Gårdagsanalys

Liten analys av gårdagens tre matcher.


Första matchen, Coria - Cuevas skulle jag egentligen inte köra, men marknaden låg snett och Cissi höll på med annat. En tålmodig Tilda fick vänta fullt påklädd och det blev Burger Kings lekland istället för LekochBus landet.

Inte så mycket att säga om min insats egentligen. Jag gjorde ett stort misstag. Vid ställningen 1-0 4-2 till Cuevas så tradeade jag boka 1.08 och spela 1.09.
Jag la mig medvetet någon punkt för lågt eftersom jag absolut inte bara ville boka. Tålmodigt så väntade jag och konstaterade att 100% av det jag la på spela 1.09 var matchat och 20% av det jag la på att boka 1.08.
Jag var sedan dum nog att ta bort 1.08 eftersom han vann första bollen(och handlades till 1.05).

Min korta trade övergick utan att jag egentligen planerade det till att inta position och när han inte breakade till 5-2 så valde jag att sitta kvar. Dumt dumt dumt eftersom mina 30/30 gräsklippare då reducerades till 15/15 gräsklippare när han tappat till 4-4. Och då hade jag tur, eftersom marknaden knappt reagerade på breaket. Misstaget var alltså att inte boka tillbaka de 1.09 som jag spelat för mycket, möjligheten fanns länge till 1.1/1.11.


Det bästa jag gjorde var att jag greenade ut mina 15, lämnade över datorn och for till Burger King med Tilda. De har ett litet lekland där ångestfyllda föräldrar möter upp runt kl 21 vardagar med varsitt barn. Menyn bestod av sallad och vatten, helt enligt Cissis nya riktlinjer. Tyvärr fungerade inte printern så jag har inget bevis för mitt köp.



Andra matchen var mellan Monaco och Lapentti.


Monaco handlades från start till 1.21, vilket gav honom 83% vinstchans.
Sett till spelarnas prestationer och form den senaste tiden så var det imo en korrekt värdering. Kanske borde Monaco ha handlats något lägre, men omställningen till grus och hans usla resultat i just Moviestar turneringen tidigare år pressade upp oddset till 1.2.

Personligen så startade jag med stor position på Monaco med avsikt att rätt snabbt sälja av till 1.1. Eftersom likviditeten var mycket bra så var plan b att kliva av snabbt som attan om det gick åt fel håll. Och det gjorde det. Monaco tappade direkt serven och hamnade i 0-5 underläge i första set - trippelbreakad.

Genom snabbt handlande så lyckades jag köpa mig ur på 1.22 avg. vid 3030 i första gamet och även boka en hel del extra på 1.25 vid breakbollen emot.


Lapentti vann första set och handlades till 1.85 mot Monacos 2.16. Detta trots att Monaco, som då endast mäktat med att hålla serven en gång av fyra skulle börja serva.

Marknaden överreagerade aldrig på Lapentti stora vinstsiffror i första set. Anledningen till detta var att han vid ledningen 5-0 blev breakad blankt och att Monaco sedan höll serven. Det visade på att han kommit igång och att Lapentti inte var omöjlig att breaka. Utöver det så hade faktiskt Monaco gamebollar i två av de tre servegamen som han förlorade i första set. Han hade även flera breakbollar i Lapenttis serve som han inte utnyttjade. Trots att setet slutade 2-6 så var det ändå relativt jämt, och 2.16 var ett normalt odds.


Monaco tog andra set komfortabelt, i tredje set så hade han en breakboll emot sig vid ställningen *1-2, men räddade den och därmed matchen, eftersom Lapentti höll serven blank i servegamet efter. Vid den breakbollen hade jag grymt fin position på Lapentti, men eftersom han inte handlades lägre än 1.7 så såg jag ingen anledning till att greena ut. Resten är historia och Monaco vann till slut med 2-1 i set, efter att ha dominerat matchen från 0-5 första set. Tyvärr så inträffade en miss som skulle kosta.


