Boten Anna

Lätt salongsberusad öppnade jag precis min mail och möts om frågor om en bot. Jag kallar henne Anna.
Vandrar natten vidare, för det mitt i natten här,  till alltomspel och BF forum, även kallat forumet. Möts av upprörda känslor för att det tydligen ska finnas en Anna-bot på livetennisen numera som skalpar marknaden utan fördröjning. En sådan bot skulle inbringa minst tiotals miljoner per år, om man kan köra den utan fördröjning. Den skulle även ha  0.01% i risk på startkapitalet.  En sådan bot skulle även marginalisera 90% av alla vinnande traders på livetennis. Den skulle även döda eller flytta all omsättning på livetennisen till Betson, Betdaq eller någon annan börs, eftersom det inte längre finns någon kvar som erbjuder odds.

Så självklart finns inte AnnaEnd of story.


Det pratas även om en lillasyster till Anna. En lill-bot. En bot som konverterar oddsen mellan de olika spelobjekten. Man kan se det som en hjälp till spelarna att få absolut bästa möjliga odds hela tiden.

Om det stämmer vet jag inte än, eftersom jag varit ledig en vecka och inte stött på dessa påstådda förändringar ännu. Jag måste fundera på vad det innebär overall, men spontant så verkar det vara mycket illa. Det kapar med all säkerhet ner marginalerna en hel del. Men eftersom inga pengar lämnar marknaden med den boten så bör det inte få någon större effekt över tiden heller. Förlorarna förlorar och vinnarna vinner. Det kan ingen lill-bot ändra på så länge boten inte plockar £££ från marknaden.

Kommentarer
Postat av: Carl

Om ryktena stämmer är det illa, riktigt illa. Speciellt skrattretande blir det när Betfair försöker marknadsföra sig som en marknadsplats där man endast spelar mot andra spelare.
Hur som helst kommer det att bli svårare att gå med vinst nu. Personligen är jag en liten fisk, men jag hoppas att större spelare så som Johannes trycker på för att få reda på sanningen.
Att Betfair vill tjäna mer pengar kan jag absolut köpa, men att det är som nu där ingen vet hur dessa tjänas är helt uppåt väggarna. Informationen måste rimligtvis vara tillgänglig så att man därefter kan ta besluten om man vill flytta sin business till annat ställe eller stanna kvar.

2008-03-08 @ 23:11:46
Postat av: Mats

pinsamt detta. 1400 inlägg i tråden nu men inget announcement från betunfair kommer

2008-03-08 @ 23:21:31
Postat av: mr Mekong

Pokerbotar har funnits länge! Har inte stört marknaden speciellt mycket hitills! Jobbar själv med en tennisbot eller har väl snarare funderat ut de teoretiska förutsättningar för den! Det är inget trivialt problem men klart lösbart och med alla pengar i omlopp jobbas det nog på många håll med detta! Skrev om detta på min egen blogg för ett tag sen. Själv skulle jag kunna göra en enkel prototyp på några hundra timmar som sen kunde förfinas efterhand! Använder redan viss programmvara när jag spelar och det får väl sägas vara en assisterande bot om man ska hårddra det hela!
Tack för Chelseatipset förresten! Bokade en slant till 1,31!

2008-03-09 @ 10:08:25
URL: http://mrmekong.blogspot.com/
Postat av: mr Mekong

Om nu hela problemet handlar om att slippa de 5 sekundernas fördröjning när man handlar är det naturligtvis en insidergrej hos Betfairs datafolk. Vore märkligt om man kunde hacka sig in utifrån och fixa det! Då kan man kalla det hela en skandal! Betfair måste ju ganska lätt kunna kolla upp det hela!

2008-03-09 @ 10:18:31
URL: http://mrmekong.blogspot.com/
Postat av: mr Mekong

En del av debatten tycks även handla om att Betfair själva gör så kallade arbitrageaffärer! (Man borde iblande få bättre odds än man begär pga marknadens svängningar och då går Betfair in och tar mellanskillnaden istället) Så har aktiehandlarna gjort i alla tider och blivit rika utan risk så om Betfair fallit för frestelsen är inget märkvärdigt och behöver nödvändigtvis inte vara olagligt. Marknaden bör givetvis infomeras om hur spelbörsen verkligen fungerar. Vi väntar med spänning på info från Betfair!

