IDOL 2008

IDOL 2008 pågår för fullt och nu är de 16 finalisterna klara. Det är i samband med som jag brukar sluta titta på programmet, eftersom det är de första veckorna som roar skadeglada mig mest.

Betfair kommer i dagarna att sätta upp en marknad för IDOL2008.

Handlas det på IDOL på oddsbörsen kanske ni frågar er?
Ja, det gör det.
Svenska IDOL kommer aldrig att kunna jämföras med marknaderna för brittiska programmen. Senaste säsongen av Big Brother i England omsatte över 10 miljoner bara den. Men det finns en marknad.

Det känns som att en bokning på LoLo kan vara årets bästa bokning, nästan oavsett odds. Men eftersom jag helst ser att hon åker ut först så funderar jag på att jinxa henne med 30 spänn istället på 1.01 ;)



Intressanta matcher idag. Gonzales handlades från start till 93-94% i vinstchans mot en okänd japan. Pang pang och efter att Gonzales tappat serven tre gånger på de första fem servegamen så stod han plötsligt i 3ggr och vinstchansen var nere på 34%. Gonza vann till slut rätt enkelt.

I matchen innan så spelade Verdasco mot landsmannen Ferrero. Verdasco tog ledningen med 5-2* i första set och handlades ner från 1.60 till låga 1.15, över 300k matchat under 1.17.

Man kan ju undra om de som spelade 100k på 1.15 på riktigt trodde att det var den absolut sista chansen i matchen att få spela på 1.15 på Verdasco eller om de bara saknar sunt förnuft.

Matchen? Den tappade Verdasco, 5-2 blev snabbt 5-7 0-2 och slutresultatet 5-7 4-6.


Svar till några kommentarer;

# Postat av: Christian Johannes, utveckla gärna din kommentar "men på det hela taget så tror jag att Betfair gjort det som är bäst".


Jag ser det på två sätt.

Det första är att Betfair behöver säkerställa en vinna-vinna situation mellan deras framgångsrika kunder och Betfair. Båda behöver varandra och båda vill tjäna pengar. En oddsbörs öppen för alla är ett relativt ungt fenomen på spelmarknaden och finansmarknaden. Att större justeringar som denna sker nu tycker jag är en naturlig del i utvecklandet av oddsbörsen. Iaf så länge en del av tanken är få fram en situation som fungerar i framtiden.

Det andra är att Betfair av någon anledning vill förbättra resultatet. Varför vet jag inte och jag bryr mig inte så mycket heller. Jag kan gissa på att det är så att deras kostnader ökar för varje år, något som inte är ovanligt för ett relativt ungt företag. En annan gissning är att de har en plan med större utgifter och större inkomster, men typ samma marginal el vinst. Med det jag menar är att de t.ex. i år mångdubblat kostnaderna för livestreaming och nu vill de att spelarna ska var a med och betala. Och den grupp på Betfair som fått till uppgift att utforma avgiftshöjningen så effektivt och rättvisst som möjligt har då kommit fram till att en avgiftshöjning för de "minst lönsamma" kunderna är den bästa lösningen.

Jag tror också att det är den bästa lösningen, ställt mot alternativen att ta från den stora massan. Att höja kommissionen(minska rabatten) generellt sätt skulle göra mer skada och uppfattas som mindre rättvist. Den kundgrupp som nu får betala mer är den mest lojala och de kommer att stanna kvar. Skulle de tvinga den stora massan som redan ligger på 100%+ i avgift att betala mer så skulle risken vara stor att tappa de kunder som både Betfair och jag lever av.

Därför tror jag på det hela taget att Betfair gjort det som är bäst utifrån alternativen och förutsättningarna.




Postat av:  Själv har jag betalat ca 11% av mina vinster i avgifter under de 60 senaste veckorna, och tillhör därför dem som kommer att få betala en stor del av mina framtida vinster i premiumavgift. Jag har dock inte kommit på några sätt att komma runt detta, så jag är nyfiken på vad du menar? Det skulle vara om man kan hitta ett sätt att omsätta pengar på Betfair och samtidigt gå plusminus noll (alternativt göra en liten vinst). Men hur skulle det gå till i praktiken?

2008-09-25 @ 12:33:43

Wow 11% är riktigt bra ju. Har du fått fram om det är någon skillnad mellan dina nettoavgifter tot. och de "nettoavgifter" som de beräknar nettoavgiften på för premium avgifter?(då de räknar med förluster osv.)

Du är inne på rätt spår. Visst, det tar extra tid och arbete, men det går.+-0 surebets mot spelbolag på stora matcher eller det enklare alternativet,göra blanka surebets som ger +-0 på inom Betfair. Nu förstår jag att du förtår och vill ha konkreta exempel men jag förklarar ändå lite grundligare så alla(Klas typ) förstår.

