Jobbigt

Det finns en hel del motgångar i denna sysselsättning. Förluster och vinster kommer och går, de får man inte bry sig om. Det är som inkomster och kostnader i en firma och det är bara att gilla läget.

MEN.
Ibland blir det jobbigt. Som precis nu t.ex

I morse spelades semifinalen mellan Mauresmo och Bartoli i Brisbane

Jag såg Bartolis senaste match mot Garbin. Bartoli spelade helt fantastiskt, hon har tappat lite i vikt och flera jag pratade med efter matchen höll med om att det nog var hennes bästa någonsin efter bragdmatchen mot Henin sommaren 2007.

Mauresmo har även hon fått nytändning och spelat mycket bra. MEN mot klent motstånd.
Jag hade räknat med runt 1.70 på Bartoli med marknaden gick åt andra håller och när matchen började så fullständigt rasade det in pengar på Mauresmo som pressades ner till 1.68.

I detta läge, där jag alltså är mycket villig att erbjuda 2.40 på henne så vill folk köpa till 1.68.
Självklart blir det maxrisk i ett sådant läge. Jag ger henne max 41% chans att vinna matchen och marknaden ger henne 59%. Det är ett enormt övervärde där. Dessutom så har jag svårt att se oddset gå ner speciellt mycket om hon mot förmodan skulle vinna första set.

För er som tänker "aha aftertimer" så kan jag säga att jag deklarerade precis detta på forumet innan matchen.

Matchen drar igång och Bartoli glänser och spelar AAA tennis. Mauresmo är inte dålig eller skadad på något sätt, motståndaren är helt enkelt för bra. Efter 7 minuter står det 3-0 och dubbelbreak till Bartoli och oddset har rasat från 2.5 till 1.40!  Det tog alltså inte marknaden mer än 7 minuter att korrigera det galna startoddset.

Mauresmo börjar komma in i matchen, gör 3-4 vinnande slag.
Då plötsligt vid ställningen *0-4 4040 så går hon och sätter sig och kallar in läkaren.


Relgerna på oddsbörsen är så att första set måste spelas klart, annars ogiltigförklaras alla transaktioner.
Om det kan man tycka vad man vill, men så är reglerna.


Paniken bryter inte på marknaden. Normalt sätt när någon tar in trainern, även i första set brukar den spelaren vinstchans minska drastiskt på marknaden. Men nu rör sig bara Bartoli 10-15 punkter. Alla är klara över att det inte är något fel på Mauresmo. Orderdjupet var förtfarande större på att spela henne, även när hon fick läkarkonsultation.

Jag hinner tänka nej nej nej.
På Betfairs forum är paniken total.


Efter ett par minuters samtal med läkaren så säger Mauresmo att hon inte är 100% fit och vill avbryta matchen.
Det är mycket ovanligt att spelare bryter redan vid första läkarsamtalet, såvida inte skadan är aktut typ stukning.

Det ska tilläggas att det inte syntes något på henne innan hon bröt matchen. 80% av all likviditet ville spela på Mauresmo trots att hon låg under med 0-4! Ingen hade sett något och i det sista gamet spelade hon bra och hade precis kommit in i matchen efter några vinnande slag.

Jag tittar ner i min bok och ber en tyst bön.



Så när den vidriga Mauresmo väljer att bryta matchen några minuter innan första set är fördigspelat så innebär det att all vinst som handlats in försvinner.

Något hände i sista bollen, eller så ansåg hon sig chanslös och sket i matchen helt enkelt. Förmodligen de första.

Då är det jobbigt. Som nu.


Som salt i såret så lyckades jag hamna fel i boken när Söderling återigen visade att han har sämre pyske än Tomas Quick. Trots ledning med 1-0 i set och ledning i avgörande set så förlorade han kvartsfinalen i samma tunering som ovan mot Alien Stepanek.  Visst, motståndet var bra men ingen har längre koll på hur många matcher Robin tappat och han är nu mer känd för att tappa matcher än för sitt spel. Hoppas Norman kan komma till rätta med detta för det skär i hjärtat att se honom tappa match efter match när han har sitt fantastiska spel i sig.
En Söderling med Annika Sörenstams psyke skulle lätt ligga på top10.

Mental midgets.

Kommentarer
Postat av: Cobbe

Jag lider med dig. Jag gillar inte att man måste väga in spelarnas möjlighet till att avbryta, både innan och efter första set. Men tyvärr tillhör det spelet. Trodde mycket på Söderling i Brisbane. Han är uppenbart god form.

2009-01-09 @ 11:24:07
Postat av: Mekong

Surt med M. Var inte med själv!

Ha ha! Underbar jämförelse mellan de två kokosnötterna.

2009-01-09 @ 18:47:16
Postat av: xxxx

Johannes, skulle du kunna puffa på betfair lite att de lägger fram kvalmatcher till nästa veckas turneringar?

2009-01-09 @ 19:46:09
Postat av: Alien Stefanek

så lyckades jag hamna fel i boken när Söderling återigen visade att han har sämre pyske än Tomas Quick. Trots ledning med 1-0 i set och ledning i avgörande set så förlorade han kvartsfinalen i samma tunering som ovan mot Alien Stepanek



Polar Priset 2009 för de två meningarna. Lysande underhålling!

2009-01-10 @ 00:16:44
Postat av: Johan Björkqvist

Det finns jäkligt mycket att säga om nattens matcher och Murray-Federer idag också för den delen.Det är dock redan hög tid att ta nya tag.



Murray plötslig favorit till titeln i Australien. Nu sysllar jag ogärna med långtidsmarknader och visst är snubben bäst just nu men att han ska stå i 4 i odds med ryggont inför sju femsetsmatcher verkar lite skruvat.



Glad att jag slapp Mauresmo-matchen även om jag gillar att trada henne.



Söderling är en historia för sig. Minns en gång när jag såg honom i Stockholm att han har en uppjagad mördares ögon. Därför skrattade jag gott åt din jämförelse. Om han är i tajta lägen, sky honom som pesten, om han är i första omgången mot ett blåbär, använd honom som bank. Antingen kör han över folk 6-1 6-2 eller så torskar han.

2009-01-10 @ 00:33:21
URL: http://grillthrilljaeger.com
Postat av: Anonym

Http/1.1 Service Unavailable ??????

2009-01-13 @ 07:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0