2008-03-09 @ 10:47:46
URL: http://mrmekong.blogspot.com/
Postat av: nurugsinnet

Mr Mekong - att Betfair skulle göra arbitrageaffärer på sättet du beskriver tror jag inte sker. Det händer ju relativt ofta att man får bättre odds än vad som efterfrågas. Gör det inte det för dig?

2008-03-09 @ 12:52:39
Postat av: nurugsinnet

Har läst mer kring det hela och det ska tydligen vara ett nytt problem. Jag tradade dock Ginepri-Anderson igår utan att stöta på det här.

2008-03-09 @ 12:57:11
Postat av: mr Mekong

Visst får jag det! Men kanske inte de bästa oddset!
De behöver ju bara knapra i sig mycket små summor för att ska bli enorma pengar på slutet!

2008-03-09 @ 13:16:33
Postat av: geis

Folk hävdar att det just nu är implementerat utan 'best execution', en lill-Anna där även om motsvarande bättre pris matchas så tar Betfair mellanskillnaden. Enligt betfairs uttalande i Betangels nyhetsbrev ska 'best execution' implementeras 'within a few weeks' om det inte är för krävande för hårdvaran - då ska bästa pris alltid ges. Lär finnas både för- och nackdelar med detta för punters.

Även om det finns flera mycket bra människor som arbetar på Betfair (inte minst på den svenska avdelningen!) och gör mycket bra för kunderna, belyser det ett stort problem: Betfair känns fullständigt oberäkneliga. Sett det när Starting Price introducerades, deras begränsningar i datatrafik för de som använder program samt nu deras matching-motor; ligger man inte aktivt på är det omöjligt att veta vad som kommer hända inom en snar framtid, det bara sker. Inte ens inom deras organisation verkar den informationen flyta.

Att det börjar öppna upp för konkurrenter att ta marknadsandelar är tydligt. En ny stor aktör för konkurrensen vore önskvärt, monopol är aldrig bra.

Men vi får se hur Betfair reder ut det här, de behöver uttala sig och förklara exakt vilka ändringar de gjort och vad de planerar att göra.

2008-03-09 @ 14:22:19
Postat av: Johannes

Enligt det svar jag fick idag från Betfair så gör de inga andra vinster än kommissionen på livetennismarknaderna. Det finns heller inte någon som kan göra vinstgivande transaktioner utan 5 sek fördröjning. Det svaret innebär att spekulationerna på bla bf forum är felaktiga och saknar grund. Om Betfairs upgifter mot förmodan inte skulle stämma så kommer jag märka det på fem röda under slutet på nästa vecka när jag kör igång med tradingen igen.
Men innan dess så lär det nog har kommit upp någon info i ärendet från bf tror jag.

2008-03-09 @ 18:41:55
Postat av: Swingtrader Igor

Joh:

Jag har verkligen funderat över nu i nästan två dagar över detta och hur än jag vrider och vänder på det hela så kan jag inte tänka mig att de gör på det viset,jag vågar inte ens tänka tanken?!

Marginaler skulle sjunka så mycket att det skulle vara mindre lönsamt eller inte alls.

Jag hoppas att du tar tag i detta,inte minst pga de bra resultat du tillför i aftonbladet:-)

Grattis till fina spel,3/3?

2008-03-09 @ 21:43:32
URL: http://betfairswingtrader.blogspot.com/
Postat av: Fredrik

Om det stämmer så verkar det ju ganska korkat av Betfair att göra så. Med de enorma summor som omsätts varje dag så måste de ju redan tjäna otroligt mycket. Och det här skulle ju dra ner deras omsättning mycket. Alltså ingen förtjänst för dem i slutändan.
jag blir tveksam nu i alla fall och avvaktar fortsättningen på den här hisorien.

Johannes du sopar ju banan med dem i aftonbladet!

2008-03-09 @ 23:16:46
Postat av: Mats

fina tips i aftonbladet igen, grattis!

2008-03-10 @ 02:27:48
Postat av: Oddshandlaren.com

Jag tror också att de värsta konspirationsteorierna är felaktiga, och hoppas att Betfair kommer med ett officiellt uttalande snart så vi får stopp på alla rykten.

2008-03-11 @ 18:09:02
URL: http://www.oddshandlaren.com
Postat av: Anonym

Förstår inte varför folk ska klaga på Betfair's egna bots.

Ni borde ju istället klaga på RUNKNISSEN/NISSARNA på varje bana som kör courtside. De suger ju upp allting.(det är skrämmande, varenda kvalmatch i tennis indian wells har courtsider bots på plats )

2008-03-12 @ 08:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0