Swedbank - din bank

En av mina tradingkollegor - Igor - har gav tidigare en kommentar lite åsikter om att Swedbank har sina brister.

Nu är det dags för mig att instämma i detta, fast i en annan aspekt. Swedbank är inte bara misskött- de försöker även bedra deras kunder medvetet också.

Jag satt och kikade igenom Cissis bankkonton idag när jag skulle lägga mobilräkningen från min stulna mobil(jag tyckte hon kunde ta den kostnaden)som jag inte hann spärra innan någon ringde till Somalia för 3486:-. En av mina systrar som jobba på Handelsbanken brukar uppdatera oss med deras sparräntor och mellan raderna manar till bankbyte för Cissi. Jag har sedan länge insett att Swedbank är skräp i alla avseenden och lämnat. Men Cissi har den kvar.

Jag har för mig av deras ränta är 4%, men jag går in för att titta mer exakt. Det är något som jag gjort många gånger de senaste åren.

När jag idag skulle kolla hur mycket ränta vi fick förra året så står det 326,72.
Jag fattar ingenting eftersom räntan borde varit betydligt större. Det kan ju tyckas en aning märkligt att ingen här hemma reagerade på detta redan varken då eller i deklarationen men så är det iaf. Den egentliga räntan borde varit femsiffrig.

Jag klickar in http://www.fsb.se/ och på framsidan står det "spara och placera" vilket jag klickar på.
Jag får då fram detta att välja mellan:



Under fliken Sparkapitalkonto står det; Sparkapitalkonto är en bra sparform för dig som vill spara tryggt och långsiktigt. Ett konto där du har pengarna lätt tillgängliga när du behöver dem.


Så här fungerar Sparkapitalkonto

Räntan är hög och beräknas från första kronan när du har ett saldo på 50 000 kronor. Har du ett lägre saldo betalas en lägre ränta. Räntan räknas dag för dag. Du får ett kontoutdrag från ditt Sparkapitalkonto skickat till dig via post en gång om året. Eftersom kontot är ett sparkonto kan du inte ansluta till exempel bankkort eller andra betaltjänster. Jaha tänker jag.

Vad är det för konto hon har pengarna på då? Jag loggar in på hennes bank och det står mycket tydligt "sparkonto" under kontot där hon har sina medel. Men jag noterar även att det står sparkonto och inte sparkapitalkonto som på Swedbanks hemsida. Jag går tillbaka till framsidan på Swedbanks site, klickar igen på spara och placera och upptäcker att det finns ingen fick bland "våra konton" som heter just sparkonto. Jag provar då att klicka på "så här sparar du" och då får jag fram fliken "sparkonton".Men under sparkonton finns endast;

e-sparkonto Framtidskonto Sparkapitalkonto Fasträntekonto HSB Bosparkonto Världsnaturkonto

Hm. Vad är det för sparkonto Cissi har som inte finns med under varken "våra konton" eller under "sparkonton "Ett sparkonto bör ju hittas under just fliken sparkonto. Det enda som finns i närheten är just sparkapitalkontot som ger 4% i ränta, precis det som förutsatt att vi har. Jag letar vidare och klickar på "räntor, priser och kurser" och sedan aktuella räntor i Swedbank. Längst upp hittar jag;



Och där längst ner på sidan efter under nio andra konton som de har så kommer just "sparkonto".

Villkoren är exakt desamma. Förutom en sak.
 På det som kallas sparkonto så ändrade de för några år sedan och tog bort den rörliga räntan och inflöde en fast fin ränt på 0.1% på insatt kapital över 250k. Samtidigt så startade de ett nytt konto som de kallade sparkapaitalkonto och som skulle fungera som sparkontot gjort tidigare. Detta hade vi naturligtvis ingen aning om.

Det är möjligt och mest troligt att de i samband med något kontoutdrag för många år sedan informerat Cissi om detta.
Men varför gjorde denna förändring?

Om de nu velat fasa ut en kontoform som de inte vill ha kvar länge så bör man väl antingen konvertera det till den nya motsvarigheten. Och om det nu skulle varit syftet - varför erbjuda 0.10% i ränta på kontot?
Kom inte och säg att de trodde att alla deras kunder skulle springa in på banken och byta kontoform. Det går nämligen inte att öppna ett nytt kapitalsparkonto på internetbanken utan det måste ske genom att man besöker ett bankkontor. Cissi har flera gånger haft möten på banken i olika ärenden efter att de tog bort räntan och aldrig har något påpekat detta. Det handlar trots allt om rätt stora summor.
 
