Fienden i öst

Härlig vecka med mycket tennis, tack och lov så spelas det tre turneringar i europa vilket gör att arbetstiden blir bra. Bara 5-6 veckor kvar nu i år, jag längtar redan till morgonmatcherna i AO i januari.

En av veckans turneringar går i Moskva, Kremlin Cup. Där spelar både damer och herrar samma vecka. När jag tradar tennis så höjer jag alltid ett extra ögonbryn när det står (RUS) bakom en spelare. Min ryssnoja just nu går att jämföra med den som fanns i amerika på 60 och 70-talet. Jag litar inte på någon av dom. Jag litar knappt på icke ryssar med halvryska namn.

Egentligen så borde man inte röra en turningen i Ryssland dessa dagar, men eftersom Stockholm Opens livescore tillhör det sämre på touren så blev det så ändå.

Först ut idag var Tsonga-Davydenko.
Tsonga som var med i läggmatchen mot Kholschreiber förra veckan och så Davydenko då. Betfair valde att inte ens öppna matchen för spel. Det tycker jag var ett korrekt beslut. Kanske är det Davydenko själv som ringt dom och önskat det, så att han slipper påtryckningarna? Skämt och sido, Davydenko vann enkelt i två raka och det ska bli spännande att se vad han hittar på så här på hemmaplan.

Sedan väntade Matsukevitch(RUS) - Safin(RUS).
Två ryska spelare i en rysk turnering, en av de känd för att uppträda "mäkligt" i matcher. Eftersom den förste är tämligen okänd spelare på ATP-touren så värderades Safin till runt 90% vinstchans innan start, 1.10.
Men direkt vid matchstart så höjdes oddset från 1.1 till 1.2 och marknaden reagerade direkt. Safin hade många breakchanser i första set men missade alla. Stora summor kom in och ville boka odds på Safin, alltså spela emot Safin. 90% av likviditeten var konstant mot Safin.

Det blev inte bättre av att matchen gick till tiebreak, och vid det läget så handlades Safin till hela 1.3, och mycket stora summor bokade honom. Vi ett tillfälle senare i matchen så erbjöds hela 1.8 miljoner till oddset 1.42 att spela på Safin, trots att han hade ledningen med 1.0 i set. I andra set så tappade Safin serven och då var paniken totalt på marknden, Safin handlades till över 1.5.

Safin vann med 7-6 7-5, så matchen kan inte ha varit uppgjort. Istället så var det dels manipulation men framförallt - skräcken för ryssen - som gjorde att Safin konstant handlades till odds som normalt sett var skyhöga.


Under tennisåret så återkommer det alltid vissa turneringar som har sämre livescore, alltså sämre matchuppdatering än andra. Nordic Light Open är en, Tokyo en annan. Och Stockholm Open så klart. Istället för att uppdatera boll för boll så kör svenskarna med varannan eller var 3:e bolls uppdatering.

HUR SVÅRT KAN DET VARA?

Ett litet samtal till Båstad eller någon IT-firma vore på sin plats. Hej hur gör ni?
Man kan sedan många år följa köerna på ullared via webcam, text-tv uppdaterar resultat direkt från div 1 sporter - men en fungerade uppdatering från huvudstadens två tennisturneringar - nä det går inte.

Dagens matcher sändes inte i sverige. SVT snålar och hoppar över de första tre dagarna i turneringen, dvs de dagar då det brukar vara svenskar kvar. Men matchen gick att se ändå:
På en asiatisk kanal via satelit!

Jag sitter och skriver med en Engelsman under matchen mellan Johansson och Del Potro. Jag frågar om han tror att Del Potro ska bryta matchen snart(han brukar göra det, fem gånger so far i år + att han bröt sin senaste match förra veckan). Då svarar Engelsmannen att Del Potro iaf inte har kallat in trainern. Hur vet du det frågar jag? Det ser du väl svarar han. Nä, jag bor i sverige så jag kan inte se matchen fick jag svara då...


Jag ska göra som alla andra stora bloggare som berör tennis och vurma lite för en ny tennissite. Vore kul om forumet skulle komma igång där och dessutom så bloggar Johan Porsborn där, ni vet min generations Björn Hellberg. http://www.tennistalk.com/

Nite!

image16


Kommentarer
Postat av: Christian

Jag har märkt att courtsiders i princip alltid hoppas påen vändning och därför layar den som leder. Kanske var Safin riktigt grinig och dålig igår och därför var oddsen på honom märkligt höga.
Annars är det där med att manipulera marknaden intressant. Går det verkligen att göra utan att förlora pengar?