Vid ställningen 3-3 så visade både den officiella livescoren och bwin 40-15 till Lapentti. Vid hold till 4-3 så skulle hans odds vara 1.75-1.8.

Jag tradar break här eftersom det var relativt billigt. Bwin, som legat en sekund före livescoren hela matchen visar hold och 4-3.


Min order går iväg på att spela 1.85/boka 2.16 för att ta det som marknaden lämnat kvar. Till min förvåning så ser jag hur en större bokning på 1.88 dyker upp på Lapentti. Eftersom marknaden agerat i samförstånd och den bokningen ligger 8-10 punkter för högt, ca 45k, så blir jag lite misstänksam, men det är sådant som händer och jag är nöjd över mitt 1.88 som jag nu kan sälja till 1.8 direkt.


Eftersom ställningen ska vara 4-3 så är det 90 sekunders paus och jag inväntar den officiella livescoren för att få 4-3 bekräftat. Ingen brådska finns för att handla inför nästa game. Till min förtvivlan så ser jag istället 40-30 komma upp och jag grymtar lite åt bwin som gång på gång lägger in fel resultat. Jaja, 90% chans till hold ändå tänker jag men bara sekunden senare så uppdateras livescoren till 4040 och 10 sekunder senare till breakboll. 4-3* har på några sekunder blivit *3-3 och breakboll vilket gör att oddset inte alls längre är 1.8 utan 2.7-3. Jag lyckas få en del 1.7 avg. men mitt gröna i matchen är väck och alla möjligheter har utbytts till en räddningsaktion. Lapentti räddare breakbollen efter en massa fram och tillbaka som kostade mycket. Att han Monaco sedan vänder 15-30 till hold och sedan breakar blir för mycket och årets största förlust so far är ett faktum.


Svårt att säga vad jag skulle ha gjort annorlunda. Det finns stora värden i att trada matcher utan 100% livescore. Krasst kan man säga att de nio raka gamen utan break efter 5-0 i första set kostade för mycket. Så här i efterhand så borde jag nog reducerat förlusten mitt i sista set istället för att fortsätta gå på offensiven. Men så är det ibland.


Sista matchen började 02.30 svenskt tid, Massu(1.63)-Roitman.

Många kommer säkert ihåg kvarsfinalen förra året mellan dessa två herrar i samma turnering. Roitman hade 1-0 i set och 5-2 samt 7 matchbollar. 1.01 slaktades lika renar efter tjuvjakt.


Den gången så vände Massu och vann matchen efter att Roitman brutit matchen i avgörande set. Förväntningarna var höga på en traders dream. Likviditeten låg i luften från matchen innan, eftersom jag förmodligen stod för minst 50% av de totala förlusterna från Monaco matchen så förväntade jag mig även att massa lyckliga får skulle stanna kvar i tron att få mera. Så blev även fallet.


Massu tog direkt ledningen och handlades ner från 1.63 till patetiska 1.18. Eftersom han inte borde ha stått en enda punkt under 1.4 så blev det mega lay på 1.25 i snitt. Mycket riktigt tappar Massu 4-2 ledningen till 4-5 och får setboll emot sig. Jag beslutade mig redan vid 4-4 att laya av Roitman. Inte greena ut, eftersom Massu fortfarande handlades till 1.5(istället för 1.7), utan istället förbättra "brytpunkten" och skapa utrymme för ytterliggare bokningar på Massu. Marknaden var nämligen enormt pro Massu som så fort han vann ett par bollar handlades till ett runt 30-50% för lågt pris.


Tyvärr så räddade Massu två setbollar och vann sedan setet i tiebreak. Jag valde nu att sitta kvar i min position med grönt på Roitman och litet minus på Massu. Eftersom Massu var först ut att servea så resonerade jag så att jag kommer få möjligheter möjlighet att byta sida om han håller serven. Min brytpunkt var runt 1.1 vilket borde räcka till både 0-1 och breakboll emot.