Det finns marknader där ena oddset innebär samma sak som ett odds på en annan marknad. Genom att spela på att ena och sälja på andra marknaden så kan man hitta 0-+ utfall efter kommissionen. Sådana spel minskar ens kommission men bidrar framförallt till att nettoavgiften blir högre i % och man slipper premiumavgiften.

I praktiken så kan det vara t.ex. fotboll(förtid, svårare och tar längre tid) eller tennis live. I ett avgörande set i tennis så dyker det inte sällan upp surebets/0-+ bets mellan set och match marknaderna som då innebär exakt samma sak.

Under 1 mål och 0-0är samma marknad i en fotbollsmatch och kan användas förtid genom att t.ex. efterfråga både 11 och 1.11. Live går det bra att trada 5-6 minuter in i halvtidspausen kors mellan över- under/correrct score/next goal/total goals om man är lite clever. Boka 1.30 på ett mål till och boka 4.1 på nuvarande resultat kan vara ett sätt, går inte alltid men ibland.

Lyckas man inte med det så kan man ju alltid ta en extra semestervecka. Då tappar man i rabatt på kommissionen = mer avgifter = samma sak som att ligga och betala premium = en gratis frivecka istället för att betala premium.Det kan ju låta fjantigt med en gratis semestervecka men för oss är det allvar. När friveckorna är slut(man får endast fyra per år, oavsett hur snygg man är) så kostar det oss över 10k bonuspoäng att ta ledigt en vecka, något som i sig tar flera månader att jobba ikapp och under de månaderna får man ju betala en lite högre kommission. Ska man ändå bli belastad premium så föredrar jag en vecka i solen, även fast inkomsterna minskar något.

Kan man vinna/förlora 7k extra varje arbetsdag i mitt fall(med 0:- som utfall i vinst/förlust) och vi räknar på en snittavgift på 3% för en själv +den man förlorar till så blir det 210x260 i mitt fall = 55k mer i inbet. avgifter = inget  premium.

En hel del arbete, ja. Är man premium stämplad och gör Betfair på deltid så blir det tuffare, men sitter man dag ut och dag in som vi och tar fram mallar(situationer) där det finns chans att skapa lite nollsummespel så är det lungt.


Postat av: Igor

Jag håller inte med,SWEDBANK var nära kollaps och räddades av staten,frågan är hur länge 150 miljarder räcker och vem som är nästa,skulle staten struntat i att finansiera SWEDBANK via statskuldväxlar så hade vi sett annan kurs i SWEDBANK,glöm inte,marknaden har alltid rätt!


Du är mer insatt än jag i aktiemarknaden. Min poäng var egentligen bara att se ett samband i att det spekuleras hejvilt i både aktiers pris och spelares pris på ett sätt som inte alltid bygger på korrekta värderingar.

Ang. Swedbank så har Cissi sin deg där så det är lugnt nu när hon slutat shoppa och säljer kläderna istället;)

Olyckligt det där med Omonia. Jag såg bara sbannt på forumet att något händ. vad hände och hur löste Betfair det?


Postat av: PeterD

Formaterring har tiltat ur helt i Firefox och dina menyer hamnar längst ned. Fixa!

2008-09-24 @ 19:02:12

Ok.
Cissi - fixa!


Vår gamla barnvakt Sofia väntar kotte och har flytta. Idag så hade vi träff med den nya barnvakten, men det ovanliga namnet Amelia. Känndes riktigt bra faktiskt. Jag och Cissi når inte riktigt upp till våra amitioner beträffande "tid tillsammans utan barn". Men nu ska vi komma igång igen och en av våra återkommande aktiviteter för att pausa lite i tennistradandet blir att - spela tennis.

Vad kallar man det? Live tennis går ju inte. Vanlig tennis?



Kommentarer
Postat av: Anonym

Ett sätt att komma runt premiumavgiften skulle kunna vara att ha flera konton på Betfair. Är det någon som vet om detta är tillåtet?

2008-09-26 @ 13:23:49
Postat av: PeterD

Det är tillåtet, men kryphålet är redan stängt iom att de tom kommer räkna ihop konton från samma hushåll.

2008-09-26 @ 14:06:19
Postat av: Lay

Proxyserver löser den biten..

2008-09-26 @ 17:46:35
Postat av: Anonym

Måste man tala om att kontona är från samma hushåll? Eller kollas det genom ip-adresser eller liknande?

2008-09-26 @ 18:40:14
Postat av: sofia

ja det e tråkigt att jag ine hinner eller kan vara barnvakt åt Tilda längre.. såg att Amelia ska vara barnvakt nu, hon är gammal skolkompis till mig :)

kram sofia

2008-10-01 @ 22:29:59
URL: http://www.eyeliner.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0