2007-10-10 @ 11:08:26
Postat av: arjansbror

Mitt erbjudande om courtside står kvar Johannes, tror du skulle kunna göra fina pengar med liveuppdatering hela tiden. Det var minst 2-3st courtsiders där igår under karlo & björk matchen och dom verkade ha roligt.

För att säga något om livescoren, det var nog samma förra året, känner dom som sköter SBn och jag vet att det är bra servrar och killar som sitter och uppdaterar hela tiden, förstår dock inte var själv felet ligger i, verkar funka för vissa

2007-10-10 @ 12:18:48
Postat av: Anonym

killar som sköter scoreboarden? Det är domaren som sköter scoreboardsen via handdator (iaf protennisscoreboardsen)

2007-10-10 @ 14:43:01
Postat av: Anonym

Angående courtsiders, tradade de via Mobil eller dator???

2007-10-10 @ 14:43:44
Postat av: arjan

Det är funktionärer som uppdaterar scoreboarden

Dom pratade i mobiltelefon och uppdaterar ställningen till någon som sitter vid en dator. Samma som jag skulle kunna göra åt dig haha..

2007-10-10 @ 15:38:33
Postat av: Anonym

Okej, ganska meningslöst att trada courtside om det är en sådan här kass scoreboard, ingen lägger väl ut odds med en sådan är kass scoreboard??

2007-10-10 @ 15:55:02
Postat av: jojo

johannes har du ringt atp stockholm och frågat varför scoreboarden är så slö? e-mail supporten supporten svarar inte :)

2007-10-10 @ 16:00:08
Postat av: arjansbror

det funkar nog okej, runt 2 mille tradat på dancevic som är på bana 1 just nu

2007-10-10 @ 16:22:20
Postat av: Re: Christian / Joh

Ja, det går. Vi är många som gör det ibland, t.ex idag så var jag med och pressade Kholschreibers odds till runt 2.2 istället för 1.75 inför tredje set, jag layade och layade högre odds, jag kände marknaden och visste att ingen skulle betten. Jag kunde därmed spela tillbaka till högre odds eftersom marknaden landade sig 35-40 punkter för högt. En annan läsare - teo - är också lite av en expert på att småmanipulera marknaden, t.ex så pressade han snyggt upp Nallen till 1.15 istället för 1.09 så att han kunde greena ut. Right teo?

2007-10-10 @ 18:11:29
Postat av: Re: Arjan

Vi tar de nästa år, jag ska bort to-lö..

2007-10-10 @ 18:13:20
Postat av: Johannes

Jag vet inte vart SO problem ligger ang rapporteringen men om man levererar något, t.ex tennisresultat så är det ju fint om man ser efter att det man levererar når fram till mottagaren. Det kan mycket väl vara så att felet sitter hos protennislive, men det bör ligga i SO intresse att se till att det fungerar oavsett vart felet finns. Jag tror inte att det är en slump att just deras sb krånglar, precis som NLO.

2007-10-10 @ 18:19:11
Postat av: teo813

Right :-) fast jag tror egentligen inte att marknaden behövde min hjälp, tennis marknader är helt galna nuförtiden, så mycket överreaktioner ser man inte så ofta på de andra marknaderna.

2007-10-10 @ 18:36:12
Postat av: Lasse Schmidt

Du bara fortsätter med dina fördomar och rasism, din uppblåsta jävla nolla!

2007-10-10 @ 18:36:55
Postat av: Re: Lasse liten /Johannes

Ja Lasse, jag fortsätter med min klandriga och hemska ton, och du fortsätter med din trevliga och vänliga inställning.

2007-10-10 @ 18:48:36
URL: http://betfairdaytrader.blogg.se
Postat av: arjan

Låter bra johannes, vi spikar nästa års SO då, du har ju min mail

2007-10-10 @ 21:06:29
Postat av: Re: Lasse liten /Per

Mange... förlåt, Lasse din fjant, sluta förpesta den här eminenta bloggen. Det finns gott om muppar som bloggar på t.ex Aftonbladet, låt dem få stå ut med dina ruttna kommentarer istället.

Till Johannes: Keep up the good work!

2007-10-11 @ 06:51:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0