Till marknadens förvåning så tappar Massu direkt serven, han har tom breakbollar emot sig till dubbelbreak senare i setet. Men marknaden ignorerar det faktum att matchen är jämn, och trots att Roitman successivt tar över matchen så vill ingen ens erbjuda startodds på Massu. Självklart så tappar Roitman 5-3 till 5-6 i andra set och handlas upp till 8ggr.


Just då så ångrade jag mig att jag inte greeenade ut vid 4-2/5-3. Jag hade gjort det en kort stund, men vid ställningen *5-3 30-15 så bokade jag Roitman till 1.53, vilket var en bra bokning. Tyvärr så tappade han serven rakt av och handlades ned till 1.2.


Min position var fortfarande god och möjligheten att greena ut på 1.15 fanns. Jag valde att inte göra det eftersom måloddset 1.25 vid hold omöjliggjorde ett spel på 1.13-1.15.

I tiebreak så blev Roitman minibreakad direkt och jag bestämmer mig för att "hoppa av". Vid ställningen 0-2 och 2-3 i tiebrekaet så tar jag för första gången bort allt grönt på Roitman. rätt nöjd var jag att jag hann, t.ex. så fick jag 1.24 vid 2-3, vilket är ok.


1.24 gav mig med måloddset på 1.68 vid setförlust drygt 1.9 i odds på att Massu skulle vinna setet, vilket år ses som ett rejält övervärde med tanke på att han hade ledningen 3-2 i tb och att han var favorit till 1.6 innan matchstart. Dessutom så hade Roitman fem raka tiebreakförluster innan denna match plus det tiebreak som han förlorade i setet innan.


Men värde är inte lika med vinst för stunden. Mina 45k matchade på 1.24 blev vändningen för Roitman. Han vände 2-3 till 7-3 och utjämnade till 1-1 i set. Och som om det inte räckte så forcerade han även fram till 5-0 i avgörande set. Han vann i stort sett alla bollar sekunden efter jag för första gången lämnade honom som position.


Vid ställningen 1-0* till Roitman i avgörande set så handlas han till 2.1. Han får två breakbollar och någon fyndig punter vill spela 70k på 1.35 vilket är ren julafton julafton och jag fick allt. Det var inget feltryck, lika mycket fanns att boka på mer korrekta 1.45 och 1.5(jag tog även lite av det).


Massu hämtar upp till 4040, handlas till 2.02 och plötsligt sitter jag återigen i en mycket bra position, en hold här till 1.1 och Roitman ska handlas upp till 2.3-2.4. 1.35 bokningen känns helt rätt. I efterhand så kan man ju tycka att jag borde ha tagit hem vinsten från 1.35 här på oddset 2 men det är lättare sagt än gjort. Jag la upp lagom mycket för att inte pressa marknaden åt fel håll, men eftersom det fanns 2-3 andra traders som konstant låg 6-10 under före de andra så var jag tvungen att radera mitt i stort sett omatchade vad efter 5-6 sekunder. Hade jag lämnat det så hade jag bjudit på ett 10-15 punkter för högt odds om Massu vunnit bollen vilket självklart inte går i längden, även om jag önskar på ett sett att jag gjort det igår.

Två dubbelfel i ett game från Massu blev två för mycket och han lyckas inte hålla serven från 4040.


Odds efter breaket: 1.34


Med mina "sore eyes" kunde jag konstatera att mitt värdespel med 2400% väntevärde inte satt.


Även fast spelet ger en avkastning på 2400% längden så inträffar det tyvärr bara i detta fall 2 gånger av 5.

(risk 700, förväntad vinst 41000(motlay på 1.7 42k), sannolikhet 35-40% att vända 15-40, ca 0.72x0.72x0.7)

57.5gånger pengarna istället för 2.5 ger ett positivt väntevärde på 2400%. Jag brukar vara nöjd med ett par %.

