Bojkott!

I TV så debatterades det igår åter igen om OS i Kina borde bojkottas eller inte.

När Sverige spelade Davis Cup i Tel Aviv förra helgen mot Israel så var det därimot helt tyst.

SR, Sveriges Radio har följande text på sin hemsida:

"Inget annat land har i olika FN-resolutioner blivit kritiserat eller fördömt så ofta som Israel. Och inget annat land har trotsat så många FN-resolutioner som Israel. Utifrån dessa uppgifter skulle man kunna sammanfatta relationen mellan Israel och världssamfundet FN. FN antar i genomsnitt 19 anti-israeliska resolutioner på år"

Om Kina-OS ska bojkottas så ska matcher i Tel Aviv definitivt bojkottas de med.

Jag tycker gott att Sverige kunde ha bojkottat Davis Cup matcherna mot Israel.

Efter att frågan om Kina-bojkotten blåssat upp igen så har jag satt mig in lite i ämnet. Jag kan inte riktigt förstå hur Kina fick OS till och börja med. För det andra så stämmer jag nog in i kören att OS borde bojkottas av Sverige.
Inte för att det lär förändra något i Kina direkt utan för vi annars legitmerar de brott mot de männskliga rättigheterna som de begår dag och natt.

För den som egentligen tycker att Kina gör fel och så men spontant ändå inte vill ha en bojkott för att man älskar sport:
Tennistouren pågår parallelt med OS, det finns alltså sport nog att följa ändå.

Kommentarer
Postat av: xxxx

Amur K - Tractor nu kl 10.00

2008-02-15 @ 09:23:44
Postat av: mr Mekong

Israel är ett litet demokratiskt land mitt i ett hav av omänskliga diktaturer. Israels befolkning skulle utplånas omedelbart om landet inte försvarade sig med ofta ganska tuffa metoder. Historisk sätt har judar väldigt dåliga erfarenheter av att inte försvara sig mot sina fiender!
Kina är en brutal diktatur som stöttar bland annat Burma och Sudan. Det förekommer ytterst sällan FN-resolutioner i dessa fall!
I princip kan man bojkotta vilket svenskt storföretag som helst med tillverkning i Kina om man vill stötta människor som lever under omänskliga förhållanden! Gatsten till kommuner, leksaker, sportskor osv, alla dessa ting som vi köper "billigt" och som är tillverkade under slavliknande och omänskliga förhållanden i Kina.
Själv spelar jag gärna tennis i Israel men inte gärna i Sudan, Burma eller Tibet!

2008-02-15 @ 10:18:50
Postat av: Puma

Det här är ej heller så trevligt med dessa djurplågare, titta på filmen men på egen risk.

Här hittar ni filmen (CHOCKERANDE BILDER!)
www.petatv.com/tvpopup/video.asp?video=fur_farm&Player=wm&speed=_medS

2008-02-15 @ 15:57:21
Postat av: Martin

Ursäkta om jag stör med lite tennis här, men var det nån som såg Djokovic mot Gilles häromdan?

Nu anklagas Djoko av Rosengren för att ha lagt sej:
http://svt.se/svttext/web/pages/307.html

2008-02-15 @ 20:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0