Cibulkova och Harkleroad

Cibulkova hade ledningen med 7-6 5-4* och 40-0 men missade alla tre matchbollarna.
En timme senare så var hon i underläge 7-6 6-7 3-5* 0-40 och hade då skaffat sig tre nya matchbollar - fast emot sig denna gång.

De som spelat på motståndaren, Sugiyama som vinnare var glada, så ock de som spelat på 2-1 i set.
Men glädjen över de tre matchbollarna varade inte länge.

Ställningen 7-6 6-7 3-5* 0-40, tre matchbollar emot sig. Då går Cibulkova fram till domaren och bryter matchen.
Riktigt oförskämt mot Sugiyama som kämpat i 217 bollar,  2 timmar och 45 minuter, vänt underlängen flera gånger.

Varför kan man ju fråga sig?
 
Varför ge upp och avbryta med bara en boll kvar?
Tänker er AIK:s lagkapten stega fram till domaren i 89:e minuten i en match mot Djurgårn med underläge 0-7 och säga: Vi bryter nu, för att sedan likt sjöråttor bara lämna planen fort. Jag undrar vad Partick Ekwall skulle säga då ja.

Cibulkova var inte skadad under hela matchen, ingen trainer eller något. Inte heller hade hon några probelm att gå fram och säga att hon bröt matchen eller tacka Sugiyama för matchen. Hon hade ju bara behövt göra som spelare ofta gör på en matchboll när de ligger under hopplöst och 40-0. De släpper bollen helt enkelt. Men hon ville inte låta Sugiyama slå bollen ens. 

Varför? 

Konsekvensen av av att hon bröt matchen med tre matchbollar emot sig blir sportsligt sätt ingen alls.
Samma prispengar, samma rankningspoäng.

Men det blir en stor konsekvens:
Eftersom matchen inte färdigspelades så ogiltigförklarar många spelbolag allt spel på matchen. Det är en vanligt regel som spelbolagen har för att gardera sig lite. På Betfair så ogiltigförklarades marknaden för setspel, eftersom Betfair där har samma regel som många spelbolag, att matchen måste färdigspelas för att marknaden ska anses som godkänd.

Det finns sedan tidigare misstankar om flera matcher där spelbolag fått in stora insatser på en spelare som sedan bryit matchen när han inte längre kunnat vinna den. Det är ett inom spelbranchen mycket välkänt knep.

Nu var inte denna kvällsmatch i USA mellan Cibulkova och Sugiyama någon större match och det lär heller inte varit någon större omsättning på den utanför Betfair(där omsatte den miljonbelopp).

Matchen gick att se via en webcam live så det är uteslutet att hon hade fysiska hinder(benbrott mm) att stå kvar 3-4 sekunder till på planen.

Frågan kvarstår. Varför var hon så respektlös att hon inte lät Sugiyama slå in matchbollen?
Jag kan inte tro annat än att detta hade koplingar till vadhållning. Övertyga mig gärna om annat, för jag hoppas jag har fel.

Ashley Harkleroad är en annan spelare på WTA touren, damernas playground.
Även hon har varit högaktuell idag, eftersom hon vikt ut sig naken i Playboys Juli-nummer.


Att en 23-åring som spelat in över sex miljoner bara i prispengar tar ett nådant knäck får en ju att tänka till lite.
Och när jag tänkt till lite så blir slutsatsen:  Solklar lay.


Annars så har det varit mycket denna vecka. 76 matcher, flera stora swings, fler än normalt. Resultat ändå över plan vilket är kul.

Och jag har även fått en liten fiende på ATP-touren, en liten nykomling vid namn Gonzalez. Inte den gamle AO-finalisten Fernando, utan någon kusin eller nåt till honom,  Maximo Gonzalez från Argentina. M Gonzalez har lyckats jecka mig nu i flera matcher, vad sägs om de två senaste matcherna jag kört med honom?


Tennis / Karanusic v M Gonzale : Match Odds18-Jul-08 18:30 18-Jul-08 21:19 -27,432.13

Tennis / M Gonzalez v Karlovic : Match Odds17-Jul-08 19:45 17-Jul-08 21:57 -37,592.56

Idag så räddade han en matchboll och tog sig vidare till semifinalen i Umag. Han har enligt marknaden varit under 20% i vintchans i båda matcherna, tom under 7% i ena, men ändå tragglat sig vidare med hjälp av ett grymt spel.