Just att boka den med breakboll är ett typiskt bra sätt att hitta värden på. Många punters har svårt att sätta måloddset för break, speciellt i matcher där båda spelarna står runt 2ggr. Att oddsen ska vara olika om breaket är i första gamet eller i 7:e verkar få förstå. Saknaden av likviditet i avgörande moment som breakbollar pressar även det ned oddset vilket skapar ännu mer värde i en bokning.

Roitman gick sedan fram till 5-0 och 30-0 och marknadens tok favorisering av Massu var sedan länge borta. 400k matchades på 1.01, vilket är normalt vid en ledning 5-0 30-0. Men marknaden hade inte glömt bort vad som hände dessa herrar för exakt ett år sedan.


Då var det som sagt 5-2 och 40-0 och 1.01.


Inatt var det dags igen. Nästan

5-0* 30-0 blev 5-1

*5-1 blev 5-2*

5-2* 30-0 blev *5-3.


Redan vid 5-2 så var paniken total på marknaden. Alla visste att Massu skulle handlas ner till klar favorit och nu var det bara ett break kvar. 1.01 byts snabbt ut till 1.18, hela 80k försökte desperat boka Roitman vid 5-2* och pressade oddset högre och högre.


Vid *5-3 så var oddset hela 1.28 och det var inga småsummor. Om han hade haft *5-3 utifrån en annan matchutveckling så hade oddset varit 1.15 MAX.

De darriga 1.01(400k) och 1.02(300k) var inte så kaxiga längre. Jag boka glatt 100k på 1.01 vid 5-0 och tänkte att om det svänger igen så jävlar annama ska jag vara med. Ett tillbakabreak och det kan står 5-3, vilket ger 19 gånger insatsen(boka 1.01 spela 1.25)


Men så fick jag för mig att jag skulle trada lite, så jag la in mina bokade 1.01 på spela 1.02 och fik de matchade direkt, vilket gjorde mig glad eftersom det var en tusing på 30 sekunder. När jag sedan sakta såg oddset rusa upp till 1.25 så var Betfair sore eye syndrome ett faktum. Skulle nu 1.01 förlora och jag missa det efter allt skit som hänt redan i matchen tänkte jag. Vid setbollen i första set hade 83 på Roitman, etc. etc. började vevas i skallen. Flera traders på forumet visade också symptom.


När Roitman sedan servade för matchen så höll han serven blankt. Det var en lättnadens suck jag drog då, kl 05.50.


Matchen var över tre timmar lång, bara första set tog 1h 20m. Ett fint plus ändå vilket var viktigt efter att Monaco spelat mig ett spratt innan.


Sammanfattningsvis så var det mycket positiv likviditet med tanke på den usla och ibland icke existerande livescoren samt sena kvällen. Damerna har spelledigt i veckan eftersom de kör Fed Cup i helgen. Nästa vecka är det herrarna tur i Davis Cup. Inget som man som svensk vill tänka på. Frågan är om laget skulle bli bättre eller sämre om man byter så att Pim-Pim blir coach och Wilander spelare. Tror inte det.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

ojojoj
Det var intressant och lärorikt!
Fortsätt att förklara mer så har du snart en konkurent till där ute på marknaden :)

2008-01-30 @ 10:25:37
Postat av: tornado

Hej Johannes har nu funderat länge å väl på hur du räknat. se nedan

Du skrev "Även fast spelet ger en avkastning på 2400% längden så inträffar det tyvärr bara i detta fall 2 gånger av 5.

(risk 700, förväntad vinst 41000(motlay på 1.7 42k), sannolikhet 35-40% att vända 15-40, ca 0.72x0.72x0.7)

57.5gånger pengarna istället för 2.5 ger ett positivt väntevärde på 2400%. Jag brukar vara nöjd med ett par %"

Fattar inte hur du menar! Kan du utveckla lite!
Tack för mycke intressanta inlägg.

2008-02-06 @ 00:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0