Nä, det är glasklart att syftet är att lura de kunder som inte slaviskt läser det finstilta. De gnutta tillit man har till den banktjänsteman som man haft hela livet ser Swedbank som något de kan utnyttja genom att blåsa folk på pengar. Hur många yngre och äldre trodde Swedbank skulle springa in på närmaste kontor och lägga om sina konton? Hur många trodde de skulle bry sig?

Denna reform, att ALLA vanliga sparkonton som folk öppnat genom åren plötsligt en dag inte länge skulle ge mer i ränta än 0-10% kan inte genomförts med annat syfte att lura folk på ränta. Att utnyttja den tillit som folk har till sin bank. Inte ens en uppmaning att byta konto. Ingen information finns på hemsidan om detta. Ingen annan bank har gjort något liknande. Swedbank har alltså en kontoform som de kallar sparkonto. Sparkonto som - enligt deras egen - och allmänhetens uppfattning är ett konto som ger lite bättre ränta än lönekontot. Men så är det inte. Mitt lönekonto i Handelsbanken har 150% högre ränta en det sparkonto Cissi blev rekommenderad att placera sina pengar på. Visst, det finns ett eget ansvar. Ett ansvar som är stort och jag brukar vara den första att garva åt folk som genom att inte sätta sig in i saker och ting blir förda bakom ljuset.

Men här handlar det om Sveriges största bank, som efter rådgivning ger dig ett sparkonto som de genom en bedräglig råkat efter några år tar bort räntan på. Hur många människor har öppnat ett vanligt sparkonto med rörlig högre ränta än på lönekontot innan år 2002 på Sparbanken/Föreningsbanken/Föreningssparbanken utan att sedan själv aktivt på eget initiativ besökt ett Swedbank kontor efter -02 och bett om att få byta ut sparkontot till det nya sparkontot "sparkapitalkontot"

Trodde Swedbank att alla kunder skulle byta konto? Om inte - varför nollade de räntan och låter kontot ligga under sparande på internetbanken med namnet "sparkonto"?Kan det vara för att folk inte ska märka något? Att snittkunden inte ska märka något eller inte bry sig? Japp . Så måste det vara.


Kommentarer
Postat av: teo813

Tjena Johannes, kul att du är tillbaka!



Synd att du tycker så om swedbank, du kanske läser för mycket DI senaste tiden? :-)





-angående Swedbank (som råkar vara min bank):



Framtidskonto kan man skaffa själv via internetbank, den ger alltid en av marknadens bästa räntor (4.85% nu) och man kan ta ut pengarna 1-2 ggr per år om man vill. (de andra storbanker har värre villkor)

Vill man binda pengarna med fasträntekonto så får man ännu bättre ränta.(gäller samma med de andra storbanker)

E-sparkonto kan man också skaffa själv via internet, den ge 4.10% ränta och fria uttag.

Lönekonto ger ingen ränta och det kan man förstås undra varför, men den politik har de flesta banker världen rund (tyvärr), inte bara i sverige.

Har du mycket pengar kvar på en dålig konto med nästan noll ränta så brukar banken informera dig att det är bättre att byta konto (har hänt mig personligen)

Deras internetbank är en av de säkraste med e-dosa (Nordea har för exempel en triss-lotto grej som man skrapar och få fram koderna...)

Deras internetbank platform är en de mest funktionella i marknaden, det är dessutom smidigt att trada på stockholmsbörsen om man nu så vill.

Har själv aldrig några problem med swedbank, tvärtom jag är mycket nöjd.

Jag tror du har fördomar mot banken precis som du har fördomar om Bagdatis och hans grekiska ursprung ;-).

Bäst att du lyssnar på Cissi imo













-angående premium charges:



Arbing kan vara bra för att slippa premium charges i teorin.

I praktiken dock slössar man massa tid och man till slut betalar en massa pengar på commission istället för premium charges.

Det finns säkert vinnare som måste arba för sjusiffriga belopp varje vecka om de vill slippa betala PM (fast det blir till slut extra femsiffrig belopp extra i commission!). Gör man så till slut undrar man om man har tjänat nåt på det sättet...



Har själv arbat lite extra denna vecka men det har jag redan verkligen tröttnat på...







-angående läsa marknaden:



fem stjärnors inlägg.

2008-09-28 @ 02:55:03
Postat av: Pekka

Det var väl flera månader sedan Nordea slutade med trisskrapande...Nä byt bank innan det är försent.

2008-09-28 @ 19:34:10
Postat av: Joh

Teo - swedbanks siste vän ;)



Skämt och sido, tack för responsen.

Är inte baggen cypriot?

2008-09-29 @ 23:04:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0