillbaka 1,5 år så hade det defenitivt lönat sig att spela de matcherna jag trott varit fixade trots massiva underodds.

2007-05-13 @ 08:50:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0