Fast jobb?

Det är omöjligt att undgå att rapporter om hur den finansiella värden gungar. Banker hotas av konkurser och bostadspriserna Stockholm rasar sägs det. Mr Mekong finanspessimism ångar på som aldrig förr och profetia efter profetia slår in.

Vilken tur då för oss Göteborgare att vi ligger ett år efter Stockholm i allt som dom säger..

Volvo precis varslat ytterliggare 1000 anställda och det är idag tryggare att sälja jultidningar än att ha en tjänst inom bilindustrin. Jag satt och diskuterade just detta med någon, att färre och färre människor har en trygg anställning och ett tryggt boende. Förr i tiden så hade man jobb punkt slut om man t.ex. skaffade sig en lärarexamen. Idag så går det nyexaminerade gymnasielärare arbetslösa i vissa delar av landet. Gifte man sig och köpte hus så var skilsmässa i regel det enda hotet mot att kunna ha kvar kåken.

När Cissi och jag valde att gå över och trada på heltid på Betfairs oddsbörs för två år sedan så möttes vi ofta av påståenden som;

-Det är inget rktigt jobb.
- Det är ett otryggt jobb, vad gör ni om ni fölorar?
- Vad ska ni göra då om ni inte "vinner" längre?
- Oansvarig sysselsättning när man har barn.

Kort sagt så var(och är) den allmänna uppfattningen att livnära sig på att handla med odds på Betfair är inget seriöst som man kan hålla på mig på lång sikt, det ger ingen trygghet som en fast anställning med sjuklön, pension osv och man kommer utanför samhället, man får inga lån till husköp eller ens kreditkort.

Idag småler vi lite nöjt. Självklart så känner jag för de som drabbas eller är rädda för effekterna av finanskrisen.
Samtidigt så känner jag mig rätt nöjd personligen.

Jag känner ingen oro för varken min eller Cissi sysselsättning. Visst, allt kan hända, men så är det numera även i det "vanliga" arbetslivet.

Tiden där en anställning på Volvo var lika med ett säkert och fast jobb med garanterade huslån är förbi.En lågkonjunktur är historiskt sett inget negativt för spelbranschen, tvärtom. Vanliga människor flyr börsen och att daytrada på den under det senaste året har varit rätt svårt, vinnarna är få. Det borde även betyda att intresset för att handla på oddsbörsen ökar. På Betfair så är en insatt krona alltid värd en krona. Oavsett om det blir oljekris eller bank.Och det är skönt.



Den senaste tradingen är ingen rolig historia.

De tre sista tennismatcherna jag tradade igår slutade Pin 6-2 6-3, Safina 6-3 6-4 och Pasek 6-0 6-4.

Dagens matcher inleddes med Jankovic6-2 6-1, Kuznetsova6-1 6-1, Dementieva6-0 6-3 och Radwanska6-2 6-3

Dessa matcher i stort sett helt värdelösa att trada. Visst kan man hedga i riktning för ledaren men det är allt. Dessutom är det en mycket riskabel strategi när uppdateringarna laggar och likviditeten sviker.


Ofta slutar det så här när en spelare går direkt från 1.20 till 1.01 och sedan aldrig upp igen.
Som väl är så vinner inte alla favoriter med ledning från start till mål.


Svar till kommentarer:

Johan; Vi använder den officiella scoarboarden, protennislive. Dessutom så har vi även upp bwin, bet365, tennisform sb då de ibland har snabbare uppdatering. Den bästa scoreboarden är dock Betfairs marknader.

Oddshandlarn: Jag återkommer angående det.

Resten: Tack, Im doing my best. Man måste ju upprätthålla ryktet som bloggare numero uno i familjen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0