Hur man lyckas med så många dåliga trades i en match kanske någon undrar.
Så här i efterhand så kan jag väl tycka att jag intog lite väl långa positioner i båda matcherna.  I övrigt så är det inte så mycket att säga om. I den fina matematik och logik som gör att det lönar sig att trada tennis i längden så ingår även förluster. Positivt väntevärde har inget att göra med en vinst eller förlust i en enskild match.

Imorgon spelar han mot Andreev i semifinalen och jag har lovat Cissi har ta en lång promenad kl 20.15 imorgonkväll då matchen börjar. Maximo "diablo" Gonzalez handlas just nu runt 20% vinatchans i den matchen.

Nästa vecka blir det lite lugnare. Inga matcher på dagarna eftersom det är Rogers Cup i USA och de flesta damerna spelar även de i USA i LA. Det gör att förutom en liten turnering i Slovenien så är det inga matcher på dagtid. Skönt med lite omväxligen i arbetstiden faktiskt. Efter denna vecka och de två första omgångarna i Cincinnati veckan därpå så blir den ett fyradagars träningsläger inför OS tillsammans med Lisa och Börje i Amsterdam. 

Det ska bli nice även om det tar emot lite att åka till Holland med Cissi. Hon har nämligen bara varit på flygplatser i Holland, vilket inte räknasvilka-länder-har-jag-varit-i-listan. Själv har jag varit där många gånger och kan därför inte tillgodoräkna mig något nytt land.

Jaja. Inget ont som inte har nått gott med isg. Jag slipper iaf ta diskussionen med henne framöver om att mellanlandningar inte räknas. För de ränknas nämligen inte.

Chakvetadze har precis breakat mot Bartoli i andra set så nu blir det lay off och sömn för mig och indragna chips för Marion.

Kommentarer
Postat av: Mogge

Det var ett märkligt avslut på matchen må jag säga. Skulle det kunna vara så att hon avbröt matchen för att hon saknade motivation? Att hon var arg på sig själv eller så?

2008-07-19 @ 13:45:33
Postat av: Johan

Såg matchen och blev också rik på den. Tycker var väldigt bra spel och bägge spelarna rörde sig mycket bra under matchen. Kunde inte tro mina ögon när hon fick för sig att bryta vid 40-0, så oerhört osportsligt uppträdande! Håller med dig, kan inte finnas någon annan förklaring än att det finns pengar inblandade.

2008-07-19 @ 15:53:31
Postat av: Fabio

Alltid intressant och kul läsning! Uppskattas verkligen.

2008-07-20 @ 14:11:31
URL: http://braxingen.blogg.se/
Postat av: Anton

Medhåll till ovanstående, keep up!

2008-07-20 @ 20:47:23
Postat av: xxxxx

DART NU JUHANNES :D

2008-07-21 @ 15:51:28
Postat av: Christian

Tjena Johannes, vilken match såg du egentligen streamad? I varenda matchrapport jag sett (folk på tennisforum och på tennisreporters.net) står att Cibulkova tog in trainern och att hon hade sån kramp att hon knappt kunde röra sig. Men du påstår att "Cibulkova var inte skadad under hela matchen, ingen trainer eller något."



Håller dock med om att det är märkligt beteende att ge upp vid 40-0, hon hade kunnat ställa sig och släppa förbi bollen. Dock tror jag inte AI bryr sig nämnvärt.

2008-07-22 @ 01:35:40
Postat av: Christian

Tjena Johannes, vilken match såg du egentligen streamad? I varenda matchrapport jag sett (folk på tennisforum och på tennisreporters.net) står att Cibulkova tog in trainern och att hon hade sån kramp att hon knappt kunde röra sig. Men du påstår att "Cibulkova var inte skadad under hela matchen, ingen trainer eller något."



Håller dock med om att det är märkligt beteende att ge upp vid 40-0, hon hade kunnat ställa sig och släppa förbi bollen. Dock tror jag inte AI bryr sig nämnvärt.

2008-07-22 @ 01:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0